Reddingboten Medemblik en Andijk onder KNRM vlag

Auteur Topic: Reddingboten Medemblik en Andijk onder KNRM vlag  (gelezen 4724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2011, 22:43:53
Henk,

2keer 800pk is niet de boot van huizen en de 4knopen een hele dag kan ikme ook niet voorstellen. Hiernaast is het een risico afweging die de knrm anders maakt als dat jullie hebben gemaakt. De risico"s zijn er juist op de mindere dagen met harde wind of kou
9910001

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #11 Gepost op: 30 december 2011, 00:37:06
Ik heb Henk nog nooit 4 knopen zien varen...  ;D

Tenminste, niet in de online filmpjes...

Groeten,
Mark

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 30 december 2011, 01:21:33
Tja, ik geef toe dat reddingsboten niet bekend staan om rustig varen. Toch wordt er bij de Reddingsbrigade Naarden met bv de Ronduit en bij ons met de Seeker urenlang stationair gevaren. Je kunt dat ook uitlezen op de computer. De score bij ons is 80% beneden de 1500 toeren, slechts 5% vol gas...

Straks kun je jezelf er van overtuigen via onze AIS die inmiddels op de Seeker gemonteer is. (Ge"installeerd lukt niet meer, de trema komt niet meer boven de i vreemd genoeg...)

stormvogel

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 30 december 2011, 02:27:04
volgens mij gaat dit redelijk off-topic en zoals zo vaak weer over de randmeren

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 30 december 2011, 12:45:22
volgens mij gaat dit redelijk off-topic en zoals zo vaak weer over de randmeren
Je hebt gelijk. Toch is het een landelijke ontwikkeling. Ik ben bang dat de voorspelling van Maarten uitkomt dat er straks nog maar een instantie is in Nederland die de hulpverlening op en rond het water verzorgt. Dit is een strijd die REDNED al aan het verliezen is. Het geld van de Rampentaak wil de KNRM ook wel...

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2011, 12:47:29
Maar andersom ook niet, deze brigades werken al jaren als een knrm station dus kan je het ook wel zo organiseren. Een zwemmende of bewakingsbrigade is anders.

9910001

Ondanks alle bezwaren van Henk is dit toch wel een beetje de kern: deze club redders is naar mijn idee gewoon jarenlang bij de verkeerde organisatie aangesloten geweest en komen nu op de juiste plek terecht. Heb een van deze mensen ooit gesproken op een bijeenkomst van Reddingsbrigade Nederland en zij waren niet gelukkig met de ondersteuning vanuit de bond en de manier waarop alles was georganiseerd. Maar zij waren op die bijeenkomst een van de weinigen: de brigades met zwemmend redden, veel jeugd, eigen opleidingen, en vaste bewakingsgebieden en evenementenbewaking waren wel blij met bijvoorbeeld de nadruk op preventie in de samenwerking met Interpolis. Ik vind het niet raar dat brigades die met alleen een volwassen team repressief werken de overstap maken naar de KNRM. Ze zijn daar gewoon beter op hun plek.

Kwalijker vind ik het van brigades die van 2 walletjes eten. Die jeugd en opleidingen bij RN houden en de repressieve tak onder KNRM-vlag brengen. Ik denk dat dat voor je eigen doorstroom en verenigingsgevoel ook funest is: je scheurt letterlijk je vereniging doormidden. Bij ons zijn veel vrijwilligers op beide vlakken actief (zweminstructeur & schipper bv.), zo'n splitsing zou de dood van de vereniging zijn...  8)

Maar goed, nog een paar jaar, dan zijn we weer samen ;)  O0
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #16 Gepost op: 30 december 2011, 12:57:56
Je hebt gelijk. Toch is het een landelijke ontwikkeling. Ik ben bang dat de voorspelling van Maarten uitkomt dat er straks nog maar een instantie is in Nederland die de hulpverlening op en rond het water verzorgt. Dit is een strijd die REDNED al aan het verliezen is. Het geld van de Rampentaak wil de KNRM ook wel...

Ja, maar ze hebben het niet gekregen en het Ministerie heeft weer voor 5 jaar het vertrouwen uitgesproken in RN mét zelfs extra geld. Na dit contract gaat de financiering over naar de veiligheidsregio's en ik denk dat landelijk gezien de positie van RN daarin veel sterker is dan die van KNRM. Niet in iedere regio, maar wel over het totaal van de 26 gezien: overal is wel een Reddingsbrigade met lokale of regionale contacten.

Naar mijn idee is RN tot nu toe vooral aan het verliezen op repressief gebied en dan nog op de grotere wateren. Maar dat zijn de krenten in de pap én het werk dat het dichtst bij de KNRM ligt. Ik heb sterk mijn twijfels of de KNRM een hele overname kan waarmaken. Alle projectjes die ze tot nu toe op RN-gebied draaien moet geld bij (zoals bv. Lifeguard op de eilanden). Ook het plan voor de rampenbestrijding dat ze hadden, heeft het niet gehaald op kosten en haalbaarheid: de Reddingsbrigades doen het met onbetaalde vrijwilligers en simpeler materiaal gewoon veeeeeel goedkoper dan de KNRM. De KNRM heeft een flinke financiele buffer, maar met al hun professionaliteit zijn ze voor veel reddingsbrigade-werkzaamheden gewoon te duur.

Maar goed, we gaan het komend jaar eens zien. RN heeft grote plannen  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch