TIS 3.2 Hulpverlening (aanrijding trein - vrachtwagen) Woudenbergseweg - Maarsbergen 16-12-2011

Auteur Topic: TIS 3.2 Hulpverlening (aanrijding trein - vrachtwagen) Woudenbergseweg - Maarsbergen 16-12-2011  (gelezen 8455 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Op twitter werd gesproken over rondvliegende veertjes. Ik kon me daar niets bij voorstellen in combinatie met diepvrieskalkoenen....
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Eerste gedachte van mijn kant: was er een beveiling van vrije overgang aanwezig? Bij vele spoorovergangen hangen inmiddels camera's die kunnen "zien" of er een object tussen de bomen bevind. Ik heb dit systeem werkend gezien met een scholier die tussen de bomen vast kwam te zitten op zijn fiets (dacht dat hij het wel zou halen) en de seinen werden direct op rood gezet. Dit gebeurd al voordat de spoorbomen de overgang compleet hebben afgesloten en zou in in mijn ogen genoeg tijd moeten zijn om het sein op rood te zetten (immers, zolang de spoorbomen nog niet dicht zitten zou de trein het moeten halen om te stoppen). Dit systeem had in ieder geval moeten voorkomen dat een tweede trein (die hoogstwaarschijnlijk iets later over de overgang kwam) op tijd kon stoppen.

Daarnaast hebben we het over een vrachtwagen + trailer, dat is toch wel een erg lange combinatie waarbij het kan voorkomen dat de chauffeur zich vergist in de snelheid van het verkeer. Om hierom nu de chauffer gelijk zo af te kraken. Misschien stak er wel een (huis)dier over waardoor de auto's voor de combinatie vol in de remmen schoten. Zie dan maar optijd weer op te trekken als vrachtwagen chauffeur.
Genoeg redenen in ieder geval om te bedenken waarom de vrachtwagen op de overgang vast stond.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
. Om hierom nu de chauffer gelijk zo af te kraken. Misschien stak er wel een (huis)dier over waardoor de auto's voor de combinatie vol in de remmen schoten. Zie dan maar optijd weer op te trekken als vrachtwagen chauffeur.
Genoeg redenen in ieder geval om te bedenken waarom de vrachtwagen op de overgang vast stond.
We mogen toch van een professionele beroepschauffeur toch wel verwachten, dat hij kan inschatten of hij een spoorwegovergang snel kan oversteken met zijn combinatie.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Klopt, juist daarom ga ik er dus ook vanuit dat er een andere reden was die deze chauffeur niet zag aankomen. Bijvoorbeeld een abrupte stop van de automobilisten voor hem (om welke reden dan ook).


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Eerste gedachte van mijn kant: was er een beveiling van vrije overgang aanwezig? Bij vele spoorovergangen hangen inmiddels camera's die kunnen "zien" of er een object tussen de bomen bevind.
Dit systeem is slechts actief op enkele overwegen, o.a. bij Bilthoven en Diemen. Ongeveer 99% van alle andere overwegen heeft geen camerasysteem.
Citaat
Ik heb dit systeem werkend gezien met een scholier die tussen de bomen vast kwam te zitten op zijn fiets (dacht dat hij het wel zou halen) en de seinen werden direct op rood gezet. Dit gebeurd al voordat de spoorbomen de overgang compleet hebben afgesloten en zou in in mijn ogen genoeg tijd moeten zijn om het sein op rood te zetten (immers, zolang de spoorbomen nog niet dicht zitten zou de trein het moeten halen om te stoppen). Dit systeem had in ieder geval moeten voorkomen dat een tweede trein (die hoogstwaarschijnlijk iets later over de overgang kwam) op tijd kon stoppen.
Bij een overweg waar iemand vast komt te zitten tussen de overwegbomen zal de trein nooit op tijd kunnen stoppen. Ik meen dat de activeringstijd voor de passage van een trein met een Vmax van 130km/h iets van 25 seconde was. Op het moment dat de bomen naar beneden gaan zijn daar al ongeveer 5 seconde van af gesnoept. Als er dan iemand vast komt te zitten heb je nog 20 seconde voordat de trein passeert. De kans dat de trein dan het rode sein nog op tijd opmerkt (reactietijd 1-2 seconde - als die al op rood wordt gezet bij aanwezigheid van het systeem) en op tijd remt is zeer klein, puur omdat treinen met een snelheid van 130-140km/h een gigantische remweg hebben.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Als je goed kijkt en luisterd naar het filmpje van het RTL Nieuws wat ik heb geplaatst dan wordt daar het antwoord al
gegeven door een getuige die men spreekt.

Op 0:32 zegt de beste man namelijk:
Citaat
Er stond een file i.v.m. de rotonde die liep vast.

Het lijkt mij duidelijk genoeg wat er verteld wordt maar mocht iemand een andere mening hebben dan sta ik daar natuurlijk voor open. Dat er een inschattingsfout door een zoals men het noemt beroepschaufeur is gemaakt dat is meer dan duidelijk voor mij.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Eerste gedachte van mijn kant: was er een beveiling van vrije overgang aanwezig? Bij vele spoorovergangen hangen inmiddels camera's die kunnen "zien" of er een object tussen de bomen bevind. Ik heb dit systeem werkend gezien met een scholier die tussen de bomen vast kwam te zitten op zijn fiets (dacht dat hij het wel zou halen) en de seinen werden direct op rood gezet. Dit gebeurd al voordat de spoorbomen de overgang compleet hebben afgesloten en zou in in mijn ogen genoeg tijd moeten zijn om het sein op rood te zetten (immers, zolang de spoorbomen nog niet dicht zitten zou de trein het moeten halen om te stoppen). Dit systeem had in ieder geval moeten voorkomen dat een tweede trein (die hoogstwaarschijnlijk iets later over de overgang kwam) op tijd kon stoppen.

Deze overweg is een AHOB overweg. Daarbij staan er alleen slagbomen aan de oprijd kant en niet bij de afrij kant. De vrachtwagen had altijd vrij weg kunnen rijden, als de weg vrij is. Er staan geen camera's die objecten of mensen op de overweg detecteren. De overweg wordt geactiveerd door de aankomende trein, z’n 40 seconden voor de trein de overweg passeert. Dus ook al was er deze detectie dan was een trein onmogelijk tot stilstand gekomen.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is een ADOB of EBO overweg. De ADOB sluit de hele overweg wel af. Radars detecteren of er nog personen of voertuigen op de overweg staan. De uitrij bomen blijven dan opstaan. Een voorbeeld van deze overweg is te vinden in Diemen.
Bij een EBO overweg worden de slagbomen bedient door de overwegwachter op de verkeersleidingspost. Hier moeten eerst de bomen gesloten zijn voor dat de seinen op groen gezet kunnen worden. Deze overweg is te vinden in Naarden-Bussum.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Ik kom uit Bilthoven waar inderdaad twee overwegen zijn uitgerust met dit systeem, vandaar mijn gedachte dat dit inmiddels wel de standaard was geworden. Wel nog even de kanttekening dat beide sporen in Biltohven inmiddels niet compleet meer afsluiten na aanleiding van een aantal ongelukken.

Als de file vorming door de rotonde inderdaad de oorzaak was dan lijkt het op een inschattingsfout van de chauffeur. Iemand die de afstand tussen de overgang en de rotonde weet?


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Als de file vorming door de rotonde inderdaad de oorzaak was dan lijkt het op een inschattingsfout van de chauffeur. Iemand die de afstand tussen de overgang en de rotonde weet?
Ik heb even op Google Maps zitten zoeken, en de enige rotonde die ik zie is die in Woudenberg, zo'n 2,5 km verder op.


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Google loopt een beetje achter sinds een paar maanden zit er tussen de overweg en de rijksweg een rotonde.