Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70060 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #100 Gepost op: 2 februari 2005, 21:27:05
Een vlet voldoet net als een hoop andere boten aan de arbo norm, net hoe gek je wilt doen met een boot. In rampgebieden/ tijdens reprensief werk kan je niet altijd aan alle Arbo regels voldoen, dit zelf voor eigen veiligheid.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #101 Gepost op: 2 februari 2005, 21:53:41
Gewoon ff terug lezen..
En goed lezen, wat er staat. muisstroom..

REDDINGSMIDDEL, er staat niet trainingsmiddel..
Wel eens van moderne arbo normen gehoord.. Je wilt toch niet beweren dat je een vlet voor een uitrukploeg gaat gebruiken toch ??????????????



Waarom moet ik terug lezen??????
Ik bedoel ook reddingsmiddel, naast 3 ribs hebben wij de vlet in het binnenwater als eerste uitruk.
Ik denk toch dat de prioriteiten anders wordt gesteld als ik zo de verschillende items lees.
Ik hoef niet met zwaar motorvermogen te scheuren over het water met allerlei "rommel" aan boord.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #102 Gepost op: 2 februari 2005, 22:25:05
Voor een minder ruim binnenwater (gracht/ vijver) is een vlet prima te gebruiken. Bijna overal te water te krijgen zonder hulp middelen en stabiel genoeg voor gebruik tijdens reddingen. Dus voor een eerste uitruk op het binnenwater geen vreemd idee, hierbij is dit ter ondersteuning van de brandweer



9910001
9910001


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #103 Gepost op: 2 februari 2005, 22:59:42
Citaat
New BULLETPROOF / PUNCTURE PROOF Neoprene – Hypalon tubes tube’s from TP Marine.   TP Marine is manufacturing bullet – puncture proof RIB tubes for professional use.

Bron: TP marine

Dus hier kan je ook wel een rolletje prikkeldraad mee hebben.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #104 Gepost op: 3 februari 2005, 01:41:49
Waarom moet ik terug lezen??????
Ik bedoel ook reddingsmiddel, naast 3 ribs hebben wij de vlet in het binnenwater als eerste uitruk.
Ik denk toch dat de prioriteiten anders wordt gesteld als ik zo de verschillende items lees.
Ik hoef niet met zwaar motorvermogen te scheuren over het water met allerlei "rommel" aan boord.


Wat is precies jullie inzet gebied.. ?? dat je een vlet als 1e uitruk gebruikt ????
En wat versta jij onder rommel ?? in jullie inzet gebied..?  Als die vlet zo'n fantasties redmiddel is, dat je hem zelfs als 1e uitruk gebruikt, waarom heb je dan in vredesnaam RIB's aangeschaft..?? Dat lijkt me dan geld verspilling.,

Ik ben ff helemaal perplex...


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #105 Gepost op: 3 februari 2005, 13:09:02
Op het strand is de rib standaart standby en z.n. eerste uitruk.
Binnenwater, kanaal, binnenhaven en grachten de vlet.
Met "rommel" bedoel ik aed en zuurstof.
Het s.o. is zo snel op de kant dat investering hierin overbodig zijn. Op de kant staat vaak de ambulance etc al klaar, of staat onze terreinwagen klaar met het materiaal.
Tijdens bewakingen wordt ook de vlet ingezet, we hebben daar al heel wat mensen mee uit het water geplukt.
Ervaringen met de alu busters van Wiegmans zijn een regelrechte ramp.
Ook de nieuwe alu bak van de brandweer is alles behalve volmaakt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #106 Gepost op: 3 februari 2005, 20:26:09
Oke, zuurstof en AED zijn rommel, en een vlet is een goede uitrukboot.

Er tekent hier zich een klein verschil van inzicht af.... ;)

Maar je hebt gelijk, als je met die vlet en je SO naar de kant komt staat de ambu zeker op je te wachten (en te wachten.... en te wachten... )
Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #107 Gepost op: 3 februari 2005, 20:39:36
ALs het om afstanden van minder als 300m gaat dan maakt snelheid weinig uit. Ook dan heeft een vlet voldoende snelheid om naar de kant te varen. Voor op het strand is een vlet te langzaam als eerste inzet boot maar in een gracht heb je geen pk en snelheid nodig maar een stevige boot.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #108 Gepost op: 3 februari 2005, 20:46:03
ALs het om afstanden van minder als 300m gaat dan maakt snelheid weinig uit. Ook dan heeft een vlet voldoende snelheid om naar de kant te varen. Voor op het strand is een vlet te langzaam als eerste inzet boot maar in een gracht heb je geen pk en snelheid nodig maar een stevige boot.

9910001

Ik wil wel een wedstrijdje met je doen, ook over 300 m. Heb je dus wel op elke 600 m een vlet liggen dus, of je bewakingsgebied is maar 600 m. Welke plas is dat?

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #109 Gepost op: 3 februari 2005, 20:55:22
volgens mij beginnen we zo langzamerhand in de categorie: geneuzel te komen bij dit topic. Feit blijft dat iedere club op een andere manier werkt en dat elk gebied zijn eigen specifieke eisen heeft. Voor een aantal is dit dus een hele grote, supersnelle boot vol met de beste state of the art aperatuur. Voor een ander volstaat een vlet, er tussen in tientallen varianten. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom de grote boot beter is, ook genoeg die voor de vlet of een andere kleine pleiten. Vooruit kijken is goed, maar we moeten de toegevoegde waarde niet uit het oog verliezen. Aan een kleine plas met EHBO post en een diepte van gemiddeld 1 meter heb je niets aan een 9 meter boot, Bij de bewaking van een muitje een hele dag ook niet, maar moet je 5 mijl uit de kust naar een jachtje, of het gehele Ijselmeer over om als eerste bij een hulpverlening te zijn voordat de concurent er is dan heb je wel een grote boot nodig....
Kortom. we zullen het over dit topic voorlopig niet eens worden. Laten we vooruit kijken en misschien in een nieuw topic op de "uitvindingen' voor de toekomst gaan studeren! :-)
[img]/img]