Maar andersom ook niet, deze brigades werken al jaren als een knrm station dus kan je het ook wel zo organiseren. Een zwemmende of bewakingsbrigade is anders.
9910001
Ondanks alle bezwaren van Henk is dit toch wel een beetje de kern: deze club redders is naar mijn idee gewoon jarenlang bij de verkeerde organisatie aangesloten geweest en komen nu op de juiste plek terecht. Heb een van deze mensen ooit gesproken op een bijeenkomst van Reddingsbrigade Nederland en zij waren niet gelukkig met de ondersteuning vanuit de bond en de manier waarop alles was georganiseerd. Maar zij waren op die bijeenkomst een van de weinigen: de brigades met zwemmend redden, veel jeugd, eigen opleidingen, en vaste bewakingsgebieden en evenementenbewaking waren wel blij met bijvoorbeeld de nadruk op preventie in de samenwerking met Interpolis. Ik vind het niet raar dat brigades die met alleen een volwassen team repressief werken de overstap maken naar de KNRM. Ze zijn daar gewoon beter op hun plek.
Kwalijker vind ik het van brigades die van 2 walletjes eten. Die jeugd en opleidingen bij RN houden en de repressieve tak onder KNRM-vlag brengen. Ik denk dat dat voor je eigen doorstroom en verenigingsgevoel ook funest is: je scheurt letterlijk je vereniging doormidden. Bij ons zijn veel vrijwilligers op beide vlakken actief (zweminstructeur & schipper bv.), zo'n splitsing zou de dood van de vereniging zijn...
Maar goed, nog een paar jaar, dan zijn we weer samen