Vaarbewijsplicht. Logisch toch?

Auteur Topic: Vaarbewijsplicht. Logisch toch?  (gelezen 9396 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 14 december 2011, 16:08:49
Vaarbewijs- plicht LOGISCH toch?
AMSTERDAM -  Van onze redactie Vaarkrant Moet het vaarbewijs verplicht worden voor alle mensen die een boot besturen, of moet het worden aangepast? Deze vragen legden wij u vorige week voor.

Uitslag van de poll op vrijdag 9 december
Zowel voor- als tegenstanders van een verplicht vaarbewijs zijn het erover eens dat de controle op het water strenger moet. "De verhuftering heeft ook toegeslagen op het water en hier is niet genoeg toezicht op. Ouders die hun kinderen met een bootje het water opsturen en hen vervolgens door sloten en vaarten laten raggen. Laat het vaarbewijs zoals het is, maar laat het controleapparaat hun taken wat beter uitvoeren", aldus een lezer uit Loosdrecht.
Minimale kennis
Ook op de site wordt flink gereageerd: "Het 'nieuwe' geld koopt een boot en gaat varen, zonder zich te beseffen wat erbij komt kijken. Minimale kennis is vereist om veilig te kunnen varen en afmeren." Het vaarbewijs garandeert in elk geval dat mensen weten waar ze mee bezig zijn.

Een verplicht vaarbewijs, zorgt voor veiliger vaarwegen, denkt ook Ben Ros, directeur Vaarbewijsopleidingen (VBO). "Een volstrekte leek achter het roer is een gevaar op het water en hij verpest het vaarplezier van de goedwillende watersporter. Zolang dat gebeurt op een plas is het gevaar nog te overzien, op de Westerschelde of het Amsterdam-Rijnkanaal is het levensgevaarlijk. Op vaarwegen waar plezier- en beroepsvaart elkaar tegen komen, moet je er 100% op kunnen vertrouwen dat je medevaarweggebruiker de regels kent. Dit bereik je alleen door 100% vaarbewijsplicht. Die plicht moet afhankelijk zijn van waar je vaart en niet van wat je vaart."
Geldklopperij
Sommige lezers zijn geïrriteerd over de kosten van het vaarbewijs en maken zich kwaad over de 'verkapte vaarbelasting'.
De Vaarkant is van mening dat er nog veel zaken rond het vaarbewijs kunnen worden verbeterd. Ideaal is een examen dat de praktijk van het varen op een plezierige manier combineert met kennis over de regels op het water. Zo wordt het vaarbewijs in plaats van een verplicht theoretisch nummertje, een diploma waar je trots op kunt zijn.

 O0  

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/11090730/__Vaarbewijs-_plicht_LOGISCH_toch___.html




Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2012, 01:06:47
Volledig mee eens. Zeker omdat het best gemakkelijk te behalen is. Vb1 is vaak al voldoende en vb2 heb je compleet voor nog geen honderd euro... Argument van geldklopperij vind ik dan ook nergens op slaan..

En als je geld hebt voor een , moet een vb geen probleem zijn.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2012, 17:16:23
Heeft iedereen die vaart bij de reddingbrigade eigenlijk verplicht een vaarbewijs? ::)


AlexEGM

  • RB Egmond / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2012, 17:24:52
Heeft iedereen die vaart bij de reddingbrigade eigenlijk verplicht een vaarbewijs? ::)
Als ik me niet vergis wel, of in ieder geval een soort cursus.

verder ben ik het eens met de stelling. Het niet kennen van de regels kan gevaarlijke situaties opleveren.
Op alle door mij geplaatste foto's zit copyright


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2012, 18:48:04
Voor de vaarbewijsplichtige boten wel. De ontheffing voor reddingsbrigadeleden is enige tijd geleden afgeschaft.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2012, 19:05:57
Voor de vaarbewijsplichtige boten wel. De ontheffing voor reddingsbrigadeleden is enige tijd geleden afgeschaft.

Aan de kust is het echter niet wettelijk verplicht, zolang er geen "BPR gebieden" (havens e.d.) in het inzetgebied zijn. Bij de meeste brigades is het echter wel verplicht. Bij de kustbrigade waar ik "werkzaam" ben geldt VB2 + marifooncertificaat + interne vaaropleiding voor de schippers.

Waarom marifooncertificaat? Op vrijwel ieder vaartuig en voertuig is een marifoon aanwezig i.v.m. samenwerking met de Kustwacht en KNRM, uitluisterplicht kanaal 16 in bepaalde gebieden en inzetten in en rond de haven.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2012, 22:15:41
Reddingsbrigade heeft het niet standaard. Wel mag je bij je opleiding Schipper een module laten vervallen in ruil voor VB1. Vandaar dat bij ons in Deventer praktisch elke schipper zijn VB1 (en vaak ook VB2 heeft).

Op het strand bij post Nieuwvliet (Zeeuws Vlaanderen) is per 2010 ook afgestapt van de ontheffing. Alle boten daar zijn vaarbewijsplichtig, en met de Westerschelde om de hoek is de afgelopen jaren het VB2 verplicht geworden voor iedereen aan het roer.

Maar on-topic: Bij het vaarbewijs leer je ook waar je niet mag varen met bepaalde boten (Rijnvaart Politie Reglement), wie er voorrang heeft (beroeps of grote schepen) en de betekenis van de borden, lichtseinen onder bruggen en bij sluizen...


© Brimos.nl

Bovenstaand bord bv., verboden voor kleine schepen. Denk dat het meerendeel van de schippers zonder VB deze betekenis niet kent.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2012, 22:27:27
Zal ik eens als handhaver of eigenlijk opsporings ambtenaar reageren.

Ik denk dat de verplichting een goed idee is. Als je ziet hoe druk het op het water is geworden de laatste jaren, denk ik dat het heel verstandig is om iedereen te verplichten tot een vaarbewijs. Ik ben dan eigenlijk nooit OP het water te vinden, maar als ik vanaf de kade kijk heb ik wel het idee dat er heel veel mensen zijn die niet echt begrijpen wat ze aan het doen zijn.

Daarnaast ben ik ook van mening dat mensen van de hulpdiensten te water, lees reddingsbrigade, KNRM, waterpolitie, dat deze een voortgezette vaaropleiding krijgen. Waarbij zij leren om sneller te varen door de drukte. Zie het als een soort rijopleiding voor OGS maar dan op het water.

Voor wat betreft de handhaving, dat zal een ander verhaal worden. Gezien het feit dat er steeds weer bezuinigingen zijn en dat het toch een specialisme is. De wetgeving voor op het water zit bijvoorbeeld niet standaard in de opleiding bij de politie. Je zult dus meer dienders moeten gaan opleiden voor de handhaving op het water en dat betekent simpelweg meer geld. Helaas is dat geld er niet.
Dus hoe we het moeten gaan handhaven??? Sorry daar heb ik geen kant en klare oplossing voor. Misschien onze vrienden in Den Haag wel.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2012, 00:51:51
Reddingsbrigade heeft het niet standaard. Wel mag je bij je opleiding Schipper een module laten vervallen in ruil voor VB1. Vandaar dat bij ons in Deventer praktisch elke schipper zijn VB1 (en vaak ook VB2 heeft).

Met de nieuwe opleidingen komt er tenminste wel duidelijkheid wat betreft de eisen qua vaarbewijzen, voor sommige functies is ook VB2 verplicht. Die ontheffing van dat stukje regelgeving is inderdaad wel leuk, maar het enige verschil is dat je bij de VB wel wettelijk bevoegd ben om te varen en met de PvB niet (m.u.v. rampenvletten e.d.).

Bij veel brigades wordt echter (o.a. vanuit de oude bondsopleidingen of gewoon intern) de BPR en dergelijke wetgeving al behandeld tijdens de "basis" opleiding.

Daarnaast ben ik ook van mening dat mensen van de hulpdiensten te water, lees reddingsbrigade, KNRM, waterpolitie, dat deze een voortgezette vaaropleiding krijgen. Waarbij zij leren om sneller te varen door de drukte. Zie het als een soort rijopleiding voor OGS maar dan op het water.

Nou dat is zeker, aangezien VB1 alleen bestaat uit theorie... Het gaat dan niet alleen over snelheid, maar juist meer op het gebied van bootbeheersing (zeker van belang onder zware weeromstandigheden), taakverdeling aan boord, bijzondere verrichtingen en tal van dit soort zaken. Het belang van een dergelijke training wordt vanuit diverse hoeken behoorlijk onderschat.

Veel mensen hebben ook het idee dat er bij reddingsbrigades idioot wordt gevaren, nou is dat bij degene met een professioneel hulpverleningsorgaan vaak totaal niet het geval. Zoals de gevallen dat je met zware branding een boot op het strand landt, en vervolgens commentaar krijgt; "Ja er had wel iemand kunnen zwemmen bla bla bla". Weten die mensen veel dat je een minuut eerder vanuit de post bevestiging hebt gekregen dat het vak vrij is en dat je onder bepaalde omstandigheden niet rustig kan landen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2012, 00:59:07
Nou dat is zeker, aangezien VB1 alleen bestaat uit theorie... Het gaat dan niet alleen over snelheid, maar juist meer op het gebied van bootbeheersing (zeker van belang onder zware weeromstandigheden), taakverdeling aan boord, bijzondere verrichtingen en tal van dit soort zaken. Het belang van een dergelijke training wordt vanuit diverse hoeken behoorlijk onderschat.

Veel mensen hebben ook het idee dat er bij reddingsbrigades idioot wordt gevaren, nou is dat bij degene met een professioneel hulpverleningsorgaan vaak totaal niet het geval. Zoals de gevallen dat je met zware branding een boot op het strand landt, en vervolgens commentaar krijgt; "Ja er had wel iemand kunnen zwemmen bla bla bla". Weten die mensen veel dat je een minuut eerder vanuit de post bevestiging hebt gekregen dat het vak vrij is en dat je onder bepaalde omstandigheden niet rustig kan landen.

Ik wil ook echt niet zeggen dat een professionele hulpverlener als een gek vaart, maar zover ik weet is er geen BROA of SOSA voor de hulpdiensten te water. Maar door de drukte op het water lijkt het me wel zeker van belang. En zeker bij slecht weer en een ruwe branding begrijp ik heel goed dat je niet altijd even netje het strand op komt varen. Met zo'n opleiding kan je wel leren om dit op de meest veilige manier te doen. Het rijden met OGS is ook niet altijd even netjes, maar er zijn altijd factoren die jij als bestuurder/stuurman niet zelf in de hand hebt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.