Beste mede-redders,
Het BTW verhaal heb ik redelijk ver uitgezocht, zeker nu ik weet dat er brigade zijn die zelfs de koffie BTW vrij hebben. Zo'n extreme regeling is afhankelijk van je inspecteur.
De formele regeling, zoals deze in de wet is vastgelegd is dat het BTW 0% (dus geen vrijstelling of iets) behouden is aan uitgaande reddingsboten bestemd voor de zeevaart. Waar is dat uit af te leiden: communicatieappartuur, plaatsbepalingsapparatuur e.d. waaruit blijkt dat je een behoorlijke afstand buiten de kust kunt varen.
Waar geldt de BTW 0% belasting voor, alles ten behoeve van de reddingsboot, dat wil zeggen: boot, trailer, motoren, opbouw, verlichting, verbanddozen, blussers, pompen e.d.
Maar ook voor brandstof!
Wat je hiervoor moet doen is, je dient als brigade aan de ondernemer een verklaring te overhandigen volledig ingevuld en ondertekend. De ondernemer bewaart deze in zijn administratie zodat hij bij belastingcontrole kan aantonen dat hij terrecht 0% btw heeft verleend.
Al met al bespaart dit dus 19%!! P.s. ik heb de verklaring standaard, dus mocht je hem willen hebben even mailen!
groeten uit Zierikzee