Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70028 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #150 Gepost op: 28 januari 2007, 20:07:04
Vooral interessant vind ik die propguard, is daar meer info over?
Ik ken nu 3 typen en vraag me af wat de DLRG kiest.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #151 Gepost op: 3 februari 2007, 16:28:51
Jammer dat RedNed als koepel geen materiaal van buurlanden hier naartoe haalt om uitgebreid langs de kust te testen zoals voor bewakingstaken bijv. deze nieuwe RIB van de DLRG of de Arancia welke in gebruik is bij de RNLI. Er kan weer wel een zelfstandige brigade of particulier induiken (zoals ook met het RWC is gebeurd door SSW) maar ik vind het een gemiste kans. Wie kan mij nu eens uitleggen waarom RedNed hier niet het voortouw in neemt zoals ook in andere landen gebeurt.

Kees  8)


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #152 Gepost op: 3 februari 2007, 22:42:23


Hier de RIB van de DLRG gezien op BOOT 2007 in Dusseldorf.

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #153 Gepost op: 7 februari 2007, 20:56:14
even een vraagje over de vlet:

Wat is de geschiedenis van de vlet?

De ene keer staat er mulder & rijke bondsvlet
de andere keer paul roodnat & zn. bondsvlet
weer een andere keer paul roodnat & zoon roodnatvlet
of mulder & rijke rampenvlet

Ik ben de draad een beetje kwijt. Dat de vlet met de 'ribbels' de roodnatvlet is, weet ik inmiddels.

Blijkbaar zijn er twee typen vlet, de bondsvlet en de wat grotere rampenvlet / roodnatvlet

Paul roodnat & zoon maakt nu de bondsvlet, maar was dat dan vroeger M&R ofzo?

Ik zie wel verschil in de vletten zoals dus met de 'ribbels', met een afgeplatte neus, met een bolle neus, gestroomlijnde boot of model 'badkuip'.


Hetzelfde geldt voor de Rescue boten. Roodnat maakt nu de Rescue2 en de Rescue3. Hebben zij ook de Rescue1 gebouwd of was dat M&R? En is de R1 dezelfde als de BRB (bondreddingsboot)?
Ik heb trouwens ook ergens "Mulder & Rijke Rescue 2" zien staan.

Lekker verwarrend allemaal dus...


Kan iemand mij vertellen hoe het zit?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #154 Gepost op: 7 februari 2007, 22:04:10
Maarten,

Mulder en Rijke was huisleverancier van de bond, inmiddels zijn ze helaas over de kop. Daarbij is Mark er overigens in geslaagd om de mallen van de enige echte bondsvlet te redden, gelukkig is een vervolg dus mogelijk.
De Roodnat is een wat minder zeewaardige opvolger, die volgens sommigen er beter uitziet.

De historie van de snelle boten is mij na de brandingsboot ontgaan. In 1978 hadden wij onze eerste RIB (een Avon) en sindsdien is het voor mij duidelijk dat dit type superieur is. Zodoende weet ik weing van de RN Rescue serie.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #155 Gepost op: 8 februari 2007, 00:17:57
Koen, het rijtje van de bondsvletten klopt. Er zijn 2 types de bondsvlet (zonder ribbels) en de roodnatvlet (met ribbels). De eerste vletten werden door Mulder & Rijke gebouwd en later zijn er nog een aantal door paul roodnat &zn gegoten (mulder & rijke rampenvlet = mulder & rijke bondsvlet = paul roodnat & zn. bondsvlet)



Deze is enkele jaren geleden vervangen door de Roodnat vlet (paul roodnat & zoon roodnatvlet)


Dan de snellere tak de Bondsreddingsboot/Brandingboot/BRB/"rescue 1" is eind jaren 60 ontwikkeld door redned (dhr Kras) en ontwikkeld samen met Mulder & Rijke (Zandvoort kreeg in 1972 zijn eerste BRB's)



Deze boten hebben vele jaren hun diensten langs de kust en op binnenwater bewezen, maar eind jaren 80 kwam het idee om een grotere opvolger te maken, de Rescue 2. Eerst gegoten door Mulder & Rijke, later door Paul Roodnat (in ieder geval vanaf 1992 operationeel)


De rescue 3 is het 20 centimeter smallere zusje van de rescue 2 en lijkt erg op deze boot


zo hopelijk iets meer duidelijkheid over deze modellen... 8)
Alle modellen worden anno 2007 door Paul Roodnat gemaakt. Voor een overzicht: http://www.paulroodnat.nl/reddingsboten.htm
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #156 Gepost op: 8 februari 2007, 00:33:22
Het is me nu helemaal duidelijk, bedankt :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #157 Gepost op: 8 februari 2007, 00:36:53
Er zijn nog wat meer Rescue modelletjes geweest... De Rescue 2000 is dacht ik uit gebracht tussen de R2 en R3. Ik weet dat Breda met een zo'n boot vaart/ voer.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #158 Gepost op: 8 februari 2007, 00:43:18
Je hebt helemaal gelijk. De rescue 2000 zit tussen de R2 en R3 en is het tussenmodel, er zijn er voorzover ik weet niet heel veel van gemaakt. Ik heb ter aanvulling nog even de tekst uit de wiki over redned gekopieerd:

"De reddingsbrigades die bij zee gestationeerd zijn kunnen met de relatief trage en kleine reddingsvletten weinig beginnen in de branding. Daarom werd voor hen samen met scheepsbouwer Mulder & Rijke uit IJmuiden een stevige en snelle bondsreddingsboot of brandingsboot van polyester ontwikkeld, waarvan de eerste in 1972 in dienst werd genomen.

In 1992 kwam er een opvolger, de Rescue II die wat groter is en over een sterkere buitenboordmotor beschikt. Van deze boot werd later ook een (kleinere) versie gemaakt die bedoeld was voor gebruik op binnenwater, de Rescue 2000 geheten.

Sinds 2005 is de Rescue III in productie. Met deze boot zijn wat minpunten, zoals het hoge gewicht waardoor lancering vanaf het strand moeilijk was, van de Rescue II verbeterd"
[img]/img]


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #159 Gepost op: 8 februari 2007, 01:17:43
Ik wil niet zeiken maar die ribbels heet overnaads.  :'(

Kees  8)