Vind het ook wel interessant om nog even terug te gaan naar het BPR. In mijn ogen is er eigenlijk maar 1 belangrijk artikel in het BPR en dat is artikel 1: goed zeemanschap. Aan mijn cursisten leg ik deze altijd als volgt uit: "als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan"
Dit is volgens mij het hart van veilig varen: er gelden allerlei regels op het water, maar die moet je negeren als het een onveilige situatie oplevert. Niet mogen, nee moeten! Je bent dus altijd verplicht om zo veilig mogelijk te varen, ook al moet je daarvoor andere regels overtreden.
Dit maakt de regels op het water ook meteen zo anders dan de weg: daar moet je je gewoon aan de regels houden. Als je op het water een aanvaring krijgt omdat je stug blijft varen waar je volgens de regels zou moeten varen, maar je had de ruimte om de aanvaring te voorkomen door te gaan varen waar het eigenlijk niet mag, dan kun je daar een boete voor krijgen. Op de weg sta je juist in je gelijk als je blijft rijden waar je moet rijden.
Als je die regel aan al die sloepenhuurders en andere zondagsvaarders goed uitlegt, dan moeten we met z'n allen al een heel eind komen. Daarnaast vind ik dat er met de komst van het Groot Pleziervaartbewijs al een wereld gewonnen is. Voorheen kon je met een klein vaarbewijs (alleen theorie!) met een (voormalig) vrachtschip meter op pad gaan, als je het maar liet uitschrijven als vrachtschip en registreren als jacht. Daar hoort tegenwoordig gelukkig een praktijkexamen bij. Ook de nieuwe regelgeving dat een vaarbewijs kan worden ingevorderd vind ik een hele verbetering.
De regels kunnen nog een stuk beter, maar dit moet dan wel gelijk op gaan met handhaving. Anders is het echt zinloos.
Krijg zin in de zomer, met zulke discussies