Grote brand (woning) Leuvenumseweg - Harderwijk 24-12-2011

Auteur Topic: Grote brand (woning) Leuvenumseweg - Harderwijk 24-12-2011  (gelezen 10677 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #30 Gepost op: 25 december 2011, 12:02:34
Brand verwoest houten villa bij Harderwijk

HARDERWIJK - Aan de Leuvenumseweg, de N302, bij Harderwijk is zaterdagavond een houten villa verwoest door brand.
De brand brak vroeg in de avond uit en nam snel toe qua intensiteit. Het vuur was zo heftig dat de brandweer besloot om de villa gecontroleerd uit te laten branden. De bewoners waren niet thuis, maar twee honden hebben de brand vermoedelijk niet overleefd.
De villa ligt midden in het bos tegenover dierenpension De Ark. Omdat er een gebrek aan punten voor waterwinning is op die locatie, had de brandweer moeite met het blussen.
zaterdag 24 december 2011 | 20:28 | Laatst bijgewerkt op: zondag 25 december 2011 | 02:37
Bron: Omroep Gelderland
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #31 Gepost op: 25 december 2011, 13:05:39
Ziin er in deze regio geen tankwagens ?

Niet veel, en ook nog eens niet ingezet.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #32 Gepost op: 25 december 2011, 15:31:49
Ik vond de communicatie van/naar de bevelvoerder rond uit slecht gisteravond, voor mijn gevoel deden ze allemaal maar wat..
Ja er zit waterwinning bij nummer 81, nee het zit bij 84, nee toch bij 81...
Uit eindelijk maakte het niet gek veel uit maar meestal liggen in buiten gebied de nummers niet zo dicht bij elkaar..

En wie heeft er nu zin om 1.3 km slangen te gaan uitrollen...? daar heb je toch een slangenwagen voor..

En er werden zeker in het begin te veel fouten gemaakt..
Zo duurde het en te lang met Ermelo bij alarmeren en slangenwagen kende de OvD niet, volgens mij..
De eerste(!) auto van Harderwijk kwam TP bij melding 'Grote brand'

Ermelo heeft zelfstandig de SL mee genomen.. 3x raden,[meldkamer] u mag prio 2 aanrijden... ???
Terwijl de voertuigen snel zonder water kwamen te zitten, maar er zit vast logica achter..
Ook snap ik niet waarom er geen brand kraan/put in de buurt zit..

Tot zover mijn kritische blik..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


eengast

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #33 Gepost op: 25 december 2011, 21:55:32
Ik denk de je voorvoorzichtig moet zijn met bepaalde uitspraken, bevelvoerders en ovd's moet dikwijls in een paar tellen een juiste beslissing nemen, verder het opbouwen van een lange waterwinning vergt nogal wat tijd en moet je gaan werken in aanjaagverband of grootwatertransport .
Dat er weinig brandkranen liggen zie je op veel plaatsen, de waterleidingleveranciers zijn er voor het drinkwater dus niet verplicht om overal brandkranen le leveren.
Bluswatervoorzieningen is een taak voor de gemeente , dit kan dus zijn door een tankwagen of eventueel geboorde putten.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #34 Gepost op: 25 december 2011, 22:13:19
Ik vond de communicatie van/naar de bevelvoerder rond uit slecht gisteravond, voor mijn gevoel deden ze allemaal maar wat..
Ja er zit waterwinning bij nummer 81, nee het zit bij 84, nee toch bij 81...
Uit eindelijk maakte het niet gek veel uit maar meestal liggen in buiten gebied de nummers niet zo dicht bij elkaar..

En wie heeft er nu zin om 1.3 km slangen te gaan uitrollen...? daar heb je toch een slangenwagen voor..

En er werden zeker in het begin te veel fouten gemaakt..
Zo duurde het en te lang met Ermelo bij alarmeren en slangenwagen kende de OvD niet, volgens mij..
De eerste(!) auto van Harderwijk kwam TP bij melding 'Grote brand'

Ermelo heeft zelfstandig de SL mee genomen.. 3x raden,[meldkamer] u mag prio 2 aanrijden... ???
Terwijl de voertuigen snel zonder water kwamen te zitten, maar er zit vast logica achter..
Ook snap ik niet waarom er geen brand kraan/put in de buurt zit..

Tot zover mijn kritische blik..

Vanuit welke functie heb je deze info. Ben je zelf manschap etc?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #35 Gepost op: 26 december 2011, 01:50:00
Vanuit welke functie heb je deze info. Ben je zelf manschap etc?

Bestaat functie meewerkend fotograaf ?  998765 [Camera in de 7232 gelegd en helpen..]

Samen met een aantal manschappen heb ik toevoerslangen uitgerold, om water bij de 2 verschillende blusvoertuigen te krijgen. Dit doe ik vaker in Hwijk en Ermelo ;-)

En kon ondertussen mee luisteren (-> C2000), bij een v/d voertuigen + eigen waarneming, want SL kwam ook P2 TP, -> geen optische en/of geluidssignalen aan.
Ook werd dit bevestigd, bij navraag, door 1 van de manschappen uit de TS van Ermelo..

Ik heb ook dingen via een betrouwbare bron gehoord (lees; via brandweerman), die ik niet ga melden op het forum.
1. Omdat ik niet 100% zeker weet dat het klopt, maar het gaat meer om het volgende punt;
2. Omdat het een brandweerkorps  in diskrediet kan brengen..

Maar snap gewoon niet waarom er geen slangenwagen is gepiept, dit is om de volgende reden;
De melding was op nr. 115, het waterwinpunt zit bij nr. 81, in de nabije omgeving zitten weinig tot geen huizen.
Dan kun je er vanuit gaan dat water van ver moet komen, wat moet je doen als je geen water hebt?
Water regelen, hoe doe je dat het makkelijkste? Een beschikbare SL op +/- 10 minuten afstand alarmeren toch? Of meerdere pendelwagens regelen..

De HV van Hwijk heeft MDT in de auto, zij kunnen heel mooi zien, waar de dichtstbijzijnde brandkraan/put zit. Je kijkt naar de afstand en je weet precies of het rendabel is met handmatig slangen uitrollen en/of SL-wagen te alarmeren eventueel met MSA.. Maar mogelijk moest de bemanningleden van de HV andere werkzaamheden verrichten.

En boven een x-aantal meters heb je sowieso een aanjager nodig (MSA of TS) om voldoende druk te houden.

Nu heeft de 7341 gependeld tot er een enkele toevoerleiding lag bij de 7232.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #36 Gepost op: 26 december 2011, 10:02:14
Hoe groot is de beschreven afstand en hoeveel meter slang heeft de SL van Ermelo?


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #37 Gepost op: 26 december 2011, 10:15:25
Hoe groot is de beschreven afstand en hoeveel meter slang heeft de SL van Ermelo?

+/- 1300 meter is de afstand tot de waterwinning.

SL van Ermelo heeft 1440 meter enkele toevoer, direct uitrijdbaar.
720 meter met dubbelde toevoer, direct uitrijdbaar.

En dan ligt er nog 560 meter aan losse 3-duimers..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 26 december 2011, 11:03:38
Voor de discussie rond het opbouwen van de waterwinning door omstanders: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=58307.20


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #39 Gepost op: 26 december 2011, 11:41:43
Twee honden komen om bij brand
Auteur: door Nils ten Brinke |   zondag 25 december 2011 | 13:39 |
Laatst bijgewerkt op: zondag 25 december 2011 | 13:57

HARDERWIJK - Kerstavond is op een nachtmerrie uitgedraaid voor de bewoners van een houten villa aan de Leuvenumseweg (N302) bij Harderwijk. Terwijl ze bij vrienden waren voor het kerstdiner, brandde hun woning schuin tegenover dierenpension De Ark tot de grond toe af.
"Het ergste is dat onze twee honden zijn omgekomen", zegt de aangeslagen bewoner zondagochtend bij de puinresten. Er waren geen mensen in de woning. De brand is omstreeks kwart voor zeven op zaterdagavond gemeld. De brandweer Harderwijk was snel ter plaatse. Omdat het een grote brand betrof, is de brandweer Ermelo te hulp geschoten. Desondanks konden de hulpdiensten in feite niet veel anders dan de brand gecontroleerd uit laten uitbranden, ook omdat er een tekort aan bluswater was.
De brandweer heeft met speciaal voertuig water vanaf verpleeginstelling Sonnevanck naar de brand kunnen brengen. Over de oorzaak van de brand is op dit moment nog niets bekend. De bewoners, die de kerstavond elders vierden, hadden geen lichten of apparaten aan laten staan. "Geen kaarsen, geen feestverlichting, helemaal niets", aldus de bewoner.
De tragedie met de honden gaat hun zeer aan het hart. "Dit is vreselijk." De metershoge vlammenzee was van vanaf dierenpension De Ark, aan de andere kant van de N302, heel goed te zien. Het pension heeft geen schade ondervonden. Het was vrijwel windstil waardoor de brand niet is overgeslagen. Wel zijn diverse bomen rondom de afgebrande wat oudere houten woning zwart geblakert. De honden en katten in het pension waren overigens behoorlijk uit hun doen door de brand, laat een medewerker van de Ark weten. Dinsdag begint de technische recherche met het onderzoek.
http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/10139924/Brand-verwoest-woning-Leuvenumseweg.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter