Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70058 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #60 Gepost op: 22 januari 2005, 20:46:24
Overigens kan de vlet wel degelijk stuk. Lekke luchtkasten, verotte spiegels, gekraakte bodems, loszittende dolhouders, is allemaal al eens voorgekomen. En gerepareerd, ook al was de boot 25 jaar oud!
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #61 Gepost op: 22 januari 2005, 21:34:12
Ken ook de reddingsboten van de firma verhoef...die vallen van het platform van een booreiland de zee in....zijn ook aluminium boten...

Maar dit gebeurt ook met polyester boten, dus dat verschil is niet zo groot denk ik... kijk maar naar vrije val boten om een voorbeeld te noemen....


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #62 Gepost op: 23 januari 2005, 01:13:24
Maar dit gebeurt ook met polyester boten, dus dat verschil is niet zo groot denk ik... kijk maar naar vrije val boten om een voorbeeld te noemen....
Ging mij vooral om het om de oren vliegen van popnagels.... ;).. Daarnaast varen er door mijn woonomgeving heel veel "verhoefjes", en ken ik eigenlijk geen problemen ermee... leuk varende bootjes ook...alleen door de geringe diepgang lijgierig....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #63 Gepost op: 23 januari 2005, 11:02:41
Ging mij vooral om het om de oren vliegen van popnagels.... ;).. Daarnaast varen er door mijn woonomgeving heel veel "verhoefjes", en ken ik eigenlijk geen problemen ermee... leuk varende bootjes ook...alleen door de geringe diepgang lijgierig....
Je gaat nu appels met peren vergelijken.
De boten in ons sigment zijn van mindere kwaliteit dan dat van booreilanden.
Ik heb gevaren met alubakken waar de popnagels je om de oren vlogen.

Ik kan mij herineren dat deze discussie al eens eerder gevoerd is.
Mijn conclusie, sommige personen gaan prat op allerlei nieuwe snufjes, snelheid en uiterlijk vertoon. Zonder dat zij daadwerkelijk tijdens calamiteiten met het "verouderd" materiaal gewerkt hebben.
De vlet is in meerdere opzichten nog een geweldig redmiddel


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #64 Gepost op: 23 januari 2005, 11:58:24
IK denk dat altijd moet kijken of er betere spullen te koop zijn. En stil stand is achteruit gang. Ik heb een leuke alu boot gezien op de binnnen vaart en visserrij beurs afgelopen december. Kan alleen de site niet vinden. Maar ik denk dat een hele goede boot was een soort vlet in een nieuw jasje. Maar als het niet te koop kan ook gewoon ontworpen worden. En dan kunnen ze het maken naar de wensen van de bond.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 23 januari 2005, 14:22:47
IK denk dat altijd moet kijken of er betere spullen te koop zijn. En stil stand is achteruit gang. Ik heb een leuke alu boot gezien op de binnnen vaart en visserrij beurs afgelopen december. Kan alleen de site niet vinden. Maar ik denk dat een hele goede boot was een soort vlet in een nieuw jasje. Maar als het niet te koop kan ook gewoon ontworpen worden. En dan kunnen ze het maken naar de wensen van de bond.

Je hebt helemaal gelijk. Alle verbeteringen in het verleden zijn in eerste instantie altijd ontvangen met "waarom moet dat nou zo nodig veranderd worden, het ging op de oude maniet met de oude spullen altijd goed?  Ik kom net bij een voetbalvereniging vandaan waarbij één van de vrijwilligers weigert de lijnentrekmachine te gebruiken. Het gaat veel sneller en beter met de hand vindt hij!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #66 Gepost op: 23 januari 2005, 18:46:04
veranderingen zijn altijd eng..
Ik kan me nog goed herrineren dat ik voor het eerst de AED ter sprake bracht of zuurstof eerste hulp, of spinal care.. of een Medic First Aid.

Zelfs REDNED is het inmiddels met me eens. MFA is zelfs een erkende opleiding voor REDNED. Wow, en dat vind ik erg knap van zo'n behoudende club.
Elke serieuze reddingsbrigade kijkt of ze AED of zuurstof koffers kunnen aanschaffen.. of ze een spinal care opleiding moeten volgen.

Maar het is niet de sterkste die overleeft, maar degene die zich het makkelijkst aanpast aan de veranderende wereld overleefd het. (Darwin, geloof ik..)

Veranderingen zijn eng. dat geloof ik nu wel.. maar daarom niet minder noodzakelijk..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #67 Gepost op: 23 januari 2005, 18:53:16
Ik heb niets tegen veranderen, echter, verandering hoeft nog geen verbetering te zijn.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #68 Gepost op: 23 januari 2005, 19:42:02
Elders op dit forum is er ook een discussie met als inhoud: "Zijn wij te behoudend?" Als ik zo de reacties doorneem houdt men graag vast aan de principes van de instructie in de oer boot, namelijk de vlet van Mulder & Rijke. Begrijpelijk, ook ik heb vele uren met dit reddingsmiddel doorgemaakt op zowel binnen water als zee. En ben ook nog steeds van mening dat het één van de beste instructie middelen is die een reddingsbrigade kan hebben.

foto ZRB archief => www.zrb.info

Maar voor de daadwerkelijke inzetten op het strand is hij:
  • te log
  • te langzaam
  • te zwaar


Om de vergelijking te trekken naar de hulpverleningsvoertuigen van reddingsbrigades, elke reddingsbrigade heeft z'n eigen voertuig met z'n eigen specificaties. Afgelopen jaar heeft de SRK een test- en vergelijkingsdag georganiseerd, waar alle merken en typen voertuigen aanwezig waren en waar mee gereden kon worden, zodat elke reddingsbrigade z'n eigen inzet daarin kon bepalen. Maar zo'n dag kan ook voor langzame patrouille boten/ vletten gehouden worden, welke naast instructie ook dienst kunnen doen voor bewakingen en inzetten in rampengebieden. Dus dan daag ik bijvoorbeeld de binnenbrigades en HOGÉ en P. Adema uit om tot een alternatief te komen en die ons voor te dragen, zodat wij allemaal daarmee naar RN KNBRD kunnen gaan en hun meldden dat dit ons antwoord is op de vlet van Mulder & Rijke en P. Roodnat.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #69 Gepost op: 23 januari 2005, 20:39:38
Nou hier even van een alu boot die misschien wel voldoet.


[url]/http://www.botentekoop.nl/vis_en_consoleboten/387608/Twister_450_2004.html[url]