Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70712 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #240 Gepost op: 26 oktober 2010, 10:51:19
Op de één of andere manier kom ik weer op 25 oktober in dit topic terecht ::)

Inmiddels al nieuws of en keuze te melden?

De eerste waterscooters zin in ieder geval al in dienst, dus die stap is vast gemaakt :)

Het al dan niet vervangen/vernieuwen/opknappen van de vlettenvloot is volledig afhankelijk van de financiering door BZK en Nationaal Rampen Fonds. RN heeft een totaalplan ingediend voor de modernisering van de rampenvloot (incl. nieuwe opleidingen, RVR, nieuwe vloot etc.) met een bijbehorend prijskaartje. Maar gezien de bezuinigingen bij de overheid zal BZK wel minder willen besteden, dus is de vraag wat er geschrapt gaat worden van het totaalplan. Na een mooi rapport gaat het dus uiteindelijk niet om wat het beste is, maar wat BZK er voor over heeft. Uit de laatste stukken van RN blijkt dat er een schriftelijke toezegging is voor verlenging van het contract voor de rampenvloot, maar dat er nog gesproken wordt over de hoogte van de bijdragen van zowel BZK en NRF. Afhankelijk van deze onderhandelingen zullen de vletten dus niet, gedeeltelijk of geheel vervangen worden. Gezien de begrotingscyclus bij de overheid, verwacht ik dat ze er uiterlijk eind november uit zijn.

Ik kan en wil hier heel veel van vinden, maar helaas draait het weer uit op polderen.. 98uiye
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #241 Gepost op: 26 oktober 2010, 14:47:12
Maar BZK houdt het dus wel in eigen hand en gaat dit niet overdragen cq. afstoten naar de veiligheidsregio's (al dan niet via het Veiligheidsberaad)?

Dat zou namelijk wel passen bij de lijn die BZK de laatste jaren heeft ingezet. Kijk bijvoorbeeld ook naar de LFR en bijbehorende eenheden (zoals GNK combinaties).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #242 Gepost op: 26 oktober 2010, 15:31:51
Maar BZK houdt het dus wel in eigen hand en gaat dit niet overdragen cq. afstoten naar de veiligheidsregio's (al dan niet via het Veiligheidsberaad)?

Dat zou namelijk wel passen bij de lijn die BZK de laatste jaren heeft ingezet. Kijk bijvoorbeeld ook naar de LFR en bijbehorende eenheden (zoals GNK combinaties).

Jawel, dat gaat ook gebeuren, maar als ik het goed begrepen heb, heeft BZK ook wel ingezien dat je het bestuurlijk niet kunt overdragen naar de veiligheidsregio's zolang de Reddingsbrigades niet zo georganiseerd zijn. De huidige rampenvloot heeft een operationale structuur die landelijk is, dan kun je dus niet de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid regionaal beleggen.

Volgens mij wordt er nu een contract gesloten voor bepaalde tijd (5 jaar?) waarbij er in de offerte vanuit de Reddingsbrigades extra geld is gevraagd om de RVR in te voeren. In de looptijd van dit contract wordt dan de hele rampenvloot zowel operationeel, als bestuurlijk, als financieel naar de veiligheidsregio's overgedragen. Het is me daarbij nog niet helemaal duidelijk of iedere Veiligheidsregio dan een 'stukje geld' krijgt en zelf mag kiezen of ze dit aan de regionale Reddingsbrigades geven of aan de Brandweer, KNRM etc.. Of dat het Veiligheidsberaad het geld krijgt (net als bij LFR, GNK combinaties) en dat de Veiligheidsregio's alleen operationeel beslissen.

Dat laatste heeft wel mijn voorkeur, anders krijg je regionale willekeur hoe er invulling wordt gegeven aan watergerelateerde waterbestrijding. En juist omdat het water vaak de grenzen vormt van de regio's, lijkt me dat het er niet makkelijker op maken. Dan komt er bij een overstroming van de ene kant een reddingsgroep van de Reddingsbrigade met vletten, Rescue’s en RIB’s en van de andere kant een grote brandweerboot met rubberbootjes met brandweerduikers. Allemaal met eigen communicatiemiddelen, werkinstructies etc.
En de volgende regio vond het risico op een overstroming te verwaarlozen en heeft het geld lekker in een paar nieuwe hoogwerkers gestoken….

Daarom is het voor alle Reddingsbrigades ook zo belangrijk om in regioverband aansluiting te gaan maken bij de Veiligheidsregio: daar wordt straks beslist over hun bestaansrecht incl. het financiele plaatje. Als de Veiligheidsregio’s en het Veiligheidsberaad dit overgedragen krijgen van BZK, moet hen wel meteen duidelijk zijn wat de toegevoegde waarde is. Anders is de rampenvloot zo wegbezuinigd of ‘heringedeeld’.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch