Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?

Auteur Topic: Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?  (gelezen 15246 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 18 december 2011, 22:32:29
Ben blij dat ik bij deze korps zit en iet bij jullie.
Ieder zijn ding maar ik geloof en ik hoop het niet maar dat ik wel berichten van jullie zal lezen.
En dan niet in de goede zin van het woord.
Ik snap niet eens dat het ter discussie moet staan.
Niet uitrukken met minder dan 6 man.

Wat is nu je probleem, meerdere leden hebben inmiddels aangegeven dat het de normaalste zaak van de wereld is dat een pompbediender zelf de waterwinning opbouwt, als dat maar binnen gepaste afstand van het voertuig is en blijft, zodat hij overzicht heeft wat er met het voertuig gebeurt. Wat is het probleem?
Of wil je me nu gaan vertellen dat wij allemaal maar op herhalingscursus moeten omdat wij het allemaal niet begrijpen? Ik denk dat dan kompleet brandweer nederland het niet begrijpt, jouw eigen korps ook niet heb ik zo,n vermoeden.;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #11 Gepost op: 18 december 2011, 22:34:42
Citaat
Ben blij dat ik bij deze korps zit en iet bij jullie.
Denk dat je niet in aanmerking was gekomen om ons korps te versterken, en anders was je wel na je proeftijd weggestuurd ^-^
Iemand die zo star de boeken volgt is geen brandweerman maar een hobbyist, die het leuk vind brandweerman te spelen en niet er één te zijn.
Brandweervak is teamwork, iedereen helpt elkaar daar waar nodig en de Ch/p helpt de ploegen daar waar nodig. Onze inzetprocedure is zonder waterploeg, maar met twee ademluchtploegen. Waterwinning is totaal ondergeschikt aan de snelle inzet en slagkracht van een TS 6. In ons stedelijk gebied liggen de brandkranen zo dicht op elkaar (80-100m onderlinge afstand) dat de Ch/p zelfs geoefend wordt in het alleen opbouwen van de waterwinning. En bij alle oefeningen en incidenten nog nooit problemen gehad dat de pomp kuren vertoonde, waardoord e ingzette ploegen gevaar liepen. Maar ja wij testen/controleren de TS elke ochtend voor aanvang dienst, en niet als we eindelijk weer eens uitrukken.
Dus waarom vasthouden aan een regel die in de praktijk nooit een voordeel is, maar juist de efficientie van de bemanning belemmert.
En dat dit syteem werkt kunnen vele slachtoffers die door de jaren heen door deze manier van werken gered zijn bevestigen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #12 Gepost op: 18 december 2011, 22:40:40
Ben blij dat ik bij deze korps zit en iet bij jullie.
Ieder zijn ding maar ik geloof en ik hoop het niet maar dat ik wel berichten van jullie zal lezen.
En dan niet in de goede zin van het woord.
Ik snap niet eens dat het ter discussie moet staan.
Niet uitrukken met minder dan 6 man.

Geef mij is een voorbeeld wat er defect kan raken aan een pomp wanneer deze in bedrijf is?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #13 Gepost op: 18 december 2011, 22:53:36
Citaat
Als de pomp een technisch probleem krijgt los je dat ook niet op als je binnen 20 meter bent, als het al op te lossen is.
Noem mij een storing die op kan treden in de pomp en waarbij het belangrijk is om binnen 20 meter van de pomp te zijn. En een lege watertank telt niet, want dan had je de brandkraan op 21 meter maar moeten opzetten.
Yep, dat wilde ik ook wel eens weten  ;) denk dat hij nu een reden aan het zoeken is in de boeken. 98uiye
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #14 Gepost op: 18 december 2011, 23:19:13
Ben blij dat ik bij deze korps zit en iet bij jullie.
Ieder zijn ding maar ik geloof en ik hoop het niet maar dat ik wel berichten van jullie zal lezen.
En dan niet in de goede zin van het woord.
Ik snap niet eens dat het ter discussie moet staan.
Niet uitrukken met minder dan 6 man.

ben je toevallig ook examinator en jurylid bij wedstrijden? Zodra je 1 knie op de grond zet ben je gezakt omdat dat gevaarlijk is voor je uitrusting of je eigen veiligheid?
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #15 Gepost op: 19 december 2011, 08:51:52
Ben blij dat ik bij deze korps zit en iet bij jullie.
Mag ik vragen bij welk korps je dan wel zit?

Ik als BV ga vaak er vanuit dat de pompbediende niet vast bij zijn pomp gaat staan. Niet allen de waterwinning kan/moet hij/zij doen. De pompbediender zijn ook mijn oeren en ogen buiten als ik binnenben. In verwacht van hem dat hij buiten de eventuele ontwikkeling van de brand (lezen RSTV) continu doet. Ook de sfeer op straat moet hij "proeven".  Hij staat immers in zijn eentje buiten terwijl wij met zijn alle binnen zijn. En nee dan bedoel ik niet aan de achterkant van het huis kijken. Hij moet de pomp kunnen horen zeg maar. Als je vertrouwen hebt in je pomp en voertuig dan kan dat ook. Heb je er geen vertrouwen in blijf er dan maar lekker achter stil staan(helaas).  

Ik snap je op zich wel hoor. Er zijn bij ons korps ook nog wat chauffeurs en manschappen die "vastgeroest" zitten in de gedachte dat een chauf alleen bij zijn pomp hoort te staan. Erg jammer maar ik heb ook geen zicht op de opleiding. Wordt daar geleerd dat je als pompbediener wel wat mag lopen en werkzaamheden uit mag voeren?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #16 Gepost op: 19 december 2011, 09:31:34
Waarom zou je niet de assistentie vragen van omstanders / politie bij het opbouwen van de waterwinning?

Mijn ervaring is dat mensen heel graag willen helpen, en het scheelt weer handjes.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #17 Gepost op: 19 december 2011, 09:38:43
Waarom zou je niet de assistentie vragen van omstanders / politie bij het opbouwen van de waterwinning?

Mijn ervaring is dat mensen heel graag willen helpen, en het scheelt weer handjes.

ten eerste staat de brw altijd binnen de afzetting van de politie. Die afzetting is zo groot als de brw weer van on sverlangt. Die afzetting is er niet voor niets. Daar binnen gaan we dus geen burgers neerzetten. Ten zij het misschien een vrijwillege brw is die er toevallig staat en wordt gevraagd om te helpen. Ik heb in al die jaren nog nooit meegemaakt dat de brw aan mij heeft gevraagd of ik wil helpen met iets en al helemaal niet aan burgers.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #18 Gepost op: 19 december 2011, 09:39:02
Waarom zou je niet de assistentie vragen van omstanders / politie bij het opbouwen van de waterwinning?

Mijn ervaring is dat mensen heel graag willen helpen, en het scheelt weer handjes.
No way niet zolang ik BV ben. Niet opgeleid personeel ga je niet aan spullen van de brandweer laten zitten. Het is mijn veiligheid en ik wil zeker weten dat het goed gebeurd. De politie moet zijn ding doen. Afzetten veilige werkplek creeeren en het publiek/omstanders moeten vooral met de hande in de zakken blijven staan. En als ze graag willen helpen melden ze zich maar aan bij de vrijwillige brandweer

En wat ga je ze laten doen? Slangen rollen? wie gaat ze vertellen welke slang (2 duim of 3 duim) ze moeten hebben? wie gaat ze vertellen hoe het opzetstuk geplaatst moet worden?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #19 Gepost op: 19 december 2011, 10:16:32
Eigenlijk lees je hier dus het oude bekende riedeltje dat je overal tegen komt.

Er wordt je iets aangeleerd, daar is een regelgevende onderbouwing voor neem ik aan, maar de praktijk wijst uit dat het anders gedaan wordt.

En iedereen valt over diegeen die zich aan die regels wil houden die geen zin heeft in problemen omdat het WEL een keer mis gaat en hij dan wordt afgerekend op het feit dat hij zich niet conform zijn opleiding heeft gedragen.

En hoe achteloos wordt er hier gesproken tegen de wet van Murphy....

vb. 1.Hoogwerker met man in bakje, bediener gaat even plaspauze nemen achter de ts(lange brand)bediening bakje weigert, man beneden niet aanwezig. resultaat brandwonden voor de meneer in het bakje. Dit is geen achteloos voorbeeld maar een uit de praktijk. Deze bediener/ch vertrouwde ook teveel op zijn materieel.
vb. 2.Kraanmachinist stapt uit om zijn eigen lading aan te pikken omdat de man onder de kraan bezig is aan de andere zijde van het werk, de lierrem schiet los door een mankement en de katrol komt in de nek van de kraanmachinist. Ook een voorbeeld uit de praktijk.
vb. 3.Door een storing in de waterpomp wordt er teveel druk opgebouwd in de slang, de man die aan de slang staat krijgt ineens een grotere druk te verwerken. Een storing in druk hoef je niet te horen want de pomp blijft zijn normale toeren maken. En helaas ook dit is in het verleden al gebeurd.

Veiligheids regels zijn er omdat er in het verleden wat is mis gegaan, neem ze niet achteloos voor gelezen maar zolang er geen bewijs is dat ze niet werken houdt ze dan in acht.
Als dat betekend dat je moet opschalen, jammer dan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.