Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?

Auteur Topic: Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?  (gelezen 15756 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 26 december 2011, 21:17:52
Als ik dit allemaal lees, ja waar blijft dan de wettelijke verplichting om hulp te bieden aan hulpbehoevende. Door i.s.m. de hulpdienst hulp te bieden kan dit ook goed uitpakken.
Mag men dan ook niet helpen bij tilwerkzaamheden als er om gevraagd worden?
Denk dat situatie en omstandigheden daar een duidelijk "voordeel van de twijfel" is.
Ik geef alleen toestemming tot werkzaamheden ACHTER het voertuig, dus buiten de gevarenzone van het op dat moment gaande incident.
Maar nogmaals de verantwoordelijkheid neem ik volledig als bevelvoerder/ initiatiefnemer, met dien verstande dat eigen verantwooordelijkheid altijd bij de "helper" zelf is.
Hulp bieden aan een hulpbehoevende is van heel andere orde dan hulp bieden aan hulpdiensten. Van hulpdiensten wordt verwacht dat zij zelf ervoor zorgen dat het werk gebeurt, en hebben ze handen te kort dat zij gaan opschalen.
Wat jij aan verantwoordelijkheid durft te nemen door wel omstanders mee te laten helpen vindt ik vrij riskant, je hebt aan het einde van het liedje het nodige uit te leggen vrees ik.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #41 Gepost op: 26 december 2011, 21:32:02
Je moet ook niet alles zwart wit zien, het grote probleem bij regeltjes brandweer.
Zelf redzaamheid en hulp van omstaanders wordt meer en meer belangrijk, ook in onze omgeving.
Ooit komt het moment dat de brandweer handjes te kort heeft en dat mensen elkaar zulle moeten helpen, op kleine schaal is dat nu al soms het geval.
Komt meestal voort uit bezuinigingen en dus geen goede zaak, maar we zullen er mee moeten leren omgaan.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #42 Gepost op: 26 december 2011, 22:01:50
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest in het begin en mist er mogelijk 'belangrijke' informatie.

Er was niet bekend, bij aankomst of er personen binnen waren, vandaar dat er zo opgeschaald is..
Er stond een auto naast het huis en kentekenhouder stond niet geregistreerd op dit adres..
Daarom was extra hulp ook gewenst, maar wel op gepaste afstand.. (buiten gevarenzone)
Je zult mij nooit in de gevarenzone zien lopen, zonder toestemming, maar dan nog geld bij mij eigen veiligheid eerst. ;) [los van het feit of het ooit voor zal komen]


De bedoeling is goed maar als je echt wat op doet en je raakt ernstig gewond en hierdoor blijvend letsel oploopt dan wordt het een ander verhaal je blijft uiteindelijk voor de verzekering een fotograaf c.q. omstander en geen hulpverlener.
Als ze echt hulp nodig hebben moeten ze maar opschalen, ik denk persoonlijk zelf in deze situatie dat de woning als verloren beschouwd kon worden omdat deze van hout was en voordat een waterwinning van 1300 meter is opgebouwd ben je al gauw minimaal een half uur verder.
P.s heb jeook helpen opruimen want ook dat is heel veel werk.
Als ik lang genoeg blijf wil ik ook wel mee helpen met opruimen, maar meestal sta je tegen die tijd weer achter het lintje..
Of als het koud is ga ik eerder naar huis.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #43 Gepost op: 27 december 2011, 16:20:54
Ik vindt dit een vreemd verhaal. ten eerste al dat je mee helpt met de opbouw van de toevoer, een situatie die je als brandweer absoluut moet voorkomen. Omstanders dienen niet te helpen met de waterwinning. Camera in de TS leggen? En wat gebeurt er als er door wat voor reden schade aan dat ding ontstaat, ga je die claimen bij de brandweer?
ge
Als jij niet zeker bent van je zaak is het beter om geheel je mond te houden, zeker als je de korpsen niet in discrediet wil brengen. Alleen al door dit soort zaken hier te plaatsen breng je de korpsen in diskrediet, al was het alleen maar omdat jij taken doet die niet aan jou bestemt zijn.

Peter heeft een punt(ten. In het heets van de strijd worden dingen geroepen. Achteraf vingertje wijzen is makkelijk. Ik zou zeggen meld je aan bij betreffende korps als vrijwilliger!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #44 Gepost op: 28 december 2011, 19:17:36
Ik zou zeggen meld je aan bij betreffende korps als vrijwilliger!

Aan mij ligt het niet, ik heb mijn beschikbaarheid aangegeven/bijgehouden, per kwartaal ben ik ruim 75% van de meldingen beschikbaar, maar het was niet genoeg. [Voor het korps Ermelo.]
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #45 Gepost op: 28 december 2011, 19:57:41
Is een keuze en overweging geweest kennelijk.
Maar wat me wel opvalt is dat er heel veel BV reageren.
En maar weinig CH/PB, zijn er toch wel heel wat verschillen.
Ik wil niet zeggen dat ik helemaal niet meehelp, dat waren niet mijn woorden.
Dat heeft iedereen misschien wel zo opgevat en ik liet die discussie gaande.
Kijk hebben ze hulp nodig dan help ik als ik kan als PB, maar laat mijn pomp niet alleen.
Ik blijf in hoorbare afstand en kan ik ingrijpen indien nodig.
Als jullie 20 meter met jullie ch/pb ervan af willen jullie zaak.
Maar blijft wel de verantwoordelijkheid van de ch/pb en niet van de bv wat die ook wil.
Als wij het niet verantwoordt vinden blijven we bij de pomp.
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #46 Gepost op: 29 december 2011, 10:43:08
Is een keuze en overweging geweest kennelijk.
Maar wat me wel opvalt is dat er heel veel BV reageren.
En maar weinig CH/PB, zijn er toch wel heel wat verschillen.
Ik wil niet zeggen dat ik helemaal niet meehelp, dat waren niet mijn woorden.
Dat heeft iedereen misschien wel zo opgevat en ik liet die discussie gaande.
Kijk hebben ze hulp nodig dan help ik als ik kan als PB, maar laat mijn pomp niet alleen.
Ik blijf in hoorbare afstand en kan ik ingrijpen indien nodig.
Als jullie 20 meter met jullie ch/pb ervan af willen jullie zaak.
Maar blijft wel de verantwoordelijkheid van de ch/pb en niet van de bv wat die ook wil.
Als wij het niet verantwoordt vinden blijven we bij de pomp.

Hm, niet om het één of ander, maar als ik roep dat IEDEREEN zich 50 meter van het voertuig gaat begeven , dan ga jij 50 meter van ons voertuig staan. Ik heb niet voor niets een rode jas met daarop BEVELVOERDER aan, dus dan doe je wat ik wil. Klinkt nu even heel zwart/wit, maar als jij niet wenst te luisteren ben je niet welkom in mijn blusploeg.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #47 Gepost op: 29 december 2011, 22:17:03
Citaat
Ik blijf in hoorbare afstand en kan ik ingrijpen indien nodig.
Blijkbaar onbetrouwbare pompen in Emmercompascuum, maar ze geven gelukkig wel een waarschuwings signaal voordat ze in storing gaan.
Had je al een storing verzonnen die zou kunnen ontstaan als de pomp loopt?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #48 Gepost op: 30 december 2011, 00:55:51
Hm, niet om het één of ander, maar als ik roep dat IEDEREEN zich 50 meter van het voertuig gaat begeven , dan ga jij 50 meter van ons voertuig staan. Ik heb niet voor niets een rode jas met daarop BEVELVOERDER aan, dus dan doe je wat ik wil. Klinkt nu even heel zwart/wit, maar als jij niet wenst te luisteren ben je niet welkom in mijn blusploeg.

Als het een bevel uit veiligheid is kan ik jou begrijpen, maar nogmaals als het fout gaat dan krijg jij een berisping. En de man die zijn opleiding in de wind slaat de zak.

Nergens hoger als bij Defensie is het "dienstorder" weigeren strafbaarder, maar ook daar wordt er naar reden geluisterd van de meer ervaren mensen.

Ik blijf van mening dat een opleiding van deze order in Nederland gestoelt is op jarenlange ervaring, en dat je dat niet zo maar naast je neer moet leggen vanwege "bezuinigingen" op personeel of materieel. En ik denk totzelfs dat wanneer deze pompbediende naar jouw bovenstaande een klacht indiend dat jij wat uit te leggen hebt.

Eerder hier werdt gezegd "er zijn genoeg voorbeelden dat een pompbediende verder van het voertuig was en uitbreiding kon melden".  Als ik hier goed inlees dus is deze pompbediende te ver geweest van zijn voertuig en waren er gewoon te weinig mensen die datzelfde hadden kunnen melden.

Zoals ik hier al eerder zei, de wet van murphy geld ook hier "wat fout kan gaat gaat fout". De degelijkste pomp gaat een keer kapot.

"ja alles kan.." was ook een reactie hier, en wie wordt er op aan gekeken als er door een probleem met de pomp iemand wat overkomt? Zeker als het was te voorkomen als hij wel bij zijn pomp in de buurt had gewezen?
Niet de leidinggevende, een bevel dat de veiligheid in gevaar brengt mag jij niet opvolgen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #49 Gepost op: 30 december 2011, 01:54:00
Als het een bevel uit veiligheid is kan ik jou begrijpen, maar nogmaals als het fout gaat dan krijg jij een berisping. En de man die zijn opleiding in de wind slaat de zak.

Nergens hoger als bij Defensie is het "dienstorder" weigeren strafbaarder, maar ook daar wordt er naar reden geluisterd van de meer ervaren mensen.

Ik blijf van mening dat een opleiding van deze order in Nederland gestoelt is op jarenlange ervaring, en dat je dat niet zo maar naast je neer moet leggen vanwege "bezuinigingen" op personeel of materieel. En ik denk totzelfs dat wanneer deze pompbediende naar jouw bovenstaande een klacht indiend dat jij wat uit te leggen hebt.

Eerder hier werdt gezegd "er zijn genoeg voorbeelden dat een pompbediende verder van het voertuig was en uitbreiding kon melden".  Als ik hier goed inlees dus is deze pompbediende te ver geweest van zijn voertuig en waren er gewoon te weinig mensen die datzelfde hadden kunnen melden.

Zoals ik hier al eerder zei, de wet van murphy geld ook hier "wat fout kan gaat gaat fout". De degelijkste pomp gaat een keer kapot.

"ja alles kan.." was ook een reactie hier, en wie wordt er op aan gekeken als er door een probleem met de pomp iemand wat overkomt? Zeker als het was te voorkomen als hij wel bij zijn pomp in de buurt had gewezen?
Niet de leidinggevende, een bevel dat de veiligheid in gevaar brengt mag jij niet opvolgen.

Laat ik even vooropgesteld houden dat ik nooit en te nimmer "zomaar"mijn pompbediende vraag om weg te lopen, dus de discussie dat ik een berisping krijg zal nooit voorkomen en hij zal de zak niet krijgen, als ik namelijk mijn mensen terugtrek is dat niet omdat het zo goed gaat om ons heen. O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.