Meteen even een vraagje.
Zoals laatst met de dreiging van een overstroming, dan worden diverse RB's in paraatheid gebracht om klaar te staan.
Komt dit vanuit het hoofdkantoor van RB zelf?
Komt dit vanuit de overheid?
Wordt RB gezien als officiele instantie om te helpen bij dit soort rampen door de overheid?
Of is het meer dat 1 of andere pennenlikker achter zijn bureau denkt: "o ja, we hebben die mannen in het oranje ook nog, laat die het maar oplossen"
Want heel vaak zie je ook dat het leger bij dergelijke acties wordt ingezet.
Dus wat ik o.a. bedoel te vragen:
Is RB de eerste instantie die bij overstromingen gevraagd wordt door de overheid. Of bieden zij zichzelf aan en worden zij er ook bij betrokken?
Dit is inderdaad een van de weinige dingen die wel helemaal centraal geregeld en aangestuurd is. Ja, Reddingsbrigade Nederland heeft officieel een overeenkomst met het Ministerie van Veiligheid en Justitie en het Nationaal Rampenfonds om ingezet te worden bij (dreigende) overstromingsrampen. Dit is echt een officiele landelijke taak, waar ook een financiele vergoeding vanuit het Rijk tegenover staat.
De inzet gaat als volgt:
Ergens tussen de 70 en 90 Reddingsbrigades (weet aantal niet precies) hebben een overeenkomst met de bond dat zij getrainde mensen kunnen leveren voor een nationale inzet. In ruil daarvoor krijgen zij vanuit de bond een vlet incl. uitrusting (trailer, pakken, vesten, motor, porto's) in bruikleen waarmee ze moeten oefenen en waarmee ze dus moeten opkomen bij inzet.
Bij een dreigende overstroming kan een gemeenten, provincie of het Rijk een verzoek neerleggen bij de coordinator van het Ministerie die vervolgens het Landelijk Bureau van RN belt. Die waarschuwt vervolgens Reddingsbrigades die weer hun eigen mensen bellen. Sneeuwbalsysteem dus.
Er wordt gewerkt met een vooralarm (=verhoogde staat van paraatheid) dat wordt afgegeven voor 24 uur en steeds met 24 uur verlengd kan worden. De brigades moeten dan geloof ik binnen 1 uur op pad zijn als ze opgeroepen worden. Er is ook een formele commandostructuur voor een inzet met Reddingsgroepen van meerdere boten onder leiding van een Teamleider, met op de wal een commandant en een crisiscentrum op het Landelijk Bureau. Het Landelijk Bureau is ook aangesloten op de noodnetten van de provinciale crisiscentra etc.
Dit is tot stand gekomen na de watersnoodramp van '53 en sindsdien diverse malen gemoderniseerd en aangepast. Vorig jaar is een nieuwe overeenkomst gesloten voor de duur van 5 jaar. De KNRM heeft ook nog een poging gedaan dit naar zich toe te trekken, maar uiteindelijk is toch gekozen om door te gaan met de Reddingsbrigades.
Wel is aangegeven dat dit het laatste contract in deze vorm is. De hele hulpverlening in Nederland werkt tegenwoordig vanuit opschaling van enkelvoudig incident tot ramp. De rampenbestrijding bij overstromingen moet daarin mee. Daarom vormen de Reddingsbrigade nu zogenaamde RVR's (Regionale Voorziening Reddingsbrigades) waarin ze op de schaal van de Veiligheidsregio gaan samenwerken. Nu worden bijvoorbeeld Reddingsgroepen nog samengesteld op volgorde van aankomst bij de inzet. Straks is er 1 vaste Reddingsgroep per Veiligheidsregio. Zo raken we meer op elkaar ingespeeld en kunnen we bijvoorbeeld ook al oefenen met de Regio.
Die overgang wordt vanuit de Reddingsbrigades over het algemeen als positief ervaren, de vraag is even hoe de Veiligheidsregio's dit oppakken. Zij krijgen ineens vanuit het Ministerie er een hulpdienst bij. Die mee wil gaan oefenen, dingen aan ze vraagt etc. Nu gaat alles nog centraal tussen Landelijk Bureau en Ministerie V&J.
Dus, over kerntaken van de Reddingsbrigade gesproken: dit is er wel heel duidelijk een!