Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70057 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #90 Gepost op: 30 januari 2005, 08:44:32
Daar sluit ik mij bij aan.

Groetjes Mark.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #91 Gepost op: 30 januari 2005, 15:13:28
Wij hadden hier ook lange tijd zo'n langzame (oud) reddingboot van de KNRM:
 


(bron: lwkoppenhol.nl)

de Prinses Margriet van RB Huizen (eindelijk waar ze hoort). Als die tegelijk uitvoer met de snelle boten kwamen we haar op de terugweg tegen. Dat is géén oplossing die in deze tijd bij reddingswerk hoort, hoe mooi en zeewaardig en romantisch ook.  Ja, trekken slepen bergen, daar was ze goed voor, maar het mensen redden gaat haar allemaal veel te snel en daar kwam ze ook de laatste 15 jaar niet meer aan te pas. Met zwaar weer kun je in een RIB nog steeds snel varen, zeker met de wind mee. Dat het oud is en degelijk maakt een boot nog niet per definitie als enige geschikt.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #92 Gepost op: 30 januari 2005, 18:45:52
Het is inderdaad niet meer van deze tijd om langzaam te varen tijdens acties maar voor preventief werk blijft het wel geschikt. Het hoeft niet als enige geschikt te zijn maar het heeft zichzelf alwel bewezen alternatieven moeten dit nog bewijzen. Hoe snel een rib nog vaart onder extreme omstandigheden kan je over discusieren ook een rib levert snelheid in onder extremen.

9910001
9910001


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #93 Gepost op: 30 januari 2005, 21:55:09
OK, stel de vraag anders, niet: "is het verouderd omdat er niet meer mee te werken valt?", maar: "is het verouderd omdat er nu beter materiaal is?"...
Arts  www.alphalog.nl


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #94 Gepost op: 31 januari 2005, 09:04:00
Ik denk dat er zeker mee te werken valt. Het is de afgelopen vijftig jaar ook gelukt. Maar dat is wel als je het niet erg vind om helemaal achter aan te varen. En aan te komen als de rest al weer weg ga. Ik denk dat rn nu een boot zou kunnen laten bouwen die veel beter voldoet al de vletje. Ik denk dan aan de volgende dingen stabiliteit, ruimte, zelflozend, snelheid, uitstraling. Als je nu over de grote rivieren gaat varen ben je de kleinste en langzaamste boot die er rond vaart. En wordt je echt niet meer serieus genomen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #95 Gepost op: 31 januari 2005, 10:31:38
Als je naar een vaartuig kijkt, dan moet je ook kijken naar het inzetgebied, waar zo'n vaartuig vaart..

Een Vlet, is naar mijn mening niet meer geschikt als reddingsmiddel in de volgende gebieden:

Niet meer geschikt voor op zee:
Niet meer geschikt voor de grote binnenwateren
Niet meer geschikt voor op grotere rivieren, zeemondingen, havens.

Volgens mij is iedereen het daarover wel eens..

De vraag blijft over is de vlet nog wel het beste middel om mee te werken in overstromingsgebieden.. Dan moet je niet alleen denken aan hoe je gewerkt hebt, maar aan de modernste arbo en veiligheidsnormen, communicatie met andere eenheden. etc.


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #96 Gepost op: 1 februari 2005, 10:58:14
Wij blijven hem gewoon gebruiken op zee. Zeker als traningsmiddel voor de jeugd. Als je met een vlet kan varen op zee, dan heb je een goede basis voor het besturen van een snelle boot.

Groetjes Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #97 Gepost op: 1 februari 2005, 21:47:21
Als je naar een vaartuig kijkt, dan moet je ook kijken naar het inzetgebied, waar zo'n vaartuig vaart..

Een Vlet, is naar mijn mening niet meer geschikt als reddingsmiddel in de volgende gebieden:

Niet meer geschikt voor op zee:
Niet meer geschikt voor de grote binnenwateren
Niet meer geschikt voor op grotere rivieren, zeemondingen, havens.

Volgens mij is iedereen het daarover wel eens..

De vraag blijft over is de vlet nog wel het beste middel om mee te werken in overstromingsgebieden.. Dan moet je niet alleen denken aan hoe je gewerkt hebt, maar aan de modernste arbo en veiligheidsnormen, communicatie met andere eenheden. etc.




Wie zegt dat nou?
Dat is jouw mening


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #98 Gepost op: 1 februari 2005, 21:55:02
Gewoon ff terug lezen..
En goed lezen, wat er staat. muisstroom..

REDDINGSMIDDEL, er staat niet trainingsmiddel..
Wel eens van moderne arbo normen gehoord.. Je wilt toch niet beweren dat je een vlet voor een uitrukploeg gaat gebruiken toch ??????????????


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #99 Gepost op: 2 februari 2005, 15:36:53
REDDINGSMIDDEL, er staat niet trainingsmiddel..
Wel eens van moderne arbo normen gehoord.. Je wilt toch niet beweren dat je een vlet voor een uitrukploeg gaat gebruiken toch ??????????????
Peter, je maakt mij nu wel nieuwsgierig hoor (los van de stelling, want ben het grotendeels wel met je eens), maar in hoeverre moet ik de Vlet in combinatie met moderne Arbo zien. In die zin zie ik dus geen verschil tussen de Vlet (zeker de nieuwe roadnat) en een Rib of andere boot.
Waarschijnlijk is ie kijkend naar de arbo juist voordeliger. Hij is een stuk lichter dan de andere boten die wij hebben, goede luchtkamers die zinken voorkomen etc etc.
[img]/img]