De KMar is er ook mee bezig:
Helmcamera
Motorrijders van de brigade Scheldestromen hebben de afgelopen
tijd flink geëxperimenteerd met verschillende camera’s
op de motorhelm. Het experiment loopt nog en de beelden
zijn hoopvol. Tijdens het experimenteren is al een aantal zaken
en wensen naar boven gekomen die bijdragen aan een eisenpakket
voor de ‘KMar-helmcamera’. Een voorbeeld van een eis
is de snelheid waarmee een motorrijder zich verplaatst, een
sportcamera kan dit goed aan, een surveillancecamera die de
politie op de fiets ook gebruikt, is minder geschikt. Een ander
voorbeeld is de ergonomie van de camera. De camera moet
zonder moeilijke acrobatische kunsten aangezet kunnen
worden.
Tegenwoordig is er zelfs een systeem beschikbaar die de
beelden via een live verbinding naar de meldkamer kan
zenden. Zo kan de meldkamer de regie van de motorrijder
overnemen wat de veiligheid ten goede komt.
Deze praktijktesten met verschillende camera’s moeten leiden
tot een pakket van eisen. Dat moet uitmonden in de aanschaf
van één type camera voor KMar-motorrijders.
bron: KMar magazine, 2011, nummer 11