'Geweld ME kwam uit het niets'
DEN HAAG - De bewoners van de Olieslagerslaan in de Haagse wijk Ypenburg zijn slecht te spreken over het optreden van de mobiele eenheid tijdens de jaarwisseling. Volgens hen was er geen aanleiding en kwam het geweld uit het niets.
Op videobeelden is te zien hoe bewoners van de Olieslagerslaan door ME'ers met de wapenstok naar binnen worden geslagen. Burgemeester Van Aartsen zei hierover: 'Even aantikken door de ME heeft voortreffelijk gewerkt'.
Maar de bewoners werden tijdens hun nieuwjaarswensen totaal verrast door het politieoptreden. Voor hen kwam het geweld volledig uit het niets.
Geen kant op
'We waren gewoon aan het wensen, moesten we naar opeens naar binnen anders kreeg je slaag', zegt één van hen. 'Er was een vrouw die moest van de politie bij vreemden het huis in, maar terwijl de deur dicht bleef, bleef de politie haar slaan. Terwijl ze geen kant op kon.'
Even verderop in de straat weet iemand te melden dat het ’s middags begon in een ander deel van de straat, met een vrouw die de politie voor ‘mongool’ uitmaakte. 'Toen zij werd gearresteerd ging haar zoon door het lint en sloeg een agent met een fles op zijn hoofd. Maar hij vluchtte en ’s avonds kwam een arrestatieteam hem met grof geweld ophalen.'
Volgens de politie was de aanleiding voor het ME-optreden de bekogeling van agenten met vuurwerk. Ook zouden de relschoppers woningen en bewoners van de Hopmanstraat hebben belaagd.
Gerechtvaardigd
Een politiewoordvoerder noemde de actie dan ook gerechtvaardigd. 'De Olieslagerlaan was de enige straat waar de ME in Den Haag moest optreden. Dat dit voor de tweede achtereenvolgende jaarwisseling het geval was, zegt iets over het gedrag van personen in en rond deze straat.'
http://www.westonline.nl/nieuws/geweld-me-kwam-uit-niets