Een discussie over de definitie van reddingsboot en reddingboot en de uitleg daarvan door de KNRM (die is de discussie ooit gestart) is niet relevant in deze discussie
In de tekst van de nederlandse en internationale wetgeving bestond er een verschil tussen bijboten op grote vaart bedoeld voor redding van passagiers, en was er voor reddingsboten die uitrukken geen bijzondere vermelding. Dit is dus wat anders dan genoemde artikelen in de visserij wet, scheepvaart wet.
Echter de europese wet en de arbo-wet geeft normen voor veilig werken, recreeeren en waar aan hulpmiddelen zoals boten moeten voldoen. Sinds de invoering norm NEN-EN 114-2007 is de discussie over reddingboten en reddingsboten niet meer relevant. De reddingboot moet minimaal voldoen aan de norm voor een werkboot.
De NEN-EN 1914:2007 Schepen voor de binnenvaart - Werkboten, bijboten en reddingsboten.
De norm NEN-EN 1914:2007 gaat over het hulpmiddel dat gebruikt word en waaraan deze moet voldoen en daar vallen ook de boten van de KNRM en reddingsbrigades onder.
Als je letterlijk de tekst leest, dan is een reddingsboot in de context het zelfde als een werkboot !!, Reddingswerk is ook werk en moet net als bij de brandweer voldoen en de boten moeten minimaal voldoen aan de europese norm in deze..
Een gemiddelde RIB zal zeker beschadigd zijn, echter niet zinken en voldoende drijfvermogen hebben om te fungeren als reddingsvlot.
Elke organisatie en ook de vrijwilligers organisaties moeten met deugdelijke materialen werken, en sinds er een europese norm voor bestaat moet men daar aan voldoen.
De meeste specificaties voor de norm, zijn specifiek geschreven voor fabrikanten en producenten van dergelijke middelen. Ik constateer dan een Vlet en een Rescue3 niet voldoen aan de NEN-EN 1914:1997 en NEN-EN 1914:2007
Verder verwacht ik zelf dat een reddingshulpmiddel robuuster en steviger is, dan een bijbootje voor de pleziervaart, waar deze norm ook voor geldt.
Als bestuur van een reddingsbrigade zou ik me er van gewissen dat een reddingsboot ook voldoet aan de norm voor dat ik er geld in zou steken.