Protocol overlijden op een evenement

Auteur Topic: Protocol overlijden op een evenement  (gelezen 19144 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 29 december 2011, 13:40:01
Naar aanleiding van de discussie over de niet-reanimeren verklaring, kan dat nog wel eens wat problemen geven met organisatoren van evenementen.

Citaat

Ik kan je vertellen dat als een Niet Reanimeren penning aangetroffen word, dat we heel snel zullen proberen direct aan de wens te kunnen voldoen.  En wat mij betreft heb je gelijk, als de penning om de hals gedragen word, zal die ook zeer snel gevonden worden.

Bij 90% van de evenementen waar we werken, word op een melding onwelwording, mogelijk reanimatie, direct ook altijd de transport optie klaar gemaakt. doormiddel van een brede wervelplank. zodat het slachtoffer zo snel mogelijk ook uit de publieke ruimte gehaald wordt.  

Je kan echter niet verwachten op publieks evenement, dat er helemaal niets gedaan wordt, en dat ter plekke er een zwarte auto wordt gevraagd, en je lichaam direct wordt afdekt, wachtend op een schouwarts. Een overlijden ter plekke (niet veroorzaakt door een ongeval) op een evenement betekend vaak dat een evenement gestaakt moet gaan worden, uit respect voor het slachtoffer en omstanders.
En vaak word daar dan in gegaan op een snelle evacuatie van het lichaam plaats vind, en dat voor het publiek dat er uit ziet, dat er snelle adequate medische zorg word geleverd.  Ook begeleiders, nabestaanden zullen daar rekening mee moeten houden.

Zo zal elke evenementen hulpverlenings organisatie met de organisator daarvoor een protocol "plotseling overlijden" zijn.   Helaas ontbreekt dat meestal, en moeten hulpverleners naar eigen inzicht daarmee werken.

Hebben jullie een protocol overlijden afgesproken met organisatoren.  Bijvoorbeeld door een onwelwording die gereanimeerd zou moeten worden, maar een Niet-Reanimatie verklaring draagt.
 
Uit welke handelingen bestaat een protocol overlijden op jullie evenement ?
hebben jullie daar afspraken over met de meldkamer ambulance zorg, en de ambulancedienst, Huisartsen post.

Zorgen jullie voor een snelle tranport optie (bijvoorbeeld met een wervelplank) bij een reanimatie naar buiten een publieksruimte.

Is er oneerbiedig gezegd een "toneelstukje" afgesproken om het publiek rustig te houden.
Wat is er aan na-zorg geregeld ?




ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2011, 13:55:16
Naar aanleiding van de discussie over de niet-reanimeren verklaring, kan dat nog wel eens wat problemen geven met organisatoren van evenementen.



Hebben jullie een protocol overlijden afgesproken met organisatoren.  Bijvoorbeeld door een onwelwording die gereanimeerd zou moeten worden, maar een Niet-Reanimatie verklaring draagt.
 
Uit welke handelingen bestaat een protocol overlijden op jullie evenement ?
hebben jullie daar afspraken over met de meldkamer ambulance zorg, en de ambulancedienst, Huisartsen post.

Zorgen jullie voor een snelle tranport optie (bijvoorbeeld met een wervelplank) bij een reanimatie naar buiten een publieksruimte.

Is er oneerbiedig gezegd een "toneelstukje" afgesproken om het publiek rustig te houden.
Wat is er aan na-zorg geregeld ?
Peter,
Wie bepaald dat het slachtoffer is overleden? Wie bepaald dat er een zwarte auto moet komen?  Ik denk de professionele hulpverlener en niet de leek hulpverlener. Wanneer iemand tijdens een evenement onwel wordt en het is een reanimatie, dan beginnen op het evenement, 112 bellen, ook al zie je een niet reanimeren penning en de beslissing van stoppen cq overleden aan de professionals overlaten.  Het is niet de taak van de leek hulpverleners om de beslissing te maken of er een zwarte auto moet komen op het evenement.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2011, 14:02:29
Peter,
Wie bepaald dat het slachtoffer is overleden? Wie bepaald dat er een zwarte auto moet komen?  Ik denk de professionele hulpverlener en niet de leek hulpverlener. Wanneer iemand tijdens een evenement onwel wordt en het is een reanimatie, dan beginnen op het evenement, 112 bellen, ook al zie je een niet reanimeren penning en de beslissing van stoppen cq overleden aan de professionals overlaten.  Het is niet de taak van de leek hulpverleners om de beslissing te maken of er een zwarte auto moet komen op het evenement.

Nou, dat is wel erg zwart-wit en ook tegen de gedachte/regels in van de niet-reanimerenpenning. Zie het betreffende topic voor die discussie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2011, 15:04:20
Wie bepaald dat het slachtoffer is overleden? Wie bepaald dat er een zwarte auto moet komen?  Ik denk de professionele hulpverlener en niet de leek hulpverlener. Wanneer iemand tijdens een evenement onwel wordt en het is een reanimatie, dan beginnen op het evenement, 112 bellen, ook al zie je een niet reanimeren penning en de beslissing van stoppen cq overleden aan de professionals overlaten.  Het is niet de taak van de leek hulpverleners om de beslissing te maken of er een zwarte auto moet komen op het evenement.

Mijn oproep zijn nu eenmaal dat daar in geval van evenementen hulpverlening afspraken over gemaakt moeten worden.  Jouw stelling om het aan de professional over te laten, zou wat mij betreft de beste oplossing zijn. Daar kunnen we ons altijd achter verschuilen en we weten zeker dat de patient met gele auto word afgevoerd.

Het is alleen zo, dat in ons geval de inspectie, en de client en patient daar flink bezwaren tegen kunnen hebben, en dat niet conform van de richtlijnen NRR is.  
Het komt regelmatig voor dat iemand zich op een ehbo-post zich meld, dat ingeval van, hij/zij niet gereanimeerd wil worden, en met de huidige regelgeving hebben we dat te respecteren.

Daarnaast werken we vaak op locaties, waar niet zomaar een ambulancedienst even snel binnen 15 minuten naast de patient staat. Dus moeten we vaak kiezen de patient naar de ambulance te brengen. Je kan je voorstellen dat niet even simpel is..

Dus is ook ons protocol overlijden aan verandering onderhevig, en moet dus besproken worden met opdrachtgevers, en ketenpartners.  En sommige zaken zijn niet zo eenvoudig als jouw oplossing lijkt..

Daarom pleit ik voor dat er in de draaiboeken iets van een protocol overlijden is. en dat je niet wacht tot dat je voor een voldongen feit staat.
Dus moet je van te voren een plan hebben, wat als..
  • als je patient ergens ligt met 1000 man publiek om je heen.
  • als patient op moeilijke bereikbare plek ligt
  • als Niet reanimeren penning direct zichtbaar is.
  • als ambu-team het lijk niet meeneemt.
  • als er geen Huis(arts) aanwezig is
  • Gebruik je "codetaal" voor berichtgeving via portofoon
  • Hoe voorkom je onrust, hoe voorkom je dat het evenement stil gelegd moet worden (als dat moet, dan moet dat.. maar anders heb je misschien nog wel 10 andere opties.)
  • Hoe ga je zorgen voor de communicatie naar de evenementen-organisatie en naar publiek
  • Hoe ga je zorgen voor nazorg voor je medewerkers, en medewerkers van evenementen organisatie

Misschien zijn er nog vele andere dingen waar je op moet letten.  (Google eens op protocol/draaiboek overlijden).

Hoe gaan jullie daar mee om ?


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2011, 21:44:34
Dat er een patiënt uit het publiek gehaald wordt kan ik mij voorstellen, maar dan alleen bij een onwel wording . Maar als dan deze patiënt overleden is, is  het niet aan de evenementen hulpverlener om een zwarte auto te bestellen. Er is namelijk geen begrafenis ondernemer die deze opdracht zomaar accepteert. Bij een overleden persoon moet namelijk twee formulieren zijn die is ingevuld door een arts. Dit kan zij de huisarts van de hap, een arts van het ziekenhuis , verpleeghuis arts of forensisch arts. Deze formulieren heb je als evenementen hulpverlening vereniging niet. In deze papieren worden namelijk officieel de doods oorzaak ingevuld en moet dus  door een arts gebeuren. Wanneer het een ongeval betreft op een evenement  is het geen natuurlijke doodsoorzaak en zal altijd de politie ingeschakeld moeten worden. Je kan een protocol voor de verenigingen opstellen maar die kan niet verder gaan dan de patiënt uit het publiek halen bij een onwel wording op het evenement, gaat het om een dodelijk ongeval tijdens een evenement, slachtoffer laten liggen en de hulpdiensten waarschuwen.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2011, 22:05:41
Dat er een patiënt uit het publiek gehaald wordt kan ik mij voorstellen, maar dan alleen bij een onwel wording . Maar als dan deze patiënt overleden is, is  het niet aan de evenementen hulpverlener om een zwarte auto te bestellen. Er is namelijk geen begrafenis ondernemer die deze opdracht zomaar accepteert. Bij een overleden persoon moet namelijk twee formulieren zijn die is ingevuld door een arts. Dit kan zij de huisarts van de hap, een arts van het ziekenhuis , verpleeghuis arts of forensisch arts. Deze formulieren heb je als evenementen hulpverlening vereniging niet. In deze papieren worden namelijk officieel de doods oorzaak ingevuld en moet dus  door een arts gebeuren. Wanneer het een ongeval betreft op een evenement  is het geen natuurlijke doodsoorzaak en zal altijd de politie ingeschakeld moeten worden. Je kan een protocol voor de verenigingen opstellen maar die kan niet verder gaan dan de patiënt uit het publiek halen bij een onwel wording op het evenement, gaat het om een dodelijk ongeval tijdens een evenement, slachtoffer laten liggen en de hulpdiensten waarschuwen.

Intussen ben ik, geïnspireerd door deze en de andere discussie, bezig met een document om onze hoofd BHV en hoofd organisator zover te krijgen hierover na te denken en protocollen, zoals ik ze voorstel, in ons calamiteitenplan op te nemen. Geen lichte materie, kan ik je intussen vertellen. Mochten er nog zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, hoor ik dat graag. Ik heb er al rekening mee gehouden dat de ambu het SO niet gaat meenemen en dat zij waarschijnlijk een arts waarschuwen die op zijn beurt een lijkwagen zal bestellen. Echter met de politie heb ik nog geen rekening gehouden, wat kan ik van hun aanwezigheid verwachten en wat moeten we als organisatie ondernemen, of juist niet ondernemen?

Momenteel maak ik gebruik van mijn eigen kennis, de input van het forum en wat documenten die ik op internet heb gevonden met de zoektermen, genoemd in het andere topic. kan ze nu ff niet produceren
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2011, 22:46:53
Intussen ben ik, geïnspireerd door deze en de andere discussie, bezig met een document om onze hoofd BHV en hoofd organisator zover te krijgen hierover na te denken en protocollen, zoals ik ze voorstel, in ons calamiteitenplan op te nemen. Geen lichte materie, kan ik je intussen vertellen. Mochten er nog zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, hoor ik dat graag. Ik heb er al rekening mee gehouden dat de ambu het SO niet gaat meenemen en dat zij waarschijnlijk een arts waarschuwen die op zijn beurt een lijkwagen zal bestellen. Echter met de politie heb ik nog geen rekening gehouden, wat kan ik van hun aanwezigheid verwachten en wat moeten we als organisatie ondernemen, of juist niet ondernemen?

Momenteel maak ik gebruik van mijn eigen kennis, de input van het forum en wat documenten die ik op internet heb gevonden met de zoektermen, genoemd in het andere topic. kan ze nu ff niet produceren
Dat een ambu geen slachtoffer(overleden iemand) meeneemt heb ik niet gezegd. Als we een reanimatie op straat hebben gehad en het is niet gelukt nemen we het slachtoffer ook mee naar het mortuarium. Daar wordt dan een arts gewaarschuwd.
Wanneer je spreekt over een dodelijk ongeval bv bij een evenement dan spreek je van een niet natuurlijke dood. Het lichaam moet dan blijven liggen waar het ligt en de politie moet ingeschakeld worden. Die schakelt dan meteen de forensische arts in , deze arts kan zelfs het lichaam in beslag nemen. Er wordt wel makkelijk gepraat over een ambu niet  binnen 15vminuten aanwezig kan zijn dus de evenement hulpverleners brengen het slachtoffer maar, daar hangen nog wel haken en ogen aan.
Wees voorzichtig daarmee.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2011, 22:55:07
Dat een ambu geen slachtoffer(overleden iemand) meeneemt heb ik niet gezegd. Als we een reanimatie op straat hebben gehad en het is niet gelukt nemen we het slachtoffer ook mee naar het mortuarium. Daar wordt dan een arts gewaarschuwd.
Wanneer je spreekt over een dodelijk ongeval bv bij een evenement dan spreek je van een niet natuurlijke dood. Het lichaam moet dan blijven liggen waar het ligt en de politie moet ingeschakeld worden. Die schakelt dan meteen de forensische arts in , deze arts kan zelfs het lichaam in beslag nemen. Er wordt wel makkelijk gepraat over een ambu niet  binnen 15vminuten aanwezig kan zijn dus de evenement hulpverleners brengen het slachtoffer maar, daar hangen nog wel haken en ogen aan.
Wees voorzichtig daarmee.
ambukampen, ik heb tot nu toe goede ervaringen met de snelheid van de ambu TP. Toch acht ik de kans groot dat onze EHBO als eerste de NR-penning zal aantreffen, afhankelijk van de gemaakte afspraken zullen ze moeten handelen. Momenteel ga ik uit van verplaatsing naar een afgesloten gedeelte van het festival, bijvoorbeeld backstage, voorkeur toch de EHBO-tent. De kans is dus dat het ambulancepersoneel naar daar zal worden begeleid door het BHV-team. Vanaf dat moment ligt de regie bij deze proffesionals. Ik wil graag weten wat we als organisatie kunnen verwachten vanaf dat moment, o.a. de komst van politie, huisarts en dus ook de eventuele lijkwagen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2011, 23:12:55
(...) Je kan een protocol voor de verenigingen opstellen maar die kan niet verder gaan dan de patiënt uit het publiek halen bij een onwel wording op het evenement, gaat het om een dodelijk ongeval tijdens een evenement, slachtoffer laten liggen en de hulpdiensten waarschuwen.

Wat ik mij hier bij afvroeg... voor 'leken' is het geen dodelijk ongeval, dit is het namelijk pas als er een arts is geweest. Dus zodra je nog bezig bent met reanimeren mag je een lichaam dus nog wel verplaatsen? Want ik zou toch echt op een evenementen terrein proberen je werkterrein zo snel mogelijk te verplaatsen naar een rustiger stuk, als deze daar niet gecreëerd zou kunnen worden!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #9 Gepost op: 30 december 2011, 02:54:50
Wat ik mij hier bij afvroeg... voor 'leken' is het geen dodelijk ongeval, dit is het namelijk pas als er een arts is geweest. Dus zodra je nog bezig bent met reanimeren mag je een lichaam dus nog wel verplaatsen? Want ik zou toch echt op een evenementen terrein proberen je werkterrein zo snel mogelijk te verplaatsen naar een rustiger stuk, als deze daar niet gecreëerd zou kunnen worden!
Het verplaatsen van een slachtoffer dat gereanimeerd moet worden lijkt me een onwenselijke situatie. Daar is het slachtoffer niet bij gebaat omdat de reanimatie later gestart wordt, onderbroken moet worden of er een periode van ineffectieve reanimatie is.