Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70015 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

erikje

  • Gast
Reactie #210 Gepost op: 27 april 2009, 09:43:29
Mijn voorkeur heeft ook nog steeds de oude vertrouwde vlet.
Doet het goed in ondergelopen gebieden, en is ook een prima boot op zee, ook bij windkracht 7 of meer.
Ik zal niet zeggen dat het op zee de ideale reddingsboot is (de vlet is natuurlijk niet echt vlot), maar is mijn sinziens wel de ideale leerboot.
Dus succes met alle alluminium troep met laadkleppen, geef mij maar lekker een vlet


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #211 Gepost op: 27 april 2009, 11:00:34
Heb het rapport eens doorgenomen en een van de mogelijke scenario's is een combinatie:
- regionaal gestationeerde snelle boten (rescue's of aluminium DLRG-achtige boten) die 24/7 inzetbaar zijn onder commando van de veiligheidsregio voor oppervlakteredding en first responder bij rampen.
- én een landelijke achtervang met de bestaande vletten voor grootschalige evacuatie enzo

Dit is eigenlijk zoals het in een aantal gebieden nu al is geregeld, maar dan zou het landelijk beleid moeten worden mét de bijbehorende financiele steun. Deze variant verdient trouwens niet de voorkeur van de auteurs van het rapport.

@erikje: niets weerhoudt je brigade ervan om de vlet als leerboot aan te houden, het gaat er nu om of je de vlet nog wilt inzetten als reddingsmiddel en dan vooral bij grootschalige rampenbestrijding
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #212 Gepost op: 27 april 2009, 11:34:56
Heb het rapport eens doorgenomen en een van de mogelijke scenario's is een combinatie:
- regionaal gestationeerde snelle boten (rescue's of aluminium DLRG-achtige boten) die 24/7 inzetbaar zijn onder commando van de veiligheidsregio voor oppervlakteredding en first responder bij rampen.
- én een landelijke achtervang met de bestaande vletten voor grootschalige evacuatie enzo

Dit is eigenlijk zoals het in een aantal gebieden nu al is geregeld, maar dan zou het landelijk beleid moeten worden mét de bijbehorende financiele steun. Deze variant verdient trouwens niet de voorkeur van de auteurs van het rapport.

@erikje: niets weerhoudt je brigade ervan om de vlet als leerboot aan te houden, het gaat er nu om of je de vlet nog wilt inzetten als reddingsmiddel en dan vooral bij grootschalige rampenbestrijding

Joost, ik hoop dat ik je goed begrijp want:

De snel inzetbare boten in gebruik bij reddingsbrigades aangesloten bij de veiligheidsregio's voor oppervlakte redding zijn niet te vergelijken met de boten die je nodig hebt onder rampen omstandigheden.
De nadruk van een boot in de eerste categorie ligt op snelheid , bij  de tweede op veiligheid en capaciteit. Je wilt niet tijdens een watersnood met 70 km per uur door de dorpsstraat of door een ondergelopen weiland. Het gaat ook niet om twee of drie slachtoffers, maar om hulpgoederen, aggregaten en zo veel mogelijk mensen onder barre omstandigheden in onbekend terrein.

Ik ben geen voorstander van multi-functioneel inzetbare boten, de concessies die je daarvoor moet doen zijn te groot. Ik zie mij bv niet met een rib varen door een weiland met mogelijk prikkeldraad.

Voor een oppervlakte redding bij wapper zeven op het IJmeer wil ik niet uit het water gehaald worden door een aluminium boot (of mij moet eerst een goedgekeurde helm toegeworpen worden en een nekkraag).

Met een waterjet door ondergelopen land met allerlei drijvende rommel, hoe verzin je het.





De vlet blijft voor jong- en ouderen (zoals ik) een ideaal reddingsmiddel.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #213 Gepost op: 27 april 2009, 12:24:27
Ik zie dat er veel werk is verricht aan het rapport..

Wat ik nog niet goed uit de verf zie komen, is dat je in de verschillende fasen van een overstroming, verschillende eisen stelt aan boten, en dat die verschillende eisen niet verenigbaar zijn in 1 boot en zelfs niet door twee verschillende boten..

ervaring in de UK en US en andere gebeiden is dat bij snel stromend opkomend water en stijgend water zal je andere boten nodig hebben voor acute redding. En uit ervaring leert men dat dat hele lichte en kleine rubber boten, (dus geen ribs, geen harde kiel). Een vlet zal al zeker niet overleven op dit soort water..

In erg ondiep stedelijk gebied zal je wederom andere boten nodig hebben, bij grootschalige evacuatie of distributie van voedsel en water in het ondergelopen stedelijk gebied zal je andere eisen stellen, en daar passen enkele boten die in rapport staan misschien wel goed..

Als je kijkt naar een complete reddingsvloot voor overstromingen kijkt naar de U.K. vloot.. dan zie daar
50% verschillende maten lichte boten opblaasboten voor redding geschikking< 5,50, , (grote van rescuesled, rafts, tot geheel opblaasbare kielbootjes.. )
20% boten van 6m tot 12m aluminium voor evacuatie en berging als de grootste stroming weg is.
20% multi-inzetbare RIB's . (diepte > 1 meter)

Echter per gebied zal men moeten kijken naar welke type boot je nodig hebt.  Naar aanleiding van verwachte waterstanden bij overstromingen..   Een stad als Kampen zal veel lichtere boten nodig hebben, Veel hoogte verschillen door de stad, waarbij veel gewaad moet worden, echter de stroomsnelheden liggen daar dan ook erg hoog.  terwijl in zeeland je misschien veel grotere boten nodig hebt omdat daar de stroomsnelheden, sneller zullen vervlakken en de grotere golfslag een veel groter probleem is..  
En Noord-Limburg zal meer 50% / 50% verhouding moeten hebben. En Flevoland zal binnendijks misschien meer grotere platte boten nodig hebben, maar daar zijn ook gebieden dat een ouderwetse praam nog veel betere evacuatiemiddel is..
Een stad als Rotterdam, zal ook veel lichte boten nodig hebben, maar ook veel grotere boten en mulit-inzetbare ribs..

Ik denk dat het rapport genoeg openingen biedt om meer diversiteit in de vloot te brengen...
Een type boot voor en strand en overstromingen in al haar fasen en een wapper 5 op het ijmeer en de kleine zwemplassen denk ik een utopie..





joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #214 Gepost op: 29 april 2009, 11:27:25
Ik wilde met mijn post vooral aangeven dat het rapport niet gaat over wat de beste boot is, maar over wat de beste vloot is in het kader van rampenbestrijding door reddingsbrigades. De discussie in dit topic spitste zich toe op wel of geen vlet meer, terwijl er in het rapport ook gesproken wordt over het behouden van de vlet in combinatie met andere boten.

Verder is het doen van concessies met multi-functioneel inzetbare boten misschien wel noodzakelijk om het geld bij BZK los te krijgen? 30 dure vletten die nooit zijn gebruikt en opgestapeld liggen in een loods is geen goed uitgangspunt voor contractverlenging. Investeren in een vloot voor rampenbestrijding die als er geen ramp is ook anders ingezet kan worden is natuurlijk veel aantrekkelijker...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #215 Gepost op: 29 april 2009, 11:44:20
Ik denk dat diversiteit in de vloot veel goedkoper is, dan allemaal dezelfde boten..


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #216 Gepost op: 29 april 2009, 11:50:25
Verder is het doen van concessies met multi-functioneel inzetbare boten misschien wel noodzakelijk om het geld bij BZK los te krijgen? 30 dure vletten die nooit zijn gebruikt en opgestapeld liggen in een loods is geen goed uitgangspunt voor contractverlenging. Investeren in een vloot voor rampenbestrijding die als er geen ramp is ook anders ingezet kan worden is natuurlijk veel aantrekkelijker...

Ja inderdaad, en erbij komt nog dat als de boot in een loods neerzet en hem er een maal per jaar voor een bondsoefening uithaalt, ga je mij niet vertellen dat je goed geoefend bent op deze boot ;)

En je ziet dit nu ook bij een (klein) aantal brigades :-\

Hoe staat het eigenlijk met de auto's die ervoor moeten komen, weet iemand daar al meer over?

Groeten, Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #217 Gepost op: 29 april 2009, 12:15:55
Ja inderdaad, en erbij komt nog dat als de boot in een loods neerzet en hem er een maal per jaar voor een bondsoefening uithaalt, ga je mij niet vertellen dat je goed geoefend bent op deze boot ;)

En je ziet dit nu ook bij een (klein) aantal brigades :-\

Hoe staat het eigenlijk met de auto's die ervoor moeten komen, weet iemand daar al meer over?

Groeten, Joost

Ik weet het niet hoor, maar moet je dan geoefend hebben met een vlet om daar in te kunnen varen? Volgens mij kun je daar mijn zoontje van 11 nog inschoppen en die vaart er zo mee weg...

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #218 Gepost op: 29 april 2009, 12:23:23
Ja, inderdaad is de vlet niet moeilijk om te varen... maar je ziet weldegelijk het verschil tussen een brigade die er iedere week mee vaart of die hem ergens achter in een schuurtje heeft staan...(bij de oefeningen ::))

Maar het worden nu alleen nog maar grotere en sterkere boten... dus is een goede 'bootbeheersing' zeker van belang... ;)

Joost


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #219 Gepost op: 30 april 2009, 09:41:23
Volgens mij wil de RVR er naartoe om een vrijwillige-brandweer-structuur in te voeren voor de vloot-bemensing. Dus met meer en verplichte training, maar ook een vergoeding.

Die auto komt er vast ook nog wel! FF zoeken naar een veiling van een failliete dealer... Stonden er niet nog ergens Hummers...

Groeten,
Mark