Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246748 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #510 Gepost op: 2 september 2015, 12:25:36
De meeste Boa's hebben wel een aantal politie bevoegdheden.
Sommige Boa's hebben zelfs alle politie bevoegdheden.
Wat is in Nederland toch het probleem ?
In het buitenland worden de taken die hier door de Boa's gedaan worden meestal door de lokale politie gedaan, in politie uniform, echter zonder alle politie bevoegdheden.
In Duitsland heb je gemeente ambtenaren in politie uniform, in auto's met blauwlicht, die hetzelfde werk doen als hier een Boa in domein 1. Veel duidelijker voor het publiek dat deze mensen opsporingsbevoegdheden hebben.
Maar ja in Nederland met zijn hokjesmentaliteit zal dit niet lukken

j@ck

• Junior gebruiker
  • **
  • wij verzorgen gratis 4wd. ambulances in Afrika
Reactie #511 Gepost op: 2 september 2015, 15:36:10
Dit heeft niets met hokjesmentaliteit te maken.
Voor mij heeft een politieagent het volledige gezag.
Een BOA heeft dat gewoon niet!
Een BOA heeft zover ik weet, beperkt gezag.
Een BOA KAN en MAG zich niet als politieagent gedragen of uitgeven.
Waarom dan tòch in kleding die er echt op lijkt?
Andere kleding zorgt er niet voor dat ze geen opsporingsbevoegdheid hebben.
Volgens mij geeft het gelijkend pakje voor sommige BOA's status. (al zullen ze dit natuurlijk nooit bevestigen)

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #512 Gepost op: 2 september 2015, 16:20:00
Citaat van: Oscar link=msg=1370116 date=1441189536
In het buitenland worden de taken die hier door de Boa's gedaan worden meestal door de lokale politie gedaan, in politie uniform, echter zonder alle politie bevoegdheden.

Lekker verwarrend, ben je in nood en spreek je een BOA aan, mag hij je niet helpen vanwege zijn bevoegdheden.

Als je iemand in een politie-uniform ziet lopen dan heb je bepaalde verwachtingen van die persoon m.b.t. wat hij wel en niet mag/kan.

Dat heeft niets met hokjesmentaliteit te maken.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #513 Gepost op: 2 september 2015, 18:18:10
Politie heeft ook BOA's...
Hobby Bobby eenheid Den Haag

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #514 Gepost op: 2 september 2015, 18:47:10
Die gaan op termijn allemaal omgeschoold worden tot AO.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #515 Gepost op: 2 september 2015, 18:57:34
Die gaan op termijn allemaal omgeschoold worden tot AO.
Dat klopt inderdaad. Want dat scheelt die steeds terugkomende BOA her-certificering.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #516 Gepost op: 2 september 2015, 19:30:55
Citaat van: Daniel! link=msg=1370156 date=1441203600
Lekker verwarrend, ben je in nood en spreek je een BOA aan, mag hij je niet helpen vanwege zijn bevoegdheden.

Als je iemand in een politie-uniform ziet lopen dan heb je bepaalde verwachtingen van die persoon m.b.t. wat hij wel en niet mag/kan.

Dat heeft niets met hokjesmentaliteit te maken.

Lekker verwarrend, spreek je een BOA aan, mag hij je niet helpen want hij zit in domein 83 en het feit gaat over domein 93. Toch hebben ze dezelfde kleding aan en allebei een duimpje. ::)

Kortom, ik wil als burgers goede ordehanhavers hebben die vanuit hun professionaliteit hun bevoegdheden kennen maar mij wel verder kunnen helpen.

Kleding is dan niet het belangrijkst.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #517 Gepost op: 2 september 2015, 20:14:38
Dan ben ik toch benieuwd in welke situatie het voor komt dat de BOA bevoegdheden niet toereikend genoeg zijn om de die situatie op te lossen. Kan aan mij liggen, maar ik kan het mij zo 1,2,3 niet bedenken.

Soms heb ik het gevoel dat het voor sommige burgers nooit goed is, en vooral als het op het gebied van BOA's komt. Omdat er in het nieuwe uniform van de NS een beetje geel is verwerkt, wordt er een hele heisa gemaakt, terwijl het nieuwe uniform van de DV&O gewoon het ME uniform 2.0 is.

Ik ben het met Oscar eens. De regering zou eens het voorbeeld moeten nemen aan omliggende landen.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #518 Gepost op: 2 september 2015, 20:30:09
...terwijl het nieuwe uniform van de DV&O gewoon het ME uniform 2.0 is.

Dit moet ik een beetje nuanceren... loop zelf in ME tenue en heb de DVenO pak van dichtbij bekeken.
Het valt best mee. Enige overeenkomst is dat de bovenste gedeelte van de polo ook geel gekleurd is. (Al ziet zelfs dit er heel anders uit)
Maar de broek, polo, design, kleur, materiaal, en alle andere tierelantijntjes zijn compleet anders.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #519 Gepost op: 2 september 2015, 20:36:32
Citaat van: CopVR3 link=msg=1370203 date=1441218609
Dit moet ik een beetje nuanceren... loop zelf in ME tenue en heb de DVenO pak van dichtbij bekeken.
Het valt best mee. Enige overeenkomst is dat de bovenste gedeelte van de polo ook geel gekleurd is. (Al ziet zelfs dit er heel anders uit)
Maar de broek, polo, design, kleur, materiaal, en alle andere tierelantijntjes zijn compleet anders.

Oke, in jou situatie snap ik het. Maar het ging mij meer om de burger. Als de burger het al verwarrend vind dat het NS uniform een gele zijkant heeft, en dit direct associeert met de politie, dan lijkt mij voor de burger het DV&O uniform toch heel erg lijkt op dat van de ME.

En de enigste overeenkomst is het gele vlak op de polo. Bij de NS is de enige overeenkomst de gele kleur die op een andere plaats verwerkt is. Maar waarom wordt over het uniform van de NS wel moeilijk gedaan, en over dat van de DV&O niet?
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel