Zeer Grote Brand (opslaggebouw) Vermeerstraat - Ommen 27-12-2011

Auteur Topic: Zeer Grote Brand (opslaggebouw) Vermeerstraat - Ommen 27-12-2011  (gelezen 10320 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #20 Gepost op: 28 december 2011, 11:46:01
De reden die ik als leek kan verzinnen is ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk zuurstof bij de brand komt, om een uitslaande brand te verkomen.

Correct me if i`m wrong. ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


nelus1515

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #21 Gepost op: 28 december 2011, 11:48:42
Kijk, het 'probleem' met deze brand was... er was zeer veel rook, maar dat kwam door de autobanden en auto's die in de loods opgeslagen werden.
Dus deze inzet was letterlijk 'meer rook dan vuur'
(was zelf trouwens TP... het 1e filmpje.. (112Dalfsen).. that's me)


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #22 Gepost op: 28 december 2011, 11:53:10
Zoals als gezegd werd.

Geen mensen binnen, dus geen noodzaak om met zo een hoop rook naar binnen te gaan.
RSTV en De Punt mag nu wel duidelijk zijn.

Overige acties lijken niet echt doordacht.

Zullen binnen het korps wel een paar leermomenten uit komen.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #23 Gepost op: 28 december 2011, 12:01:01
Nu, ik zou in eerste instantie watervoorziening opbouwen, ook al heb ik snel de beschikking over een TW, maar dit is een gevalletje LD dus redelijk wat water nodig indien hij uitslaand wordt.
Daarna zo snel mogelijk, een opening in het dak maken om de hete rookgassen te laten ontsnappen, krijgen we ook een uitslaand brandje (hopelijk) wanneer de hete rookgassen ontsteken wanneer ze in de buitenlucht komen, thv de opening die we gemaakt hebben.
Dan zoals gezegd, een straal langs de deur naar binnen om de rooklaag te koelen en/of de brandhaard direct aan te pakken.
Deze beelden laten veel BV terug denken aan het verhaal "de punt" en dus schrik voor RFP. En zeker geen binnenaanval en gewoon omschrijven. Nu dat is hier moeilijk want, de brand is niet te zien, en je hebt maar een beperkte toegang tot het pand.
De rolpoort had ik persoonlijk ook laten openen hoor, slijpschijf erin en open die handel, als je dan zou binnen gaan uiteindelijk, heb je tenminste een deftige ingang en uitgang. Eventueel zelfs indien er geen wind is, hier een of meerdere ventilatoren om de rook weg te duwen van die ingang. Of indien mogelijk de wind laten helpen.

Dit zijn nou juist de leukste branden om je RSTV toe te passen maar dan ook echt toepassen en niet enkel naar de rook kijken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #24 Gepost op: 28 december 2011, 12:43:49
Kennen jullie de term RSTV?
Lees de rook....

Nee, de term ken ik niet. Kan je hem even uitleggen?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 28 december 2011, 12:52:52
Nee, de term ken ik niet. Kan je hem even uitleggen?

Even kijken in het brandweergedeelte van dit forum is anders al voldoende hoor  ;)

RSTV-scan instructie [video]


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #26 Gepost op: 28 december 2011, 14:21:43
Als je RSTV toepast daar waar de eerste TS ter plaatse komt is er m.i. nog absoluut geen sprake van een op handen zijnde flashover of backdraft. Er is wel rook, maar als je kijkt naar de wanden en de verflaag is er nog niet veel opbouw van hitte.

Wat naar mijn mening hier had moeten gebeuren is het actief verwijderen van de rook en hitte door het openen van de roldeur, danwel d.m.v ventilatie.

Dan had je doelgericht de brand kunnen bestrijden en had het niet zo uit de klauwen hoeven te lopen.

Het argument "er zijn geen mensen binnen, dus laat maar afbranden" vind ik te kort door de bocht.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #27 Gepost op: 28 december 2011, 15:11:42
De rolpoort alleen openen om te ventileren zal niet voldoende zijn omdat er zich boven de rolpoort is toch nog een metertje ruimte onder het dak.

Op de beelden is halverwege het dak aan de rechterzijde een opening te zien, weet niet wat het is (is moeilijk te zien), maar dat zou een betere ventilatie opening moeten zijn. Maar die is niet open want er komt bijna geen rook naar buiten daar!!!
Go home we got it !!!  We finish what others can't


verbeekrik

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #28 Gepost op: 28 december 2011, 15:32:41
Het lijkt allemaal veel makkelijker dan het is..
Door de dikke zwarte rook die boven de roldeur aan de voorkant naar buiten kwam was er vanuit de deur links naast die roldeur erg moeilijk te zien wat er in het pand stond en waar de brand precies zat.
Een binnenaanval leek mij dus sowieso al veel te gevaarlijk, alleen al om het feit dat de rook dicht en zwart was.
En waar hier niet over gesproken is, is de achterkant van het pand, waar men ook druk bezig is geweest met het bestreiden van de brand (TS+HW).
Van de voorkant leek het maar een "doelloos waterbaletje" maar dit was zeker niet.
De brand die met name achterin het pand zat, werd door de deur bestreden met één straal.
De rest van de stralen aan de voorkant was volgens mij inderdaad om het intens hete pand te koelen
Hoe dit aan de achterkant ging is mij niet bekend? wie weet heeft iemand hier nog meer informatie over.
En het gat in de roldeur is gemaakt om het blussen gemakelijker te maken.

(ps. de vrouw die bijna omver gelopen werd, is inderdaad de eigenaresse)


verbeekrik

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #29 Gepost op: 28 december 2011, 15:37:47
De rolpoort alleen openen om te ventileren zal niet voldoende zijn omdat er zich boven de rolpoort is toch nog een metertje ruimte onder het dak.

Op de beelden is halverwege het dak aan de rechterzijde een opening te zien, weet niet wat het is (is moeilijk te zien), maar dat zou een betere ventilatie opening moeten zijn. Maar die is niet open want er komt bijna geen rook naar buiten daar!!!

Ik weet niet welke beelden je bedoelt, maar vanaf de kant van de roldeur gezien, zit er halverwege de rechterkant van het pand een grote plek op het dak die duidelijk aangetast is door de hitte.
Dit is ook de plaats waar de tankwagen zijn blusmonitor op gericht had ;)