Ik zie dat er veel werk is verricht aan het rapport..
Wat ik nog niet goed uit de verf zie komen, is dat je in de verschillende fasen van een overstroming, verschillende eisen stelt aan boten, en dat die verschillende eisen niet verenigbaar zijn in 1 boot en zelfs niet door twee verschillende boten..
ervaring in de UK en US en andere gebeiden is dat bij snel stromend opkomend water en stijgend water zal je andere boten nodig hebben voor acute redding. En uit ervaring leert men dat dat hele lichte en kleine rubber boten, (dus geen ribs, geen harde kiel). Een vlet zal al zeker niet overleven op dit soort water..
In erg ondiep stedelijk gebied zal je wederom andere boten nodig hebben, bij grootschalige evacuatie of distributie van voedsel en water in het ondergelopen stedelijk gebied zal je andere eisen stellen, en daar passen enkele boten die in rapport staan misschien wel goed..
Als je kijkt naar een complete reddingsvloot voor overstromingen kijkt naar de U.K. vloot.. dan zie daar
50% verschillende maten lichte boten opblaasboten voor redding geschikking< 5,50, , (grote van rescuesled, rafts, tot geheel opblaasbare kielbootjes.. )
20% boten van 6m tot 12m aluminium voor evacuatie en berging als de grootste stroming weg is.
20% multi-inzetbare RIB's . (diepte > 1 meter)
Echter per gebied zal men moeten kijken naar welke type boot je nodig hebt. Naar aanleiding van verwachte waterstanden bij overstromingen.. Een stad als Kampen zal veel lichtere boten nodig hebben, Veel hoogte verschillen door de stad, waarbij veel gewaad moet worden, echter de stroomsnelheden liggen daar dan ook erg hoog. terwijl in zeeland je misschien veel grotere boten nodig hebt omdat daar de stroomsnelheden, sneller zullen vervlakken en de grotere golfslag een veel groter probleem is..
En Noord-Limburg zal meer 50% / 50% verhouding moeten hebben. En Flevoland zal binnendijks misschien meer grotere platte boten nodig hebben, maar daar zijn ook gebieden dat een ouderwetse praam nog veel betere evacuatiemiddel is..
Een stad als Rotterdam, zal ook veel lichte boten nodig hebben, maar ook veel grotere boten en mulit-inzetbare ribs..
Ik denk dat het rapport genoeg openingen biedt om meer diversiteit in de vloot te brengen...
Een type boot voor en strand en overstromingen in al haar fasen en een wapper 5 op het ijmeer en de kleine zwemplassen denk ik een utopie..