Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70048 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 6 februari 2005, 11:41:35
Zo is dat. Er onstaat ook enige verwarring omtrent de oorspronkelijke taak van de reddingsvlet, inzet in ondergelopen gebieden. We kunnen ons zo langzamerhand inderdaad ook gaan afvragen of het concept (dat zijn oorsprong heeft omtrent 1956) zo langzamerhand een update gebruiken kan, zonder overigens te twijfelen aan de gebleken duurzaam en betrouwbaarheid van de vlet.  Vergelijk het met de oerdegelijke bondsboot, waarvan er nu nog steeds in actieve dienst rondvaren! Maar de stap van dit vaartuig naar een willekeurige RIB is als van een volkswagen Kever (zonder vering) naar een Mercedes...

Overigens voldoet onze roodnat vlet nog prima ten behoeve van opleidingen ,bewakingsdiensten in kleinere gebieden enz.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #111 Gepost op: 4 januari 2007, 18:21:55
Misschien kunnen we in dit topic verder discussieren over het varend materieel van RedNed, n.a.v. de berichten hier: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15391.40.html


Persoonlijk ben ik erg fan van de Pioner Multi :) Ik heb er nooit mee gevaren (ook nooit met een vlet trouwens), dus ik kan niet beoordelen of dit een waardige vervanger zou zijn voor een vlet. Maar het lijkt mij wel een hele goede hulpverleningsboot. (Ik zeg bewust geen reddingsboot, want daar zullen andere vaartuigen geschikter voor zijn(?)).

Deze boot is denk ik goed geschikt als vervanger, omdat je naast evacueren bij overtromingen ok goed mee uit de voeten kunt bij hulpverleningen en bewakingen.

En met zo'n beest van een motor erachter is ie ook stukken sneller dan een vlet ;D

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #112 Gepost op: 4 januari 2007, 20:31:15
Een sleepboot is een hulpverleningsboot.

En met grote motoren heb je steeds minder geschikte schippers :( .

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #113 Gepost op: 4 januari 2007, 23:32:48
Ik was enigzins verbaasd dat er wordt gedacht aan vervanging van de bondsvlet.

Volgens mij voldoet die prima en ik vind het nu geen prioriteit, aandacht voor andere zaken lijkt me beter.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #114 Gepost op: 5 januari 2007, 00:59:53
Even voor alle duidelijkheid: het convenant met Binnenlandse Zaken waarin de inzet van de vletten geregeld is, wordt vervangen in 2010. Dat is ook het moment waarop een nieuw vaartuig gelanceerd wordt. Door nieuwe kijk op de verschillende scenario's waarbij we ingezet worden, is behoefte ontstaan aan vaartuigen die enerzijds sneller ter plaatse kunnen gaan (verkenning, gewondentransport) en vaartuigen die meer mensen kunnen vervoeren. Daarnaast zou het goed zijn wanneer dit nieuwe vaartuig - waarvan de komende maanden duidelijk wordt of alle wensen in één type boot te realiseren zijn - ook bij reguliere bewakingstaken ingezet kan worden waardoor kosten bespaard kunnen worden.

Luc


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #115 Gepost op: 5 januari 2007, 12:13:45
Ik hoop dat ervaringen vanuit eerdere echte rampsituaties zoals in 1953 (mocht zulk een inzet tot hoofddoel zijn) worden meegenomen.
De mensen die oordelen en beslissen zijn meestal niet de mensen die in het veld hebben gewerkt. Ik vrees dan ook dat je duizendpoot niet bestaat.

Kees  8)


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #116 Gepost op: 5 januari 2007, 16:44:46
Wij zijn ook benieuwd of die touringcar met Ferari-motor bestaat. Tja, welke kennis brengen we bij elkaar. De gemiddelde leeftijd binnen de projectgroep en omliggende mensen doet in ieder geval vermoeden dat er heel wat kennis aanwezig is. Verder moet je denk ik niet onderschatten wat er uit de overlevering op papier en in hoofden aan kennis is behouden.

Luc


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #117 Gepost op: 5 januari 2007, 17:28:52
Ik wil niemand beledigen Luc, maar de mensen van het eerste uur die toen vrijwel onmiddelijk echt mensen hebben moeten redden en evacueren zijn nu zover ze nog leven in de 80. En van hun directe ervaringen is er niets geboekstaafd.
Overigens zijn er natuurlijk genoeg ervaringen van andere situaties en wens jullie dan ook alle wijsheid en succes.
Ik neem aan dat de overheid t.a.v. de vaartuigen ook bepaalde capaciteitseisen stelt en mogelijk al wat onderzoek naar ervaringen vanuit andere landen inbrengt?

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #118 Gepost op: 5 januari 2007, 18:15:59
Ik neem aan dat jullie de rapporten van Katrina, (redelijk vergelijkbaar met nederlandse situatie.) en Duitsland meenemen bij de selectie van de boot..

Wij zijn ons aan het orienteren naar een kleine boot die snel inzetbaar is en ook geschikt kan zijn voor swiftwater situaties (redding in overstromingsgebieden)

Deze boot moet draagbaar zijn met 4 personen omdat niet overal een trailer kan komen en snel inzetbaar (perslucht opblaasbaar) en voldoende gescheiden kamers en extra plaksets..
Uit diverse situaties blijkt dat een gemotoriseerde raft in ondiepe situaties eigenlijk erg goed doet en heel breed inzetbaar is..  Veel breder dan een boot met een polyester romp..

Zodiac is bezig met een variant te ontwikkelen, waarvan een model op de rescue-equipment beurs stont.


De duizend poot bestaat helaas niet..  Dus zul je wat variatie moeten bieden..  
Voor evacuaties van een groot aantal mensen waarbij niet onder hele moeilijke situaties gered moet worden, werkt een frieze praam ook en is veel geschikter als een vlet..  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #119 Gepost op: 5 januari 2007, 18:24:41
(...)

Rescue, jullie waren toch ook bezig de RescueRunner naar Nederland te krijgen?

Zijn jullie daarvan af gestapt?

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s