Zeker als hulpverlener moet je een vaarbewijs hebben en een voortgezette opleiding in mijn ogen. Ik weet niet of jij (Henk) ook op drukke wateren vaart en daar met spoedvaart. Maar wat mij sowieso al opvalt is dat de hulpdiensten te water geen geluidssignalen hebben, maar enkelt optisch. Daarom is het van extra belang dat je weet waar je mee bezig bent!
En het gaat niet om een regeldrift, maar de veiligheid. Kijk eens hoeveel mensen er dronken een vaartuig besturen om maar een voorbeeld te noemen. Van die mensen kan je het vaarbewijs invorderen als het verplicht wordt gesteld. Met zo'n verplicht vaarbewijs kan je veel beter optreden tegen de idioten op het water. Want dan mag je er van uitgaan dat die mensen weten waar ze mee bezig zijn. En zoals eerder is vermeld, maak er een soort combi cursus van. Je gaat varen en tijdens het varen leer je meteen de theorie. Maak die cursus bijvoorbeeld 2 of 3 dagen met de laatste dag een theorie en praktijkexamen.
Als overheid moet je proberen de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen, dus als het drukker wordt op het water moet je ook gaan kijken hoe je met die drukte om moet gaan om het veilig te houden. Nu kan iedereen een boot huren en vaar maar. Terwijl ze niet eens weten dat beroepsvaart voor pleziervaart gaat. En daarbij een bijna aanvaring veroorzaakt, want ja de pleziervaart kwam van rechts en dan heb ik toch voorrang. Zo is het in de auto ook hoor, dan maakt het niet uit of het wel of geen beroepsvervoer is.
Dat bedoel ik er mee te zeggen. De kennis van een groot gedeelte van de mensen is m.i. veel te laag om veilig te varen.
Kijk dat bedoel ik nu, optische en geluidsignalen. Ik vaar spoed met snelheden rond de negentig kilometer per uur. Met die snelheden in het onzinnig ook maar van iemand te verlangen dat ie jouw voorrang verleent, ik zal dat ook nooit proberen af te dwingen dus OGS is overbodig. Om maar wat te noemen, in de vaargeul mag je op de Randmeren 20, daarbuiten 9 km per uur. In de vaargeul is het meestal veel drukker dan er buiten. Dus als er spoed is varen wij dan niet in de vaargeul, maar er ruim naast, anders dan op de weg is er altijd ruimte naast de watergebruikers.
Goed voorbeeld dat van de beroepsvaart? Niemand weet hoe je deze kan herkennen. De ene platbodem is beoepsvaart, de andere staat geregistreerd als jacht. Ik zorg er altijd voor dat ik alles wat groot is en slecht kan uitwijken niet hinder en dat is een kwestie van gezond verstand, niet van regeltjes.
We zouden daar eigenlijk op moeten testen, gezond verstand.
Alles in het BPR en aanverwante wetgeving is volkomen logisch. Neem de recent ingevoerde verplichting stuurboordswal aan te houden. Nu het zo druk wordt is het niet voldoende meer slechts te regelen dat men de bakboordszijde aanhoudend geen recht op voorrang heeft op vaargeul kruisend verkeer, ik erger me aan mensen (vooral zeilers) die je aan jouw stuurboord in de vaargeul tegemoet komen, vaak aan de wind verschuild achter de zeilen zonder enig zicht. Het wil wel eens gebeuren dat ze per ongeluk wat buiswater over krijgen als ik voor ze uit moet wijken.
Ik ben niet tegen een vaarbewijs, zeker als er een gedeelte praktijktoetsing aan gekoppld is, maar een generaal "iedereen op het water een vaarbewijs" gaat veel te ver en de controle (maanden zie je niemand controleren op de Randmeren) is ondoenlijk. Boot verhuurbedrijven kunnen dan wel sluiten.