Vaarbewijsplicht. Logisch toch?

Auteur Topic: Vaarbewijsplicht. Logisch toch?  (gelezen 9277 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2012, 14:20:27
Daarom gaf ik al aan dat ik niet zo thuis ben in het BPR. Ik vind dat er wel een standaard moet komen. Bij de politie zegt men toch ook niet dat het eraan ligt waar je werkt. In Amsterdam is de verkeersdrukte veel groter dan ergens op het platteland. Nee iedereen moet een vaste opleiding krijgen. Voor het blauw, dat wist ik niet. Bedankt voor je uitleg op dat vlak. De 2toon begrijp ik dat je daar niet veel aan hebt.

Maar hoe zit het nu met het gevaar op het water. Is dat ook strafbaar? Want met 90 km/h varen waar 9 km/h is toegestaan? Dat is en blijft gewoon gevaarlijk. Dat moet je niet doen en niet eens willen doen. Maar het wordt mij wel langzaam aan duidelijk dat de meningen erg verdeeld zijn. En dat sommige juist het water opgaan om van de regeltjes af te zijn, tenminste dat lijkt zo.

Dat is zeker strafbaar, daarvoor kan ook iemands vaarbewijs voor worden ingevorderd dacht ik(?). De hulpdiensten hebben echter een vrijstelling van het BPR, welke je ongeveer kan vergelijken met de RVV vrijstelling van de politie. Daarnaast moet je ook bedenken dat het er op het water heel anders aantoe gaat dan op de weg. Als je met 30-40 knopen een acute noodstop maakt, dan ligt de hele bemanning overboord, en dan zit jij met je hoofd in de console. Als je met een heftig zeegang vaart dan kan het nou eenmaal niet zo hard, in dat geval vlieg je soms meer dan dat je vaart. Je zit dat ook niet voor niks o.a. met je benen vast.

Over een "standaard" vaaropleiding; Ik hoop dat je snapt dat als je, in zwaar weer, met "spoed" op de noordzee vaart, het heel iets anders is dan dat je op een kanaal om wat roeibootjes heen moet met een prio 1 melding. Het is echter wel zo dat je bepaalde competenties zou kunnen vaststellen en dat kan koppelen aan een certificaat. (Dat is met de nieuwe schipperopleiding binnen RN al het geval als ik het goed begreep, daar zit bijvoorbeeld ook een optionele module "waterscooters" in)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 3 februari 2012, 15:06:08
Dat is het voordeel als je lid van een reddingsbrigadebond bent, je kan dan allerlei certificaten en eisen bedenken waar iemand aan moet voldoen voor ie halsbrekende toeren uit mag halen om tijd te winnen zodat iemand nog te redden is.

@ Pully83: Wat betreft het vaarbewijs voor klein binnenwater, ik vind de regeling dat je alleen voor wat grotere boten >15m en snellere boten nodig hebt wel ok, een vaarbewijs voor een roeiboot, valkje of kano zie ik niet zitten. Het vaarbewis twee is wat anders, op het grotere water, uit het zich van de kant zou eigenlijk wel iedereen die daar vaart wel een vaarbewijs twee moeten hebben, met navigatie vaardigheden. Het is belachelijk dat iemand denkt tegen de wal op het Amsterdam Rijnkanaal bij Driemond aan te zitten en dat je uitpijlt dat ie tegen de toren bij het Buiten IJ zit en 'm daar van de basaltblokken af moet sleuren.

Wij doen de begeleiding van de cannalparade en het Prinsengrachtconcert, en ik begrijp wat je bedoeld. Je zou alleen al een vaarbewijs invoeren om het af te kunnen pakken bij a-sociaal gedrag. Wat je daar meemaakt...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 5 februari 2012, 00:45:17
Vind het ook wel interessant om nog even terug te gaan naar het BPR. In mijn ogen is er eigenlijk maar 1 belangrijk artikel in het BPR en dat is artikel 1: goed zeemanschap. Aan mijn cursisten leg ik deze altijd als volgt uit: "als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan"

Dit is volgens mij het hart van veilig varen: er gelden allerlei regels op het water, maar die moet je negeren als het een onveilige situatie oplevert. Niet mogen, nee moeten! Je bent dus altijd verplicht om zo veilig mogelijk te varen, ook al moet je daarvoor andere regels overtreden.

Dit maakt de regels op het water ook meteen zo anders dan de weg: daar moet je je gewoon aan de regels houden. Als je op het water een aanvaring krijgt omdat je stug blijft varen waar je volgens de regels zou moeten varen, maar je had de ruimte om de aanvaring te voorkomen door te gaan varen waar het eigenlijk niet mag, dan kun je daar een boete voor krijgen. Op de weg sta je juist in je gelijk als je blijft rijden waar je moet rijden.

Als je die regel aan al die sloepenhuurders en andere zondagsvaarders goed uitlegt, dan moeten we met z'n allen al een heel eind komen. Daarnaast vind ik dat er met de komst van het Groot Pleziervaartbewijs al een wereld gewonnen is. Voorheen kon je met een klein vaarbewijs (alleen theorie!) met een (voormalig) vrachtschip meter op pad gaan, als je het maar liet uitschrijven als vrachtschip en registreren als jacht. Daar hoort tegenwoordig gelukkig een praktijkexamen bij. Ook de nieuwe regelgeving dat een vaarbewijs kan worden ingevorderd vind ik een hele verbetering.

De regels kunnen nog een stuk beter, maar dit moet dan wel gelijk op gaan met handhaving. Anders is het echt zinloos.

Krijg zin in de zomer, met zulke discussies
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #23 Gepost op: 5 februari 2012, 03:15:25
Nou Joost, klinkt allemaal erg logisch eigenlijk. Want volgens mij heb je op het water ook meer ruimte om te wijken dan op de weg. Ik spreek dan over de gemiddelde vaarwateren. Ik ben ook van mening als artikel 1 van het BPR goed uitlegt dat er dan al een heel stuk gewonnen is.

Voor wat betreft het grote vaarbewijs lijkt me eigenlijk ook niet meer dan logisch. Want zo'n groot schip is toch wel even iets anders dan een sloepje. En over het invorderen kan ik maar 1 ding zeggen. Hulde voor de wetgever, want daarmee kan je wel een hoop idioten van het water halen. Ik vraag me alleen af hoe het geregistreerd is, of je in het bezit ben van een vaarbewijs en of deze is ingevorderd, danwel ongeldig is verklaard.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 5 februari 2012, 09:31:16
Aangezien de discussie over vaarbewijzen versprong naar de discussie over reddingsbrigades BOA te maken, heb ik die berichten afgesplitst en een eigen topic gegeven: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60270.0

Kan hier de discussie verder over de vaarbewijzen.  ;)


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #25 Gepost op: 5 februari 2012, 17:51:23
@Pully83

Amsterdam-Amstelland, team Havens/Water heeft een eigen practische vaaropleiding.
Ook Flevoland/NO-Gelderland/IJsselland houden gezamelijk een interne praktische vaaropleiding,voor nieuwe schippers. Daarnaast jaarlijke een avond/nachtoefening en speciale IBT les op het water voor alle politieschippers.
Tussen A-A en Flevoland/NO-Gelderland zijn goede onderlinge contacten over opleiden en op peil houden van praktische en theoretische kennis van de politieschippers.
Dit heeft tot voordeel dat niet ieder voor zich het wiel gaat uitvinden en gezamelijk tot uniformiteit qua opleiding te komen.

Ook KLPD heeft intern praktische vaaropleidingen.

Echter landelijk niets uniform geregeld. Politieacademie is wel voorzichtig aan het denken daarover, echter eerst Nat. politie om een landelijke uniforme opleiding en examen te verkrijgen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #26 Gepost op: 5 februari 2012, 20:49:57
@Pully83

Amsterdam-Amstelland, team Havens/Water heeft een eigen practische vaaropleiding.
Ook Flevoland/NO-Gelderland/IJsselland houden gezamelijk een interne praktische vaaropleiding,voor nieuwe schippers. Daarnaast jaarlijke een avond/nachtoefening en speciale IBT les op het water voor alle politieschippers.
Tussen A-A en Flevoland/NO-Gelderland zijn goede onderlinge contacten over opleiden en op peil houden van praktische en theoretische kennis van de politieschippers.
Dit heeft tot voordeel dat niet ieder voor zich het wiel gaat uitvinden en gezamelijk tot uniformiteit qua opleiding te komen.

Ook KLPD heeft intern praktische vaaropleidingen.

Echter landelijk niets uniform geregeld. Politieacademie is wel voorzichtig aan het denken daarover, echter eerst Nat. politie om een landelijke uniforme opleiding en examen te verkrijgen.

Tja de landelijke politie he? Volgens mij wacht momenteel iedere beleidsmaker daar op. Maar goed dat is iets voor een andere topic.
Wel goed om te horen dat er korpsen zijn die er in voorzien om geoefend te worden en te blijven voor de bijzondere vaartechnieken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #27 Gepost op: 6 februari 2012, 22:43:35
En over het invorderen kan ik maar 1 ding zeggen. Hulde voor de wetgever, want daarmee kan je wel een hoop idioten van het water halen. Ik vraag me alleen af hoe het geregistreerd is, of je in het bezit ben van een vaarbewijs en of deze is ingevorderd, danwel ongeldig is verklaard.

Vaarbewijs is nog lekker ouderwets: alleen tonen bewijst dat je er een hebt. Voorzover ik het heb begrepen wordt hij letterlijk 'afgepakt'. Dan kun je hem niet tonen, dus geen vaarbewijs, dus boete.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #28 Gepost op: 7 februari 2012, 09:05:05
Vaarbewijs is nog lekker ouderwets: alleen tonen bewijst dat je er een hebt. Voorzover ik het heb begrepen wordt hij letterlijk 'afgepakt'. Dan kun je hem niet tonen, dus geen vaarbewijs, dus boete.  8)

Ehm, vaarbewijs is geregistreerd. Iig bij het CBR, toen ik hem kwijt was na een autoinbraak heb ik hem daar weer gewoon kunnen vernieuwen.
Maar ook tijdens een vaartje met een motorboot van een vriend had ik hem niet bij mij maar heeft desbetreffende agent het toch gecontrolleerd. Het was een mooie dag en agent vond bootje mooi en dus kreeg ik alleen een waarschuwing voor het niet bij mij hebben. Ik had overigens wel mijn rijbewijs ed. bij mij dus hij had wel identificatie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #29 Gepost op: 7 februari 2012, 12:18:27
Ehm, vaarbewijs is geregistreerd. Iig bij het CBR, toen ik hem kwijt was na een autoinbraak heb ik hem daar weer gewoon kunnen vernieuwen.
Maar ook tijdens een vaartje met een motorboot van een vriend had ik hem niet bij mij maar heeft desbetreffende agent het toch gecontrolleerd. Het was een mooie dag en agent vond bootje mooi en dus kreeg ik alleen een waarschuwing voor het niet bij mij hebben. Ik had overigens wel mijn rijbewijs ed. bij mij dus hij had wel identificatie.

Volgens mij is de controle op het water sowieso wel iets soepeler. Daarbij is het goed om te horen dat het wel degelijk geregistreerd is.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.