Oh gelukkig er zijn nog Clustercommandanten die voor mij denken. Ik zou het zelf bijna vergeten dat mijn personeel het warm heeft als ik zelf al bijna uit mijn jas drijf door rond te lopen met een portofoon.
Zo overbodig deze mededelingen.
Gelukkig zijn er nog clustercommandanten die meedenken. Ik heb hier op Hulpverleningsforum en/of per email al gemerkt dat er onder Nederlandse brandweermensen veel onwetendheid bestaat over voorkomen van hittegerelateerde ziekten en er(potentieel dodelijke0 misverstanden heersen. Ik heb meerdere keren gelezen dat Nederlandse brandweermensen stellig beweren dat helm af zetten of bluskleding openen niet mag in verband met de verzekering, arbo- en/of interne regels van brandweer Nederland.
Het is daarom een goede zaak als een commandant in openbaar post dat als het even kan je helm af en blusjas uit mag.
Voorts is het zinvol om brandweerpersoneel er op te attenderen dat ze voldoende drinken
voor een inzet.
Ik werk in een bloedheet land (momenteel over dag laag in de 40 graden Celsius, over een paar weken laag in de 50 graden Celsius). De meeste grote brandweerkazernes zijn gecombineerd met main stations van de ambulancedienst, al het brandweerpersoneel is beroeps. Het voordeel is dat je deze mensen de gehele dienst voldoende kan laten drinken en er medische ondersteunig aanwezig is (bij vragen of klachten med. aard).
In Nederland is het veel lastiger omdat de meeste brandweermensen vrijwilligers zijn. Al deze mensen moeten op deze warmere dagen in Nederland ook de hele dag extra drinken en eigenlijk ook koffie- en alcoholinname tot minimum beperken of geheel achterwege te laten.