Ik moet nog ergens een foto hebben van de Hayo achter de LandRover 109 van de ZRB. De heer Kras wilde dat wij die boot brachten vanwege zijn gewicht. Later op de weegbrug bleek mijn rijbewijs van toen niet voldoende te zijn. Maar de LandRover trok het wel.
Maar ondertussen zijn we jaren verder en blijkt dat zware reddingboten van toen het niet "redden" bij reddingsbrigade-inzetten van vroeger. Maar als we nu kijken, worden de boten van de binnen waterreddingsbrigades steeds kolosaler. Kolosaler, want kijk naar de nieuwe boot van Dordt, Andijk 't Spant, Hoorn, Huizen etc. Het gewicht wordt gecompenseerd door exorbitant motorvermogen, waardoor de gewenste kruissnelheid wel gehaald wordt.
Bij de ZRB hebben we ook een dergelijke periode gehad. Een zeer selectief groepje kon zich dan te buiten gaan met een SR6 met handgestuurde 40pk. Een perfecte machine in de juiste handen, maar een moord wapen . . . . . . . .
Misschien zal er een boot voor het binnen water ontworpen moeten gaan worden door bijvoorbeeld de TU in Delft, zodat er een nederlands kwaliteitsproduct op de Nederlandse wateren zal verschijnen dat garant staat voor een goede kwaliteit van hulpverlening.
Voor op het strand ben ik er wel uit.
RR
(dit scheidt de mannen van de jochies, Antiheld in het puntje en kop dicht)