Hoe ver ga je als agent om een brand te blussen?

Auteur Topic: Hoe ver ga je als agent om een brand te blussen?  (gelezen 6479 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #10 Gepost op: 13 december 2011, 23:40:42
Doet me meteen denken aan een reclame van een zekere OV dienst,

"Opeens heb je het"   098uo
Groetjes, Marco


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #11 Gepost op: 13 december 2011, 23:50:46
Als er iets minder rook was geweest had ik het zeker geprobeerd uit te maken. Maar het liefst eerst naar buiten met een schep( zo te zien is het maar een kleine stapel die zo op de schep kan. En dan buiten verder uitmaken. Heb je veel minder last van de rook... En het eruit halen hoeft niet heel lang te duren. De gemiddelde kinderen op scouting ademen meer rook in... ::)


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #12 Gepost op: 14 december 2011, 00:00:47
Ik denk dat het naar buiten scheppen een goede actie is. Vaak kan dit bij dit soort brandjes. Enigste wat ze in mijn ogen niet hadden moeten doen in het proberen te blussen met de schuimblusser. Met de schep ergens zand vandaan toveren zou een betere optie zijn geweest.

Absoluut niet mee eens. Er valt namelijk niets te redden met het naar buiten scheppen van de kranten. Het portiek staat (voor zover dat te beoordelen is aan de hand van de foto's) allang vol rook en er is geen groot risico op uitbreiding.

Door de kranten op te pakken en weg te gooien gaan de kranten alleen maar harder branden (er komt meer zuurstof bij en de opppervlakte wordt groter!). Bovendien staan kranten bekend om het vele vliegvuur wat ze veroorzaken.

In dit geval had niets doen of alleen blussen met een schuimblusser (al is 2 liter niet voldoende...) de beste optie geweest (wel laag blijven en afstand houden).


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #13 Gepost op: 14 december 2011, 01:12:29
Ik ben benieuwd hoe de verschillende dienders daar over denken.

Op de reactie van dielangemotormuis na is geen enkele reactie afkomstig van de blauwe kant. Dus hierbij: ik zou het niet doen! Met alle respect voor de goede bedoelingen van de collega's, maar die bak met rook.... nee! Sorry, daar ben ik niet voor opgeleid, niet voor uitgerust en ik wordt er niet voor betaald.
En het rare is: de burger verwacht niet anders dan dat je iets doet, maar zeker niet dat je rustig gaat wachten tot de brandweer komt. Even een heel klein stukje info dat ter zijde wel heel erg ter zake doet!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2011, 02:42:20
Ik ben benieuwd hoe de verschillende dienders daar over denken.

Iedere keer nadat een politie agent in het nieuws komt bij brandbestrijding en of dat nou het bovenwinds aanrijden, het afzetlint in de rook, de bekende papiercontainer blussen met een 2liter blusser of bovenstaand voorval. Veel dingen gebeuren vanuit ontwetendheid. Er zit in de politie-opleiding nul komma nul over brand, brandbestrijding, gevaren etc.

Alleen een stukje eigen veiligheid en meer niet.

Is het handig? Nee. Zou ik het doen? Nee.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2011, 20:29:26
Er zit in de politie-opleiding nul komma nul over brand, brandbestrijding, gevaren etc.

Dat is idd een compleet gebrek in de opleiding. Maar ik denk dat we er daar nog wel een paar van kunnen verzinnen. Als ik zie wat een student moet leren in milieu wetgeving en allerlei sociale blabla en daar dan idd "hoe werk ik veilig langs de weg" of "wat doe ik bij brand" of "EHBO" (was ook jaren een ondergeschoven kindje) of wat moet ik doen bij vergiftiging van kinderen (afwasmiddel etc)

Maar ik roep al jaren dat de politie veel professioneler moet gaan werken, maar ja dat gaat niet echt samen met ambtenarij en bureaucratie.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 14 december 2011, 20:44:03
Dat is idd een compleet gebrek in de opleiding.
Ik weet niet of dit een gebrek in de opleiding is, ff sarcastisch: in de opleiding voor Brandwacht krijgen wij ook geen schietinstructie of instructie om iemand aan te houden. ;)

Is het dus belangrijk dat een agent alles weet over brandbestrijding? In mijn ogen niet, er komt dan namelijk een bak aan informatie extra af op de agent in opleiding. Die al genoeg te verwerken heeft aan informatie. En de informatie over brandbestrijding hoeven ze naar alle waarschijnlijkheid weinig of niets mee te doen.

Leer de agenten in opleiding om te gaan met een blusmiddel, maar vooral wat de onmogelijkheden zijn van een brandblusser. Rode draad in de opleiding moet zijn, dat ze niet naar binnen gaan met een brand in een woning of niet. ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 14 december 2011, 21:24:15
Ik weet niet of dit een gebrek in de opleiding is, ff sarcastisch: in de opleiding voor Brandwacht krijgen wij ook geen schietinstructie of instructie om iemand aan te houden. ;)

Maar dat past ook niet binnen de taakstelling van de brandweer ^-^ Kennis over EHBO, brandbestrijding, etc. past mijns inziens wel binnen de taakstelling van de politie, onder de noemer hulpverlening aan hen die deze behoeven (art. 2 politiewet).

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de politie branden moet gaan blussen, maar feit is dat zij als 'all-round hulpverleners' geregeld worden geconfronteerd met dit soort zaken. Vanuit dat oogpunt moet je naar mijn mening dan ook kennis hebben die moppersmurf beschrijft:
"hoe werk ik veilig langs de weg" of "wat doe ik bij brand" of "EHBO" (was ook jaren een ondergeschoven kindje) of wat moet ik doen bij vergiftiging van kinderen (afwasmiddel etc)

Zodat je in ieder geval je eigen (on)mogelijkheden kent, maar ook die van je veiligheidspartners. Wat dat laatste betreft zijn we het dus eens.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 14 december 2011, 21:29:25
De agenten in opleiding moeten zeker wel het een en ander weten over brandbestrijding en het gebruik van blusmiddelen, maar ik zou er zeker geen complexe aangelegenheid van maken. Laat ze zien wat zij kunnen doen, maar belangrijker leer hun grenzen kennen, en zeker dat de grenzen voor een agent erg snel bereikt zijn. ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #19 Gepost op: 14 december 2011, 21:37:11
Ik heb ook nog nooit een brandweerauto een melding horen krijgen om te gaan naar locatie X om even te kijken of de politie nodig is.
Ik zelf heb toch al wat meldingen gehad om te kijken of ergens de brandweer of GGD nodig was.

Een goede lezing of korte cursus met betrekking tot brandbestrijding zou zeker geen kwaad kunnen.

Trouwens, de grenzen voor een agent zijn net zo snel bereikt als voor iedere burger zonder ademlucht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.