Ik weet niet of dit een gebrek in de opleiding is, ff sarcastisch: in de opleiding voor Brandwacht krijgen wij ook geen schietinstructie of instructie om iemand aan te houden.
Is het dus belangrijk dat een agent alles weet over brandbestrijding? In mijn ogen niet, er komt dan namelijk een bak aan informatie extra af op de agent in opleiding. Die al genoeg te verwerken heeft aan informatie. En de informatie over brandbestrijding hoeven ze naar alle waarschijnlijkheid weinig of niets mee te doen.
Leer de agenten in opleiding om te gaan met een blusmiddel, maar vooral wat de onmogelijkheden zijn van een brandblusser. Rode draad in de opleiding moet zijn, dat ze niet naar binnen gaan met een brand in een woning of niet.
We moeten zeker niet alles weten! Maar idd iets over blusmiddelen en eerste maatregelen. Want vaak zijn we wel de eerste ter plaatse
en soms gebeuren er dingen die we juist niet willen maar die we wel heel makkelijk hadden kunnen voorkomen met een klein beetje opleiding.
Ik ben dan ook een groot
tegenstander van het gegeven dat de politie ALTIJD naar meldingen gestuurd wordt die ook maar iets te maken hebben met hulpverlening. Vaak is het niet nodig en het is super inefficiënt. Ik hoor regelmatig meldingen als: er is een fietser gevallen kunt u kijken of een ambulance nodig is? De politie gaat kijken en laat wel/geen ambulance komen. Dan heb ik zoiets van: waarom worden er allerlei eisen gesteld aan de inzet van brandweer of ambulance en vrijwel geen aan die van de politie?! Kostbare capaciteit gaat zo (nog meer) verloren!
Ik kan niet anders verzinnen dan:
Voordeel: er komt geen ambulance, en de politie is met meer en sneller
Nadeel: de politie is niet daar waar ze hoort te zijn (ff zwart-wit: boeven vangen) en de ambulance rukt niet uit
Maar heel simpel gesteld:
Een ambulance is voor letsel
De brandweer is voor brand
De politie is voor (of tegen) de misdaad
Het leger is voor oorlog
Het klpd is nergens voor
RWS is voor calamiteiten op rijkswegen
De reddingsbrigade is voor drenkelingen
en ga zo maar door.....