Wie bepaald dat het slachtoffer is overleden? Wie bepaald dat er een zwarte auto moet komen? Ik denk de professionele hulpverlener en niet de leek hulpverlener. Wanneer iemand tijdens een evenement onwel wordt en het is een reanimatie, dan beginnen op het evenement, 112 bellen, ook al zie je een niet reanimeren penning en de beslissing van stoppen cq overleden aan de professionals overlaten. Het is niet de taak van de leek hulpverleners om de beslissing te maken of er een zwarte auto moet komen op het evenement.
Mijn oproep zijn nu eenmaal dat daar in geval van evenementen hulpverlening afspraken over gemaakt moeten worden. Jouw stelling om het aan de professional over te laten, zou wat mij betreft de beste oplossing zijn. Daar kunnen we ons altijd achter verschuilen en we weten zeker dat de patient met gele auto word afgevoerd.
Het is alleen zo, dat in ons geval de inspectie, en de client en patient daar flink bezwaren tegen kunnen hebben, en dat niet conform van de richtlijnen NRR is.
Het komt regelmatig voor dat iemand zich op een ehbo-post zich meld, dat ingeval van, hij/zij niet gereanimeerd wil worden, en met de huidige regelgeving hebben we dat te respecteren. Daarnaast werken we vaak op locaties, waar niet zomaar een ambulancedienst even snel binnen 15 minuten naast de patient staat. Dus moeten we vaak kiezen de patient naar de ambulance te brengen. Je kan je voorstellen dat niet even simpel is..
Dus is ook ons protocol overlijden aan verandering onderhevig, en moet dus besproken worden met opdrachtgevers, en ketenpartners. En sommige zaken zijn niet zo eenvoudig als jouw oplossing lijkt..
Daarom pleit ik voor dat er in de draaiboeken iets van een protocol overlijden is. en dat je niet wacht tot dat je voor een voldongen feit staat.
Dus moet je van te voren een plan hebben, wat als..
- als je patient ergens ligt met 1000 man publiek om je heen.
- als patient op moeilijke bereikbare plek ligt
- als Niet reanimeren penning direct zichtbaar is.
- als ambu-team het lijk niet meeneemt.
- als er geen Huis(arts) aanwezig is
- Gebruik je "codetaal" voor berichtgeving via portofoon
- Hoe voorkom je onrust, hoe voorkom je dat het evenement stil gelegd moet worden (als dat moet, dan moet dat.. maar anders heb je misschien nog wel 10 andere opties.)
- Hoe ga je zorgen voor de communicatie naar de evenementen-organisatie en naar publiek
- Hoe ga je zorgen voor nazorg voor je medewerkers, en medewerkers van evenementen organisatie
Misschien zijn er nog vele andere dingen waar je op moet letten. (Google eens op protocol/draaiboek overlijden).
Hoe gaan jullie daar mee om ?