Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 69997 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #170 Gepost op: 10 februari 2007, 13:31:23
De R1 was een boot die liever door een golf heen ging als er over heen.Het was een kruizing van een vlet en een BRB. Naar mijn weten zijn er 2 gebouwd door Mulder en Rijke. De oude boot van RB hoorn en de zomerzegel 1 deze boot is betaald van het geld van de verkoop van post zegels. En deze voer ook ergens op de rand meren (Naarde maar dat weet ik niet zeker). Daarna heeft de boot nog een paar maanden bij RB dordrecht gevaren.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #171 Gepost op: 10 februari 2007, 18:32:08
De R1 was een boot die liever door een golf heen ging als er over heen.Het was een kruizing van een vlet en een BRB. Naar mijn weten zijn er 2 gebouwd door Mulder en Rijke. De oude boot van RB hoorn en de zomerzegel 1 deze boot is betaald van het geld van de verkoop van post zegels. En deze voer ook ergens op de rand meren (Naarde maar dat weet ik niet zeker). Daarna heeft de boot nog een paar maanden bij RB dordrecht gevaren.
Ja in Naarden. We zagen al van verre een Niagara waterval in omgekeerde richting aankomen. Merkwaardig genoeg bleef de bemanning in de even later ook te onderscheiden boot nagenoeg droog!

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #172 Gepost op: 12 februari 2007, 22:45:25
Ik moet nog ergens een foto hebben van de Hayo achter de LandRover 109 van de ZRB. De heer Kras wilde dat wij die boot brachten vanwege zijn gewicht. Later op de weegbrug bleek mijn rijbewijs van toen niet voldoende te zijn. Maar de LandRover trok het wel.

Maar ondertussen zijn we jaren verder en blijkt dat zware reddingboten van toen het niet "redden" bij reddingsbrigade-inzetten van vroeger. Maar als we nu kijken, worden de boten van de binnen waterreddingsbrigades steeds kolosaler. Kolosaler, want kijk naar de nieuwe boot van Dordt, Andijk 't Spant, Hoorn, Huizen etc. Het gewicht wordt gecompenseerd door exorbitant motorvermogen, waardoor de gewenste kruissnelheid wel gehaald wordt.

Bij de ZRB hebben we ook een dergelijke periode gehad. Een zeer selectief groepje kon zich dan te buiten gaan met een SR6 met handgestuurde 40pk. Een perfecte machine in de juiste handen, maar een moord wapen . . . . . . . .

Misschien zal er een boot voor het binnen water ontworpen moeten gaan worden door bijvoorbeeld de TU in Delft, zodat er een nederlands kwaliteitsproduct op de Nederlandse wateren zal verschijnen dat garant staat voor een goede kwaliteit van hulpverlening.

Voor op het strand ben ik er wel uit.

RR (dit scheidt de mannen van de jochies, Antiheld in het puntje en kop dicht)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #173 Gepost op: 12 februari 2007, 23:06:43
Ik zie er ook wel wat in. Mijn favoriete boot was de Zodiac MK3F, die onder de tubes nog extra catamaran achtige tubes had en dat natuurlijk handgestuurd.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #174 Gepost op: 13 februari 2007, 13:18:28
We zijn er denk ik inmiddels wel uit, dat een universeel iets voor binnenwater, overstromingsgebieden (swiftwater of vlakwater) en strand met branding of op volle zee andere eisen stelt aan de boot en inzetprocedures..

Het inzetgebied van Andijk, Dordt, Urk etc.  is nu eenmaals anders dan het water rond zandvoort toch ?  Maar die boten zal je ook niet snel gebruiken bij overstromingsgebieden.

Het is de combinatie van de boten en inzet procedures die effectief is..  De "Alleskunner" bestaat gewoon niet..  En de vlet is absoluut geen alleskunner..
Oow een RIB op swiftwater betekend vaak het einde van de RIB..  Een opblaasbootje (Raft) zal het veel vaker overleven..  

Een aantal kleine ribs, gecombineerd met 1 of enkele grote ribs en speciale overstromingsopblaasboten en evacuatieplatformen zal het moeten zijn.. De situaties zijn vaak zo verschillend dan een eenduidig antwoord niet bestaat..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #175 Gepost op: 13 februari 2007, 17:15:50
Ik zag laatst nog een stukje op TV over de 'rescue kite'.

Het is een soort bodyboard aan lijnen, die door een persoon aan de waterkant gestuurd wordt. Op die manier kan je de kite voor de drenkeling die stroomafwaarts komt drijven manouvreren, en kan de drenkeling de kite vastgrijpen. De persoon op de kant trekt dan de kite naar de kant et voila, drenkeling is gered. Wel lastig als ie bewusteloos is :-X

Op internet heb ik er helaas nog niets over kunnen vinden.

(Ik hoop dat buiten discussie over de vlet, in dit topic ook innovaties aan bod mogen komen. Anders mijn excuses)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #176 Gepost op: 13 februari 2007, 23:28:24
Even heel beknopt, denk dat wat voor soort overstroming in welk gebied en op welk moment bepaalt wat voor soort middelen je in kunt zetten.
stroming in één richting of getijdewerking, waar naartoe overlevenden af te voeren, moet er gependeld worden naar grotere vaartuigen op ruim water, moet je op het platte land of in stedelijke omgeving zijn, hoe hoog staat het water en wat doet de stroming? Evacuatie van dieren die mogelijk in de boot proberen te klimmen, krengen maar ook lijken in het water die toch liefst heel moeten blijven en mogelijk geborgen moeten worden. Prikkeldraad, kapotte muren en schuttingen, drijvende voorwerpen juist onder het wateroppervlak en chemische verontreinigingen die mogelijk de vaartuigen aantasten. Jetmotoren en onbeschermede schroeven raken mogelijk snel buiten bedrijf en dan ook nog in gecontamineerd water. enz. enz. Dit in relatie tot de rampenoefening, hoe realistisch is een inzet in een gebied waar je dit alles niet zult aantreffen. Zijn alle bemanningsleden (zover ze inzetbaar zijn, hoeveel zijn er zelf getroffen) wel echt op deze taak berekend of zijn ze de PTSS'ers van de toekomst?

Kees  8)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #177 Gepost op: 10 maart 2007, 18:03:52
Nog een innovatief reddingsmiddel (bestaat al wat langer) waarvan ik me afvraag of het nuttig en toepasbaar is; de Zumro

De zumro heeft een rits waarmee je een stuk boot onder de boeg open kunt ritsen. Je moet dan frontaal op de drenkeling aanvaren en de drenkeling vervolgens door het gat de boot in trekken.
(Mogelijk wel bekend van discoverychannel's extreme machines)

Dit is de website van de fabrikant http://www.zumro.com/zumro%20dive%20thru%20rescue%20boats.html

Wat vinden jullie van deze reddingsboot?





Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #178 Gepost op: 10 maart 2007, 18:40:24
Erg wennen wat vorm betreft wat effectiviteit weet ik het nog niet, wel eens een fimpje van deze boot gezien en kan er nog niet er gek van worden maar dan kan dan ook aan mij liggen

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #179 Gepost op: 10 maart 2007, 19:08:46
In theorie zou je een drenkeling horizontaal voorzichtig naar binnen moeten halen.
In de praktijk heb ik het nog nooit zien doen.

Ik denk dat de enige manier dat te bewerkstelligen is dat het materiaal zo aangepast wordt dat het makkelijk en ook onder barre omstandigheden makkelijk te doen is. Zoals met deze boot?

Ik vind het een optie die de moeite van het bestuderen waard is.

Henk