Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 248610 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #520 Gepost op: 2 september 2015, 21:03:35
Denk dat elke burger bij uniform van NS, DVO, handhaving wel 2 keer moet kijken. Dat klopt.
Er zit overal zeker wel wat politie-achtigs in verwerkt. (toeval?)

Alleen treed de NS veel meer op in het publieke domein en zij zijn niet bewapend. Bovendien is de kans op incidenten groter.

Maar goed ik vind het zowieso niet zo boeiend. Dat pak van de NS is netjes en straalt net wat meer uit.

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Reactie #521 Gepost op: 2 september 2015, 21:05:58
Citaat van: j@ck link=msg=1370139 date=1441200970
Dit heeft niets met hokjesmentaliteit te maken.
Voor mij heeft een politieagent het volledige gezag.
Een BOA heeft dat gewoon niet!
Een BOA heeft zover ik weet, beperkt gezag.
Een BOA KAN en MAG zich niet als politieagent gedragen of uitgeven.
Waarom dan tòch in kleding die er echt op lijkt?
Andere kleding zorgt er niet voor dat ze geen opsporingsbevoegdheid hebben.
Volgens mij geeft het gelijkend pakje voor sommige BOA's status. (al zullen ze dit natuurlijk nooit bevestigen)

Ik bespeur behoorlijk wat issues rondom boa's. Rondje therapie misschien op zijn plaats? Kun je al die onderliggende woede daar van je af zetten ipv hier op een forum.

Maar goed, mijn uniform is, op het gele en het donkerblauwe na, geen kopie van het politie uniform. De broeken komen van een andere fabrikant (Of ligt er ineens een monopolie op cargo pants bij de politie?) en er staan voldoende NS logo's op de kledij. Effect is dat de reiziger nu heel goed ziet wie wij zijn. Dat kan ik weten, ik draag het namelijk 40 uur in de week. De vergelijking met politie komt naar mijn ervaring alleen nog vanuit kinderen. De reiziger of burger ziet dat wij van de NS zijn.

Oh ja ter informatie: Je kunt een V&Ser gewoon aan zijn jasje trekken (Niet te missen! Volledig geel.) als er iets loos is. De meeste situaties kunnen wij gewoon afhandelen binnen onze bevoegheden en anders kunnen we ondersteunen ter afwachting van de Politie ;-)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Reactie #522 Gepost op: 2 september 2015, 21:06:48
Citaat van: CopVR3 link=msg=1370209 date=1441220615
Denk dat elke burger bij uniform van NS, DVO, handhaving wel 2 keer moet kijken. Dat klopt.
Er zit overal zeker wel wat politie-achtigs in verwerkt. (toeval?)

Alleen treed de NS veel meer op in het publieke domein en zij zijn niet bewapend. Bovendien is de kans op incidenten groter.

Maar goed ik vind het zowieso niet zo boeiend. Dat pak van de NS is netjes en straalt net wat meer uit.

V&S is geweldsbevoegd.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #523 Gepost op: 2 september 2015, 21:33:47
V&S is geweldsbevoegd.
Klopt. Maar zij dragen geen vuurwapen. ;)

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #524 Gepost op: 3 september 2015, 10:25:00
Het gaat om de bekende discussie mbt de wirwar van bevoegde diensten en daar is bijgekomen dat er nu ook in meer of mindere mate sprake is dat qua kleding deze diensten op elkaar beginnen te lijken. Dat de fabrikant, de gebruikte stof etc niet hetzelfde is maakt niet dat iets niet als op elkaar gelijkend gezien kan worden. De uitstraling en kleurstellingen zijn namelijk hetzelfde. Naam en logo is de enige onderscheidende factor. EU reglementen verplichten trouwens om te voldoen aan bepaalde zichtbaarheidskenmerken (geel) dus maakt het lastiger om niet op elkaar te lijken, maar nergens staat dat (donker) blauw overwegend de andere kleur moet zijn. Door blauw te kiezen en een bepaalde modelkeuze wilt men autoriteit uitstralen en voor associatie zorgen met de politie. Dat is echt een beredeneerde keuze geweest van diverse diensten, ook de NS, VnG etc.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #525 Gepost op: 3 september 2015, 12:30:29
Ik zie ook vaak plantsoenmedewerkers, wegwerkers, enz. in een gele jas met reflecterende strepen lopen.
Lijkt door dat geel wel erg veel op politie.
Het zou verboden moeten worden.  098uo

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #526 Gepost op: 3 september 2015, 13:04:29
Citaat van: Oscar link=msg=1370263 date=1441276229
Ik zie ook vaak plantsoenmedewerkers, wegwerkers, enz. in een gele jas met reflecterende strepen lopen.
Lijkt door dat geel wel erg veel op politie.
Het zou verboden moeten worden.  098uo
Wat een drogreden.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

j@ck

• Junior gebruiker
  • **
  • wij verzorgen gratis 4wd. ambulances in Afrika
Reactie #527 Gepost op: 3 september 2015, 16:38:30
Bij mij is er geen enkele onderliggende woede om van me af te zetten. Dus therapie heeft weinig zin.
Verder lijkt het me niet verkeerd om op een forum zoals dit aan een discussie mee te doen en mijn mening te geven.
Als iedereen het hier alleen maar eens mag zijn met elkaar, is het erg saai.
Ik denk nl. dat hier als "slagers die hun eigen vlees keuren" wordt gereageerd. >:D door bepaalde mensen.
Verplaats je eens in de situatie dat je burger bent en naar een geuniformeerde BOA kijkt of naar een Agent.
Je weet niets van uniformen maar alleen dat de politie tegenwoordig gele strepen hebben op het uniform omdat dat op de tv is geweest en je ze a.e.t. op straat ziet en dat ze in auto's met strepen rijden. (kan ik ook nog het e.e.a. over schrijven, maar dat misschien later)

Bollie

• Forum gebruiker
Reactie #528 Gepost op: 3 september 2015, 18:56:12
Misschien dan maar om het voor eens en altijd duidelijk te maken. Hef de BOA's op en school ze om tot OA's. Enige voorwaarde is wel dat ze in dienst zijn van de politie of een overheidsinstelling/bedrijf(die onder toezicht staat van een KC van een Politie eenheid).

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #529 Gepost op: 3 september 2015, 20:25:19
Citaat van: Bollie link=msg=1370321 date=1441299372
Misschien dan maar om het voor eens en altijd duidelijk te maken. Hef de BOA's op en school ze om tot OA's. Enige voorwaarde is wel dat ze in dienst zijn van de politie of een overheidsinstelling/bedrijf(die onder toezicht staat van een KC van een Politie eenheid).

Draai hem om, stel een vergelijkbaar instroomeis/profiel vast als politiemedewerkers. Basisopleiding dient  Handhaver Toezicht en Veiligheid-politie te zijn. Afhankelijk van uitstroom specifieke scholing.
Geld naar gemeente om dit vorm te geven. Taakstelling als ongewapende politie, Service en intake, Handhaving en noodhulp beperkt tot verkeersincidenten (afzekeren) medische spoedgevallen (AED) ondersteuning brandweer (afzetten afschermen). De overige noodhulp vooral bij gewapende politie. Wet politiegegevens aanpassen en deze handhavers toegang geven tot systemen en noodzakelijke politieinformatie. Naamstelling van Handhaving omvormen naar Politie Lokaal. Voor de dagelijkse aansturing de chef Basis Team politie verantwoordelijk maken. En voilá de gemeente politie nieuwe stijl.