Ontwerp zoek/werkverlichting

Auteur Topic: Ontwerp zoek/werkverlichting  (gelezen 7811 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dion

• Senior gebruiker
Gepost op: 25 december 2011, 12:49:56
Hallo,

Skippy02 kwam in dit topic op het idee voor een zoek/werklicht voor de hulpdiensten. Vanwege de afmetingen, en dan vooral de hoogte, zal het weinig tot geen snelheidsvermindering veroorzaken en dus ook geen geluidsoverlast.
De lamp heeft bestaat uit een aantal zeer felle witte leds die samen in een hoek van 180 graden kunnen schijnen. Er zijn drie functies, 1 lamp aan, 3 lampen aan en alle lampen aan. Met de slider op de afstandsbediening kan de hoek gekozen worden.
Aangezien plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden, hier afbeeldingen van een 3D model welke ik heb ontwikkeld en een  concept voor de bediening.

Meningen, tips, aanvullingen?

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #1 Gepost op: 25 december 2011, 13:34:02
Bij deze wil ik Dion heel erg bedanken voor zijn tijd en hulp die hij erin gestoken heeft. Zelf had ik het nooit zo mooi kunnen maken. Mijn ontwerp is zeer goed in beeld gebracht door hem en hij heeft er zelfs een mooi ontwerp afstandsbediening bij gemaakt.

Het resultaat mag er zijn en natuurlijk mag er op geschoten worden v.w.b. tips, ideeën en dergelijke.
Ik hoop dat we hiermee een lamp hebben die in de buitenwacht gebruikt kan worden voor de doelen waarvoor hij gewenst is. Het staat iedereen vrij om deze lamp eventueel in productie te nemen en verder te ontwerpen. Er rust geen patent op.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #2 Gepost op: 25 december 2011, 20:06:51
Lijkt me fantastisch! Nog mooier als de lamp is uitgerust met een draaisysteem zodat je ook opzij kunt richten en een systeem om de lichtbundel te richten (op en neer). Een soort joystick zou voldoende moeten zijn voor de besturing. Het slide systeem zoals in het ontwerp staat, lijkt me wat te beperkt maar dat zou in de praktijk moeten blijken denk ik.

Maar technisch is het volgens mij zeer goed mogelijk, door de LED bak in een doorzichtige kap te laten draaien en te laten kantelen. Heeft het voordeel dat de kap alle krachten (wind) tegenhoudt en het kantel/ draai systeem niet belast wordt. En goedkoop te vervangen bij schade.

Goed idee! Goed ontwerp! Goed initaitief!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 25 december 2011, 20:10:27
Lijkt me fantastisch! Nog mooier als de lamp is uitgerust met een draaisysteem zodat je ook opzij kunt richten en een systeem om de lichtbundel te richten (op en neer). Een soort joystick zou voldoende moeten zijn voor de besturing. Het slide systeem zoals in het ontwerp staat, lijkt me wat te beperkt maar dat zou in de praktijk moeten blijken denk ik.

Maar technisch is het volgens mij zeer goed mogelijk, door de LED bak in een doorzichtige kap te laten draaien en te laten kantelen. Heeft het voordeel dat de kap alle krachten (wind) tegenhoudt en het kantel/ draai systeem niet belast wordt. En goedkoop te vervangen bij schade.

Goed idee! Goed ontwerp! Goed initaitief!

Dank je, Moppersmurf voor deze positieve reactie.
Je opmerkingen zijn zeker van invloed. Laten we maar eens kijken wat de anderen er van vinden en dan eens kijken of er een lampenmaker geinteresseerd is.

Met behulp van de schuif van de afstandsbediening is de lamp al te sturen naar b.v. links/rechts enz.
In het model wat ik bedoelde zitten geen draaiende delen, e.e.a. wordt gewoon via een printplaat aangestuurd.
Maar het is zeker het overdenken waard om eens te kijken wat nog meer aan mogelijkheden ontstaan.

Zo had ik zelf gedacht aan een soort pin-point systeem (laser) die je kunt richten op een verdacht onderwerp en dat je dan ongeacht of je zelf als surveillancevoertuig blijft rijden, de lamp toch het object volgt.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 december 2011, 20:26:06
hmm, dit doet me erg denken aan led flitsers voor onder de spiegels namelijk:

Het kan dus heel klein!
Ik kwam laatst op dit forum ook foto's tegen van de lampen op een ambulance!

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 25 december 2011, 20:42:26
hmm, dit doet me erg denken aan led flitsers voor onder de spiegels namelijk:

Het kan dus heel klein!
Ik kwam laatst op dit forum ook foto's tegen van de lampen op een ambulance!

Inderdaad bijzonder om te zien. Mijn idee is hiervan niet afgeleid.  :)

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 december 2011, 17:20:40
Foto's, filmpje en de specs ;)
http://www.sirennet.com/soent2b3.html

Maar om weer on topic te gaan: wat ik met wel afvraag is hoe fel de lamp is. Want een echte spotlight kun je er niet mee creëren dus als je maar een gedeelte wilt verlichten branden er niet heel veel leds.

Die drie leds die in een Whelen Freedom zitten als take down/alley light zijn trouwens wel vrij fel, ze moeten dan alleen een andere opstelling krijgen:

O
OO wordt OOO

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 26 december 2011, 18:50:35
Foto's, filmpje en de specs ;)
http://www.sirennet.com/soent2b3.html

Maar om weer on topic te gaan: wat ik met wel afvraag is hoe fel de lamp is. Want een echte spotlight kun je er niet mee creëren dus als je maar een gedeelte wilt verlichten branden er niet heel veel leds.

Die drie leds die in een Whelen Freedom zitten als take down/alley light zijn trouwens wel vrij fel, ze moeten dan alleen een andere opstelling krijgen:

O
OO wordt OOO

Er staan geen afmetingen bij het ontwerp maar wat ik bedoelde is een schijf van een 30 cm in doorsnee en een hoogte van ca. 5 cm.
Ik heb het filmpje bekeken wat je geplaatst hebt maar het lampje wat daarin te zien is, is bedoeld voor onder een spiegel b.v.
Ik denk dat je met de afmeting die ik bedoel wel een hele andere voorstelling kunt maken hoe zo'n lamp er uit zou moeten komen te zien. En dan zal het v.w.b. sterkte en lens ook nog wel wat aanpassingen nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken. Maar ik denk dat jij daar veel meer verstand van hebt dan ik.  ;)

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 26 december 2011, 23:18:15
via e-bay zijn opzich wel goedkope led's te koop voor een proefmodel...en lenzen voor ervoor...
10* witte 3W highpowerleds voor nog geen 9 euro! en nog geen 4 euro aan verzendkosten...
http://www.ebay.nl/itm/10-x3W-white-High-power-LED-10pcs-3watt-bright-light-/180758770651?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a160ff3db

Wie weet is zelfs een idee om dual color leds te gebruiken... Dan kun je de lampen ook meteen als zwaailicht gebruiken! Maar door de regeltjes in nl ben je dan wel veel langer bezig voordat het daadwerkelijk gebruikt zou kunnen worden...

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 27 december 2011, 00:44:40
Om er ook een zwaailicht van te maken is bij dit ontwerp niet praktisch naar mijn inzicht, aangezien er maar 180 graden zichtbaar is.
Een proefmodel maken lijkt me interessant, echter moet dan worden uitgezocht de lenzen en overige onderdelen op maat gemaakt moeten worden.
Voor wat betreft de leds had ik inderdaad 3Watt leds in gedachte, aangezien deze zeer fel zijn.
10 Watt leds bestaan ook, ik weet alleen niet of dit handig is om in een auto te gebruiken *mompelt iets over lege accu  ;D*.