De gele jassen worden niet alleen door Boa's en Politie gedragen.
Ze moeten volgens de nieuwe Europese richtlijnen gedragen worden door eenieder die op, bij, naast of in de buurt van (snel)wegen, trein- en tramsporen of andere plaatsen waarbij zichtbaarheid van levensbelang kan zijn. Ze worden dus ook gedragen door spoorwegpersoneel, mensen van rijkswaterstaat, wegenbouwers, enz. Verder mag ik jullie er op atent maken, dat er ook Boa's zijn met exact dezelfde bevoegdheden als de politie. Ook kunnen zij dezelfde geweldsmiddelen toegekend krijgen. Denk maar eens aan bv. de Flora en Faunabeheerders (in de volksmond Boswachter) die ook vuurwapen dragend kunnen zijn. Zij hebben aan hun koppel exact dezelfde geweldsmiddelen als de politie.
Oscar.
Oscar,
In Europese regelgeving wordt niet verwezen naar
gele kleding maar naar een bepaalde reflecterende klasse (en dus niet een bepaalde kleur), waarnaast ook nog een norm bestaat die de diverse reflectieklassen van kleding normeert.
Mijn mening is dan ook dat de kleding van de politie niet de juiste kleur bevat. Juist om onderscheid te maken tussen diverse diensten zou er in Nederland een norm moeten komen voor welke kleur in welke situatie gedragen moet worden. Als een politieagent met het geel zich langs het spoor vertoont, verwart dit heel erg met deskundig spoorweg(werk)personeel. Niet iedere agent zal het certificaat veilig werken in- en nabij het spoor hebben. Dit zou gevaarlijke situaties kunnen opleveren. Ik zou er veel meer voor pleiten om politie een alleenrecht op het dragen van blauwe reflecterende kleding te laten krijgen. (zoals bijvoorbeeld ook in een COPI een AAOV een blauw reflecterend hesje draagt.)
Het apparte is dat de enige die volgens de wet genormaliseerd onderscheidende kleding draagt een "weginspecteur" is. Dit is namelijk de volgens de wet genormaliseerde kleding van een verkeersregelaar (geel, oranje, driehoek) met voor de weginspecteur een blauwe band als toevoeging, waaruit blijkt dat hij "gezag" heeft.