Kabinet pal achter de vrijwilligers

Auteur Topic: Kabinet pal achter de vrijwilligers  (gelezen 2432 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 20 december 2011, 15:55:58
Kabinet pal achter de vrijwilligers door Pieter Klein Beernink
DEN HAAG -  De vrijwilligers in ons land krijgen een stevig hart onder de riem van het kabinet. Nagenoeg alle ministers brengen vandaag, op de eerste dag van onze actieweek KERSTGROET AAN DE VRIJWILLIGERS, een persoonlijke kerstgroet aan de 5,5 miljoen belangeloze helpers. In de krant willen we hen de komende dagen tot de kerst hartelijk in het zonnetje zetten.
"Jullie maken het verschil, iedere dag weer. Niet om er zelf beter van te worden, maar om echt iets te betekenen voor een ander. Dat vind ik geweldig", schrijft premier Rutte. Bijna het voltallige kabinet schreef een kerstgroet aan de vrijwilligers, afgezien van minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken). Hij was afwezig toen de omvangrijke kerstkaart aan de vrijwilligers tijdens de ministerraad in de Trèveszaal rondging.
"Veel dank voor jullie tomeloze inzet, die velen een warme hand biedt", constateert minister Verhagen (Economische Zaken). De Zorg, het onderwijs, de brandweer, het buurtwerk, het reddingswezen, slachtofferhulp, kerken, opvanghuizen, collectes, enz, het draait allemaal op vrijwilligers.
"Belangrijker dan u kan een mens niet zijn", schrijft minister Kamp (Sociale Zaken) aan de vrijwilligers. "Samen, onschatbaar", volgens minister De Jager (Financiën) "Vrijwilligers brengen de samenleving pas echt in beweging", verwijst minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) naar haar portefeuille.

Lees alle details vandaag in De Telegraaf

O0 O0

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2011, 17:03:32
Leuk!  :)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #2 Gepost op: 20 december 2011, 21:07:28
Er staan wel mooi 2 dikke duimen maar eigenlijk moet er nu een icoontje komen met een vinger in de keel.
De afgelopen jaren hebben veel gemeenten aangegeven te moeten bezuinigen. (en dat gebeurt hard)
En ja, ook op de sociale culturele instellingen en alle andere dingen die de komende tijd hard nodig zullen zijn.

Die bezuinigingen kunnen betekenen dat er instellingen verdwijnen, of in ieder geval met veel minder geld meer moeten doen. (lijkt een beetje op het bedrijfsleven)
Een beetje een hard gelach dan om zo'n kerstgroet te brengen. Laten ze maar liever een zak met geld klaarzetten voor de komende jaren. (daar heb je meer aan dan lieve woordjes)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 21 december 2011, 11:30:28
http://www.gooieneemlander.nl/article13022663.ece/Klokkenluider%3A-afrekencultuur-Gooise-brandweer

Waarin een vrijwilliger van brandweer Gooi- en Vecht zijn ongenoegen uitspreekt over de manier waarop de bezuinigingen uitgevoerd worden binnen deze organisatie. Daar wordt de helft van de brandweerwagens wegbezuinigd (we hebben te veel wagens) Iedere auto staat voor 15 vrijwilligers die niet meer nodig zijn. Ze krijgen nog even een bedankje van het kabinet voor zij op kunnen rotten. De vrijwilligers kunnen allemaal na gedegen omscholing bij ons terecht, maar worden echter hier niet betaald, wij geven immers, net als buurthuizen en zorgcentra, een andere invulling aan "vrijwilligers".

[overpeinzing]  Bestaan er dan eigenlijk ook "betaalde onvrijwilligers", gedwongen krachten zeg maar? Die jongens van HALT krijgen toch geen vergoeding?[/overpeinzing]

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 21 december 2011, 13:18:48
[overpeinzing]  Bestaan er dan eigenlijk ook "betaalde onvrijwilligers", gedwongen krachten zeg maar? Die jongens van HALT krijgen toch geen vergoeding?[/overpeinzing]

Jazeker Henk, dat noemen ze 'werknemers'  098uo

Ik begrijp de link die jullie leggen met de bezuinigingen, maar ik denk dat je soms ook best gewoon mag kijken naar het gebaar dat gemaakt wordt. Echte vrijwilligers doen het niet voor het geld, maar voor de waardering, het schouderklopje. Ik ben blij dat het kabinet daar even bij stilstaat en aandacht aan schenkt. Daar hoeft van mij niet meteen een envelop met geld bij. Sterker nog: dat zou afbreuk doen aan het gebaar dat ze maken!

Als je dat schouderklopje niet in ontvangst kunt nemen zonder meteen aan geld te denken, dan kun je beter een 'betaalde onvrijwilliger' worden, zoals Henk het noemt ;)

Als ik naar mezelf kijk: ik heb een baan voor het geld, en een leuke baan ook nog. Maar het werk bij de Reddingsbrigade doe ik echt omdat ik het leuk vindt, ik betaal er zelfs gewoon contributie voor. We hebben het er wel eens over gehad, maar de meesten zouden stoppen als ze, net als bv. bij de brandweer, er voor betaald zouden krijgen als een soort parttime baan. Daar doen ze het niet voor.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 21 december 2011, 20:51:47
Als je een schouderklopje krijgt en tegelijk je brandweerauto onder je reet wordt weggetrokken, hoe geloofwaardig is dat schouderklopje dan nog? Het gaat niet om de betaling, (daar hoor je ze niet over) maar om de bezuinigingen op de brandweerzorg. Tegelijkertijd slokken de oms'en van de grote bedrijven een aanzienlijk deel van het brandweerbudget op.

De echte vrijwilliger is onbaatzuchtig, gaat het om het doel, niet om hemzelf. Ik kan mij er echt niets bij voorstellen.
De bevlogen vrijwilliger waar je echt wat aan hebt, die vecht voor zijn doel, wuift dat schouderklopje weg en bijt de gulle gever (van het schouderklopje) toe eerst maar eens het werk en het doel waar hij zijn vrije tijd in steekt te ondersteunen. Achter mij zitten de vrijwilligers van de voedselbank, de armoede te bestrijden, belangeloos, naamloos, dag in dag uit jaren lang. (zo'n eerbiedig buigende smiley, ik heb 'm ergens gezien...) Denk je dat die te wachten zitten op een schouderklopje van een van de veroorzakers van al die ellende? Wat voor waarde heeft zo'n lofzang? Volgens mij is ie meer bezig met zijn stemvee, dan met de vrijwilligers.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 21 december 2011, 20:56:30
Tja, Henk heeft een erg groot punt te pakken en ik ben het geheel met hem eens, over de bezuinigingsperikelen in het Gooi wordt gesproken in dit topic:
 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56760.msg968256;topicseen#msg968256 gesproken.

Erg leuk dat schouderklopje, maar op de manier waarop het nu allemaal gaat zouden ze van mij dat schouderklopje mogen houden. ::)

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 21 december 2011, 21:41:23
Ik ben 10 jaar vrijwilliger geweest met een pet op, ik had de totale verantwoordelijkheid voor een organisatie die zijn stinkende best deed om de tent draaiende te houden. Door alle regels en bezuinigingen en het werk wat ik nu heb ben ik gestopt. Ik heb het nooit voor het geld gedaan, sterker nog, ik stak er eigen geld in. (niet veel maar toch)
Ik zelf hoef geen geld, maar het afpakken van organisaties die het hard nodig hebben vind ik beneden alle peil.
Ok, natuurlijk moet je het als organisatie proberen te redden zonder al te veel algemene middelen.
En ook daar zou best eens naar gekeken mogen worden, maar dat wil niet zeggen dat er geld over de balk gesmeten wordt. In tegenstelling tot wat ik soms zie in de politiek of op gemeentelijk vlak.  

Eigenlijk zouden we als gezamelijke vrijwillersorganistaties een zelfde advertentie moeten plaatsen met een cynische schouderklop naar de regering.
Dat zou misschien meer aanslaan als het gebaar van de pluchebekleders naar al die organisaties.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.