Er komt binnenkort (een pilot draait in Zeeland) software waar alle instellingen en klinieken hun ambulance-vervoer (B) op kunnen aanvragen.
De software registreert de aanvrager, de medische toepassingen (bijvoorbeeld "bewaakt", "zuurstof", "aantal lijnen", "medicatie"), de afhaallocatie en de brenglocatie. Op basis daarvan wordt er een type voertuig (voertuigdifferentiatie, zie topic elders) geselecteerd en komt er een soort van kalender in beeld waarbinnen de rit geboekt kan worden.
Deze software gaat er voor zorgen dat ritten niet meer handmatig hoeven worden aangenomen door centralisten (ze houden hun handen vrij voor noodzakelijker werk) dat de aanvrager verantwoordelijk is en blijft voor de aangegeven details (dus als ze die niet of onvolledig invullen kan de verkeerde ambulance voor de deur staan) en het belangrijkste: het B-vervoer wordt zo efficiënt mogelijk ingepland. In de praktijk staan zorg-ambulances nog wel eens stil en dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren.
Daarnaast wordt hiermee voorkomen dat er dubbele mondelinge aanmeldingen gemaakt worden en er dus kostbaar ALS-capaciteit wordt ingezet.
Voorbeeld:
De kliniek met name zal moeten wennen dat ze straks geen 2 B-vervoertjes gelijk tijdig kunnen laten ophalen. Waar er eerder bijvoorbeeld een zorgambulance en een ALS-ambulance kwamen, zal de software de twee ritten zo aanbieden dat ze beiden door de zorgambulance worden afgehandeld. Daarmee wordt druk op de capaciteit van de ALS-ambulance voorkomen en wordt bovendien voorkomen dat de zorgambulance stil valt.