De meeste brigades waar ik mee in aanraking kom willen zowiezo bij alles het eerste zijn. Voorbij gevaren worden op weg naar een klus in nooit leuk, wat voor klus dat ook is. In de meeste gevallen moet je dan weer terug en vaarde je dus voor niets.
Ik vind dat je onder rampen omstandigheden niets hebt aan een snelle boot. Ik zie me nog niet met 35 knoop door een ondergelopen dorp scheuren.
Je zal dus een boot moeten hebben die -omdat ie niet snel is- als aanvulling kan dienen op de snelle boten.
Deze snelle boten kunnen vaak een aantal dingen niet. Het ontbreekt bv aan werkruimte (alles is meestal vogebouwd met kisten, zitplaatsen (buddies), sleeplijn enz.
Je zal dus een boot moeten ontwikkelen die ruimte biedt aan eventueel liggende geredden, stevig van konstruktie is (géén RIB) en de schroef heeft boven het diepste punt van de kiel. Hij kan dan bv ook dienen als brandweer boot, voor vervoer van pompen, verlichting, vee, invalieden hulpgoederen enz. Een mooie zuinige diesel erin en een buiskap.
De RB Huizen had zo'n boot de PM, de Prinses Margriet een oude KNRM boot, maar helaas ging de motor stuk. Ze missen die boot nog steeds, een echt werkpaard.
Maar zo'n boot is tijdens een overstroming en tijdens en na een echte storm goud waard.
Henk