Zeer Grote Brand (opslaggebouw) Vermeerstraat - Ommen 27-12-2011

Auteur Topic: Zeer Grote Brand (opslaggebouw) Vermeerstraat - Ommen 27-12-2011  (gelezen 10314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #30 Gepost op: 28 december 2011, 16:16:44
Ik weet niet welke beelden je bedoelt, maar vanaf de kant van de roldeur gezien, zit er halverwege de rechterkant van het pand een grote plek op het dak die duidelijk aangetast is door de hitte.
Dit is ook de plaats waar de tankwagen zijn blusmonitor op gericht had ;)
Dat lijkt op een koepel of iets dergelijks, is moeilijk te zien op de beelden, maar op de luchtfoto's van google is daar niets van te zien, dus durf het niet te zeggen.
Maar ik zou toch zo snel mogelijk en zo dicht mogelijk bij de vuurhaard een opening in het dak maken om de rookgassen te evacueren.
En het warme pand, was nog zo warm niet toen de eerste voertuigen toekwamen, anders had je dat toen al gezien want dan had er geen verf meer opgehangen.
En wat win je daarmee, met de buitenkant te koelen????
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 28 december 2011, 16:46:36
Tja, aangezien het pand redelijk intakt is gebleven vermoed ik dat het met de hitte binnen erg mee gevallen is. Ook de wijze waarop de rook naar buiten kwam bij de eerstaankomende TS doet mij vermoeden dat de brand nog in de opbouwfase zat. Dus, eerste prio kleine deur open, en zet direct lage druk in. Aanvalsploeg naar binnen met warmtebeeldcamera en met lage druk straal voor hun eigen veiligheid, en eerst de vuurhaard traceren met de warmtebeeldcamera. En proberen vast te stellen hoe groot de vuurhaard is.

Het gat slijpen in de overheaddeur is zinloos, daarmee kun je niet ventileren. Wil je ventileren, gooi de gehele deur open zodat het ventilatiegat groot is. Nu kan de hitte zich alsnog enorm opbouwen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 28 december 2011, 16:49:06
En wat win je daarmee, met de buitenkant te koelen????
Straal kort op de deur, droogt de deur weer op weet je genoeg over de hitte, de buitenkant nat spuiten was zinloos. Jaag desnoods met je straal verneveld water door de rookgaslaag, hoor je het water niet meer neer kletteren weet je ook dat het heet is binnen. ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #33 Gepost op: 28 december 2011, 17:01:32
Ik zag ze nu bezig met een cirkelzaag op een ge-isoleerde deur. Is een electrische schrobzaag met een lang lemet niet beter in zo'n geval?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


verbeekrik

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #34 Gepost op: 28 december 2011, 17:02:54
In het filmpje van mij ( Zeer grote brand van ruisdaelstraat / Vermeerstraat Ommen 27/12/2011 ) is tijdens de aankomst van de 1e ts al een grote zwarte plek op het dak zichtbaar..
Volgens mij is dit geen koepel of iets dergelijks, en is dit gewoon aantasting van de hitte..
Ik denk dat dat ook de rede is dat de TW zijn straal daar op gezet heeft :)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #35 Gepost op: 28 december 2011, 17:09:50
In het filmpje van mij ( http://www.youtube.com/watch?v=HHC4BiBFARs#]Zeer grote brand van ruisdaelstraat / Vermeerstraat Ommen 27/12/2011 ) is tijdens de aankomst van de 1e ts al een grote zwarte plek op het dak zichtbaar..
Volgens mij is dit geen koepel of iets dergelijks, en is dit gewoon aantasting van de hitte..
Ik denk dat dat ook de rede is dat de TW zijn straal daar op gezet heeft :)

Maar dat dak is gemaakt om water buiten te houden en dat zal het ook wel gedaan hebben, wat je ook nog voorkomt door daar te spuiten is, dat de rook er niet meer naar buiten kan komen als er al een gat was.
Hadden ze beter die rolpoort volledig geopend en met de monitor van de tankwagen langs daar naar binnen gespoten.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 28 december 2011, 17:12:22
Maar dat dak is gemaakt om water buiten te houden en dat zal het ook wel gedaan hebben, wat je ook nog voorkomt door daar te spuiten is, dat de rook er niet meer naar buiten kan komen als er al een gat was.
Hadden ze beter die rolpoort volledig geopend en met de monitor van de tankwagen langs daar naar binnen gespoten.
Tja, een betere ventilatieopening op het dak kun jeje niet wensen. ;)


FokkoHak

  • Voormalig Hbt. Opleider. Voormalig BHV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geintereseerd in hulpverlening
Reactie #37 Gepost op: 28 december 2011, 17:12:35
Ik heb het hele verhaal gelezen en ook de video's bekeken.

Bij dit soort branden, waarvan je aannemelijk kan maken dat er gevaarlijke stoffen aan wezig zijn,
danwel brandversnellende stoffen.  Autobanden is een mooi voorbeeld.
Zou ik ook hebben gekozen voor koelen aan de buitenzijde en via een ruime opening water naar binnen blazen.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #38 Gepost op: 28 december 2011, 17:31:20
Wat ik niet snap is dat velen dus blijkbaar langs buiten een dak of ander constructie element gaan koelen om een brand te blussen????
Die elementen dienen net om water buiten te houden.
Langs deuren en andere openingen laag bij de grond, water naar binnen blazen om de brand te blussen, daar kan ik nog inkomen. Maar je moet er ook voor zorgen dat de rook weg kan zodat je uiteindelijk naar binnen kan om de zaak af te blussen.
Desnoods een gaat van 20 bij 20 cm in de wand en een nevelkogel langs daar naar binnen en laat die zijn werk maar even doen, en dit desnoods op verschillende plaatsen.
Maar wat ik hier op de meeste beelden zie heeft weinig zin.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


verbeekrik

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #39 Gepost op: 28 december 2011, 17:38:20
Volgens mij word er ook gedacht dat de hele loods van binnen compleet in lichterlaaie stond..
Met name tegen de wanden stonden de spullen die flink gebrand hebben.
Ook rechts van de roldeur in de loods stond onder andere een volkswagen busje wat volledig uitgebrand is.
Misschien was het juist omdat het aan de wanden brandde wel verstandig die van buiten in iedergeval te koelen.
Naar binnen gaan was na mijn idee als 'leek' niet te doen.. op kil'roy is een foto te zien van de helm een brandweerman die aan de achterkant binnen geweest schijnt te zijn.
Als je die ziet lijkt het me vrij duidelijk dat een binnenaanval dan helemaal niet te doen was.
Ik heb wel foto's van hoe het er na de brand uitziet in de loods, maar wil die niet plaatsen zonder toestemming van de eigenaar(: hier is het wachten op, en dan is het misschien ook een beetje duidelijker waar het precies gebrand heeft, en wat dan wel de beste manier geweest zou zijn.
(verwacht niet te veel van de foto's, maar beter iets dan niets)