Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70016 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #200 Gepost op: 22 juli 2008, 09:09:52
Waarop wordt gebaseerd dat de vlet niet aan dit eisen pakket voldoet, dit pakket is volgens voor het binnenwater op gesteld en niet voor de kust vaart. Hierbij zijn alle NEN normen nietgelijk vanuit de arbo wetgeving verplicht, deze norm komt uit de scheepvaartwetgeving.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #201 Gepost op: 22 juli 2008, 11:09:05
Waarop wordt gebaseerd dat de vlet niet aan dit eisen pakket voldoet, dit pakket is volgens voor het binnenwater op gesteld en niet voor de kust vaart. Hierbij zijn alle NEN normen nietgelijk vanuit de arbo wetgeving verplicht, deze norm komt uit de scheepvaartwetgeving.

9910001

Er zijn verschillende NEN-Normen voor verschillende vaartuigen, en onderdelen..  syndicatiepagina scheepvaart van de NEN normen. Dat is een hele lijst..

Misschien drukt ik me slecht uit..   Voor de recreatievaart is de norm niet verplicht.. Voor werken op het water, en redden op het water zijn diverse NEN-EN normen verplicht van uit de europese regelgeving, en ook van uit de nederlandse regelgeving rond veiligwerken op het water.
Vrijwilligersop dat moment actief bij reddingsbrigades werken op het water, en recrecreren niet..  Hun hulpmiddelen moeten naast een CE markering dus ook voldoen aan een NEN-EN Norm als die bestaat..  
Vrijwilligers zijn werknemers in de zin van Arbo-wet.. Bron : Arbo.NL, website van VWS, En op arboportaal vind je voldoende normen en regelgeving die aantonen dat werknemers (dus ook de vrijwilligers) moetenwerken met middelen die aan de betreffende veiligheids normen voldoen.  Dat geld voor persoonlijke beschermingsmiddelen en voor werktuigen.

De vlet en de rescue 2 en rescue 3 hebben de norm niet, en voldoen ook inhoudelijk niet aan de normen.  De beperking zit hem voornamelijk in het drijfvermogen bij calamiteiten.  zoals bij het omslaan van de boot.


LC

  • Gast
Reactie #202 Gepost op: 22 juli 2008, 16:46:11
Volgens mij zijn er weinig brigades die met CE gekeurde boten varen, als de gebruikte RIB's of R2 of R3 omslaan of vollopen gaan ze ook echt niet meteen naar de bodem, en de brigades die op zee varen, zullen hem ook niet zo gauw lek varen.
En als je hem op het binnen water wel lek vaart, dan is de kant nooit ver weg.

Op papier is alles mooi, maar de praktijk is net even anders


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #203 Gepost op: 13 februari 2009, 15:51:33
Om weer even een oud topic van stal te halen...


Is er inmiddels meer bekend over nieuwe vaartuigen t.b.v. de rampeneenheden?

Ik meen me te herinneren dat RedNed daarmee bezig was/is ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #204 Gepost op: 14 februari 2009, 22:49:31
Foto's zijn precies het vaartuig dat ik bedoelde, foto's zijn van IVIC toch?  8)
Dit in een kleinere variant, trailerbaar, met 40PK ofzo in combinatie met een terreinwagen zie ik als de toekomst van de Reddingsbrigade Rampenvloot.

Nou dan heb ik denk een mooi voorbeeld van wat jij bedoelt; de nieuwe 15-1212. Aluminium romp, 40PK, staat op een trailer die gelijk is aan de vlet-trailer. Deze boot is nog niet operationeel, er word nu door de reddingsbrigade training op gegeven voor de schippers van de Brandweer.

(foto's zijn van grote afstand, zoals je wel kunt zien ;))





Ik zal binnenkort wat meer detail foto's maken. Het is een mooi bootje om te zien, alleen had de afwerking wat beter moeten zijn. En liever een hydraulisch stuursysteem erop(deze heeft kabels).

Joost (en de als ze er ook de auto bij geven die hier normaal voor staat, we hebben al voorgesteld om hem oranje te spuiten ;D (nieuwe 772, WO, verlengde MB sprinter))


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #205 Gepost op: 15 februari 2009, 00:57:15
Een man of zes aan boord en dan door de branding. En dan op het strand doen wie de mooiste aktie foto kan maken...  O0  8)

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #206 Gepost op: 15 februari 2009, 23:21:27
Nou dan heb ik denk een mooi voorbeeld van wat jij bedoelt; de nieuwe 15-1212. Aluminium romp, 40PK, staat op een trailer die gelijk is aan de vlet-trailer. Deze boot is nog niet operationeel, er word nu door de reddingsbrigade training op gegeven voor de schippers van de Brandweer.

(foto's zijn van grote afstand, zoals je wel kunt zien ;))





Ik zal binnenkort wat meer detail foto's maken. Het is een mooi bootje om te zien, alleen had de afwerking wat beter moeten zijn. En liever een hydraulisch stuursysteem erop(deze heeft kabels). Sommige dingen zijn heel handig weg gewerkt...andere dingen weer totaal niet zoals de brandstoftank, voordat je die eruit en erin en aangesloten hebt liggen je handen al drie keer open... :-\ Maar met het e.e.a. aangepast en beter afgewerkt lijkt me het een mooi bootje voor RB taken.

Joost (en de als ze er ook de auto bij geven die hier normaal voor staat, we hebben al voorgesteld om hem oranje te spuiten ;D (nieuwe 772, WO, verlengde MB sprinter))

EDIT: I am sorry wilde het bericht alleen ff aanpassen...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #207 Gepost op: 25 april 2009, 10:17:15
Update van RN over dit onderwerp http://www.reddingsbrigade.nl/upload/docs/boot_rapport_def.pdf  ;)

O.a. de boten van de THW en DLRG worden genoemd 8)

Groeten, Joost


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #208 Gepost op: 25 april 2009, 22:35:23
Fraai en degelijk document, is veel tijd ingestoken.

Desalniettemin heb ik nog steeds een voorkeur voor de vlet.
De boten die zijn afgebeeld kunnen mogelijk wel een aanvulling vormen.

De huidige vlet gebouwd, met moderne materialen en een beetje groter is de ideale keuze!
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #209 Gepost op: 26 april 2009, 13:14:10
van de website van RN:

Nieuwe eisen vaartuig vlettenvloot
24 april 2009

In 2010 loopt het huidige convenant tussen de KNBRD en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties/Nationaal Rampenfonds, het contract voor de zogenaamde 'vlettenvloot', af. Er lopen diverse projecten om ook na 2010 de rol van de reddingsbrigade in de bestrijding van overstromingsrampen te behouden.

In het kader van het project RVR is door de CWR, in de voorbereiding op de herziening van het convenant in 2010, gekeken naar het meest geschikte boottype voor de hulpverlening tijdens overstromingen. Deze studie heeft geresulteerd in de 'Rapportage boottype rampenvloot na 2010'.

De momenteel in gebruik zijnde vlet kent tijdens inzet een aantal voor- en nadelen, nl: De vlet is een zeer robuust reddingsmiddel, echter de gereddencapaciteit en de vaarsnelheid zijn laag. De CWR wil graag bij brigades in het land polsen, hoe u aankijkt tegen de vernieuwing van de vlettenvloot en hoe te komen tot een aanscherping van het wensen- en eisenpakket. Twee weken geleden heeft een dertigtal brigades een vragenlijst ontvangen, waarmee ze een eerste input kunnen leveren in het denkproces. Dit zal uiteindelijk leiden tot een vaartuig wat het meest geschikt is voor haar taken.

Mocht u als brigade willen reageren op de inhoud van het rapport, kan dat via cwr@reddingsbrigade.nl.


Ik vind het prijzenswaardig hoe dit project wordt opgezet en uitgevoerd: met een openbare rapportage en ruime gelegenheid voor betrokken reddingsbrigades om hun (onderbouwde) mening in te brengen. De Bossche Reddings Brigade is een van de brigades die is verzocht om haar mening te geven en daar gaan wij zeker tijd in steken.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch