Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70004 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

larofiel

  • Gast
Reactie #180 Gepost op: 21 maart 2007, 14:03:03
JAJAJAJAJA,

Dat bootje op de foto van rescue ranger, geweldig bootje.
Laag, dus drenkelingen zo aan boord
Weinig diepgang, je kan dus overal varen.
Snel, afhankelijk van de motor uiteraard.
Licht, Zie Snel. makkelijk met twee man te verplaatsen.

Nadelen, ben 1 keer op ze kop gegaan,( iets te snel de bocht om) en ben er een keer volgas uitgeslingerd.
Kortom een interessant bootje


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #181 Gepost op: 21 maart 2007, 16:41:08
JAJAJAJAJA,

Dat bootje op de foto van rescue ranger, geweldig bootje.
Laag, dus drenkelingen zo aan boord
Weinig diepgang, je kan dus overal varen.
Snel, afhankelijk van de motor uiteraard.
Licht, Zie Snel. makkelijk met twee man te verplaatsen.

Nadelen, ben 1 keer op ze kop gegaan,( iets te snel de bocht om) en ben er een keer volgas uitgeslingerd.
Kortom een interessant bootje

Zoals zo vaak is je beperking de bemanning en niet de boot!  ;D

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #182 Gepost op: 19 april 2007, 10:36:16
Er zijn weer wat recente ontwikkelingen in Engeland t.a.v. een evacuatievaartuig bij overstromingen, de Pioner Multi met 4-takt Yamaha met jet-drive conversie.

Kees  8)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #183 Gepost op: 6 maart 2008, 00:14:45
Klopt het zo, met de fabrikanten erbij?

Sorry dat mijn 2e bericht op dit forum meteen offtopic is, maar kon het niet laten:
De Rescue 2000 is nog door M&R gebouwd (in een eerder jaar dan de naam doet vermoeden) als studiemodel voor een kleinere 'binnenwater' RescueII die vooral beter trailerbaar moest zijn. Na het verdwijnen van M&R is dit model door Roodnat doorontwikkeld tot de Rescue III. De enige, echte R2000 vaart niet zoals eerder in dit topic gezegd in Breda, maar in Den Bosch. Ondertussen wel met een sterkere motor, BZK-striping en een vaste brandstoftank.

Oh ja, en ik vind de vlet een verouderd reddingsmiddel, vooral vanwege de beperkte mogelijkheid om mensen mee te evacueren, al helemaal met een brancard. Op IVIC was er een duitse organisatie (THW) met een soort aluminium landingsvaartuigen, waarvan een kleiner model me een goede vervanging lijkt voor de vlet in de rampenbestrijding.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #184 Gepost op: 6 maart 2008, 21:42:53
Bedankt voor de info ;)

Hier overigens het vaartuig van Technisches Hilfswerk waar jij het over hebt:
(klik)




Brandweer Loosdrecht heeft een vergelijkbaar vaartuig. Zie http://www.brandweerwijdemeren.nl/Loosdrecht/Materieel.htm (onderaan)

Ik denk dat je dan wel in een hele andere klasse zit dan de vlet. In dit topic wordt bijvoorbeeld ook ergens genoemd dat een boot met de hand over land te verslepen moet zijn. Met zo'n vaartuig als hierboven kan je dat natuurlijk wel vergeten.
Maar voor grotere capaciteit zou bovenstaand denk ik een goede oplossing zijn. Alleen is het dan ook de vraag of zo'n vaartuig enigzins fatsoenlijk over land is te verplaatsen. Het is een zware last, dus moet je ook een zwaarder trekkend voertuig hebben. Dat kan ook weer invloed hebben op de benodigde rijbewijzen. Het THW laat zo'n boot bijvoorbeeld te water met een MAN vrachtwagen + autolaadkraan. Dus er zitten wel haken en ogen aan (letterlijk en figuurlijk :P).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #185 Gepost op: 6 maart 2008, 22:38:14
Foto's zijn precies het vaartuig dat ik bedoelde, foto's zijn van IVIC toch?  8)
Dit in een kleinere variant, trailerbaar, met 40PK ofzo in combinatie met een terreinwagen zie ik als de toekomst van de Reddingsbrigade Rampenvloot.

De KNBRD laat zelf zachtjes doorschemeren dat ze hier ook aan denken, kijk maar eens naar onderaan dit document: http://www.reddingsbrigade.nl/upload/docs/factsheet_rvr.pdf  ;)

De plannen zoals die er nu liggen voor de vervanging van de huidige vlettenvloot (voor 2010) spreken ook van een Europese aanbesteding voor een nieuw type boot, dat meer mensen kan vervoeren, sneller is en nog wat meer moderniseringen. Dit in combinatie met een trekkend voertuig en een snellere responstijd dan de huidige 48 uur.....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #186 Gepost op: 6 maart 2008, 23:54:22
Foto's zijn precies het vaartuig dat ik bedoelde, foto's zijn van IVIC toch?  8)
Dit in een kleinere variant, trailerbaar, met 40PK ofzo in combinatie met een terreinwagen zie ik als de toekomst van de Reddingsbrigade Rampenvloot.

Klopt, gemaakt op de IVIC inderdaad ;)

Bedoel jij misschien de Pioner Multi? Die is een stuk kleiner, maar wel van kunststof i.p.v. metaal. Dat vaartuig is overigens al meerdere keren in dit topic ter sprake gekomen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #187 Gepost op: 19 juli 2008, 18:17:01
In kader van de discussie over de vlet een verouderd reddingsmiddel is.  Moeten we de discussie misschien wel verbreden ?

Er bestaat de reguliere bondsvlet en een roodnat-vlet..  
Wat is het nut van een polyester overnaadse vlet ? zoals de roodnat vlet ?

Moeten we misschien gezien het erg snel zinken van een rescue2 de discussie ook wel starten over de rescue2 en rescue3.

Voldoen de rescue2 en rescue3  van de firma roodnat nog wel aan moderne eisen..?

De rescue2 heeft geen echte luchtkamer, die bij calamiteiten de boot boven water houdt.  

Ik vraag me op recht af.. En ik heb inmiddels een rescue3 van dicht bij mogen bewonderen..   Word er bij het ontwerp van zo'n boot wel een echte risico-analyse gemaakt, en maken reddingsbrigades wel een werkelijke risico analyse als ze een dergelijke boot aanschaffen..?


LC

  • Gast
Reactie #188 Gepost op: 20 juli 2008, 08:55:33
Volgens mij is de rescue 2 ontworpen door o.a. Mulder en Rijke, en die hebben toch redelijk ervaring met het bouwen van reddingsboten.
De 2 ontwerpers zijn jaap v/d wiel en carel kras, dit zijn praktijk mensen met aardig wat verstand van dit soort vaartuigen.
Zoals ik al zei zijn praktijk deskundigen en niet van die papieren deskundigen zoals rescue.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #189 Gepost op: 20 juli 2008, 10:09:14
Volgens mij is de rescue 2 ontworpen door o.a. Mulder en Rijke, en die hebben toch redelijk ervaring met het bouwen van reddingsboten.
De 2 ontwerpers zijn jaap v/d wiel en carel kras, dit zijn praktijk mensen met aardig wat verstand van dit soort vaartuigen.
Zoals ik al zei zijn praktijk deskundigen en niet van die papieren deskundigen zoals rescue.

LC, Ik ken de heren niet..

Echter als ik kijk naar de beschikbare en verschillende hedendaagse normen voor reddingsvaartuigen, moet ik zeggen dat het mij werkelijk verbaasd dat een rescue 2 en rescue 3 qua drijf eigenschappen in z'n geheel niet voldoet aan de minimale norm qua veiligheid.. !!  En ze voldoen al zeker niet aan de eisen van de scheepvaartsinspectie voor reddingboten, en al ook niet aan de eisen van 10 jaar geleden, en dat voor een boot dat specifiek voor de reddingsbrigades is ontworpen ?
Ik heb een klein beetje ervaring met waterredding in de praktijk  :D, echter veel ervaring met risico-analyse, en veiligheid instructie en arbo normen voor het water..  En ik zoek alleen maar de norm op voor eisen aan dit soort vaartuigen..  En daar staat iets over het drijvend vermogen bij calamiteiten.. En dat geld ook voor het binnen water ontworpen boten..

Echter wie was de opdrachtgever van het ontwerp, en welke eisen hebben die gesteld..  En waarom heeft de knbrd er zoveel gekocht, als de boten niet voldoen aan de minimale eis, van drijf vermogen. ?

Ik mag me daarover verbazen.. ?