Gezond boerenverstand gebruiken zou ik zeggen.
Ik ben nog maar 2,5 jaar chauffeur/pompbediener op de TS, niet al te lang dus, maar heb nooit een situatie gehad waarbij de pomp het begaf. Logischerwijs help ik collega's op de goede weg door te assisteren daar waar nodig is. Uiteraard houd je het voertuig, waaronder dus ook de bluspomp, in de gaten en ben je beperkt in je bewegingsvrijheid; in mijn ogen +/- 20 meter rond het voertuig.
Wel heb ik tijdens een oefensituatie gehad dat er een hydraulische slang knapte van de versnellingsbak, waardoor het voertuig buiten dienst moest. Rijden en het gebruik van de pomp kon allemaal wel volgens de TD-piket, maar om in te zetten bij brand/hulpverlening was niet de bedoeling. Zoals je mag verwachten, wordt er direct geanticipeerd op een defect aan het voertuig, ondanks de oefensituatie. In dit geval heeft het brandweerpersoneel zich bij de brand teruggetrokken.
Als ik chauffeur op de hoogwerker ben, blijf ik uiteraard ook in de buurt van het voertuig. Op internet zijn filmpjes uit de praktijk te vinden dat de machine het kan begeven en ik vind dat de chauffeur van de hoogwerker de volledige verantwoordelijk heeft over het voertuig, manschappen, opstelplaats etc. etc. Als chauffeur moet je de nood-noodprocedure blind kennen.
Als we alles moeten vastleggen met regels, procedures en protocollen, wordt het voor "ons brandweer" een onwerkbare situatie. Regels etc. zijn prima, maar je hoeft echt niet alles op de puntjes precies vast te leggen. Wat mij betreft is er veel mogelijk, als het maar op een veilige en verantwoorde manier gebeurt. Bij de brandweer moeten we vaak "improviseren".
Op de vraag waarom zou je niet de assistentie vragen van omstanders / politie bij het opbouwen van de waterwinning, kan ik het volgende zeggen.
Van mensen zonder brandweerervaring kun je niet verwachten dat ze precies weten wat er moet gebeuren. Vragen als: Opzetstuk/spindel, wat is dat? kun je dan verwachten.
De enige burger die kan helpen, is een brandweerman in het publiek. Regelmatig gebeurt het ook dat brandweerpersoneel die niet in functie zijn, worden gevraagd om te helpen. Eigenlijk hoef je het geeneens te vragen, meestal komen ze al naar je toe om te assisteren, zeker wanneer het een serieuze inzet is.