Eerste gedachte van mijn kant: was er een beveiling van vrije overgang aanwezig? Bij vele spoorovergangen hangen inmiddels camera's die kunnen "zien" of er een object tussen de bomen bevind. Ik heb dit systeem werkend gezien met een scholier die tussen de bomen vast kwam te zitten op zijn fiets (dacht dat hij het wel zou halen) en de seinen werden direct op rood gezet. Dit gebeurd al voordat de spoorbomen de overgang compleet hebben afgesloten en zou in in mijn ogen genoeg tijd moeten zijn om het sein op rood te zetten (immers, zolang de spoorbomen nog niet dicht zitten zou de trein het moeten halen om te stoppen). Dit systeem had in ieder geval moeten voorkomen dat een tweede trein (die hoogstwaarschijnlijk iets later over de overgang kwam) op tijd kon stoppen.
Deze overweg is een AHOB overweg. Daarbij staan er alleen slagbomen aan de oprijd kant en niet bij de afrij kant. De vrachtwagen had altijd vrij weg kunnen rijden, als de weg vrij is. Er staan geen camera's die objecten of mensen op de overweg detecteren. De overweg wordt geactiveerd door de aankomende trein, z’n 40 seconden voor de trein de overweg passeert. Dus ook al was er deze detectie dan was een trein onmogelijk tot stilstand gekomen.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt is een ADOB of EBO overweg. De ADOB sluit de hele overweg wel af. Radars detecteren of er nog personen of voertuigen op de overweg staan. De uitrij bomen blijven dan opstaan. Een voorbeeld van deze overweg is te vinden in Diemen.
Bij een EBO overweg worden de slagbomen bedient door de overwegwachter op de verkeersleidingspost. Hier moeten eerst de bomen gesloten zijn voor dat de seinen op groen gezet kunnen worden. Deze overweg is te vinden in Naarden-Bussum.