Opvarenden brandend Nederlands schip Schieborg gered - 09-01-2005

Auteur Topic: Opvarenden brandend Nederlands schip Schieborg gered - 09-01-2005  (gelezen 3105 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Opvarenden brandend Nederlands schip Schieborg gered (Zeebrugge - Göthenburg)

Bron: VRZ / ANP

KOPENHAGEN - De Deense kustwacht (SOK) heeft in de nacht van zaterdag op zondag alle vijftien opvarenden van het Nederlandse vrachtschip De Schieborg gered en aan land gebracht. Vier Nederlandse bemanningsleden zijn met lichte verwondingen bij een arts geweest.

De vijftienkoppige bemanning, twaalf Nederlanders en drie Filipijnen, verliet De Schieborg in een vliegende storm wegens een brand op het hoofddek. Ongeveer vier uur brachten ze op ruwe zee door in een gesloten reddingsboot, alvorens die omstreeks 2.00 uur werd geborgen door een schip van de kustwacht. De bemanningsleden zijn overgebracht naar de Deense havenstad Esbjerg. De verwondingen beperken zich tot blauwe plekken, schrammen en een enkele gebroken rib.

Volgens een SOK-woordvoerder verliep de reddingsactie, de zware weersomstandigheden in acht genomen, zonder problemen. De redding had plaats tien uur nadat het schip noodsignalen had uitgezonden. Helikopters van de kustwacht hielden de hele tijd een oogje in het zeil. Wegens het slechte weer werd uit veiligheidsoverwegingen besloten de komst van een reddingsschip af te wachten.

Brand

De Schieborg is zondag door de sterke stroming tot ongeveer zestig mijl uit de kust gedrukt. De brand op het dek is volgens de eigenaar van het schip ontstaan, toen vaten met brandbare stoffen in trailers op het dek zijn gaan schuiven en rollen.

Zondagochtend is De Schieborg vastgelegd aan een sleepboot. Naar verwachting gaat de storm in de loop van zondag liggen en kan De Schieborg naar Esbjerg worden gesleept. Wagenborg verwacht dat het schip maandagochtend in de haven terugkeert. De Schieborg werd in 2000 opgeleverd. Het schip vaart onder Nederlandse vlag, is ongeveer 180 meter lang en kan 13.000 ton vracht laden.

VRZ: Technische gegevens:

MV Schieborg, Call sign P.C.H.C.

Building year 2000, Vlag Dutch, Type RORO, DWAT 12500, DWCC Summer/Winter 13059, GT/NT 21005/10601, LOA 183.29,
BEAM 25.20, Draught 7.50, Reeferplugs 0, Gear Gearless Main Engine HANJUNG, Bow thruster 800, Speed 18.0

Laatste update: 14:33 uur

Toch lastig om bij zware storm aan boord brand te hebben, waarbij gevaarlijke stoffen aanwezig zijn.   :-\

 


[verwijderd door de admin ivm opschoning]




Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Zijn er toevalig marieme luisteraars die de hulpverlening hebben kunnen volgen tijdens of na het incident ?

Onder een foto van de Schieborg . . . . .    :(



[verwijderd door de admin ivm opschoning]


Blik

  • Gast
Wil je een heel mooi fotoverslag zien van de brandbestrijding ?

Kijk dan even op www.nieuwsfotograaf.nl

Groeten , ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Inderdaad een mooi verslag!

Christian


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Ik zie geen zwemvestjes...  ;) :D ;D :P ::)


His Royal Dudeness Mr Pirovano

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Dit forum is het helemaal !
Hoi ik heb zelf een tijd gevaren op dit schip, ik had nog een aantal foto's; die zal ik hier plaatsen.

hier nog een aantal foto's: http://www.brandweerdelfzijl.nl/fotos/overige%20fotos/2005/15-01-2005%20schieborg/index.htm

Ik heb nog ongeveer honderd andere platen, o.a. van de branden op de Emma Maersk en Hyunday Fortune, liefhebbers kunnen me contacten via de PM, schroom niet!



[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]