Protocol overlijden op een evenement

Auteur Topic: Protocol overlijden op een evenement  (gelezen 19143 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2012, 23:58:40
Tijdens mijn SIGMA stage is een eenzijdig ongeval gebeurd tijdens de huisreis van een carnavalavond.
Het so met een open schedeldakbreuk.
We zijn gaan reanimeren, maar na enkele minuten gaf de AVK aan, dat we stoppen.
De aanwezige politieman nam direct daarna het lichaam in beslag.

Nog vrij nieuw in de wereld van EHBO, dus vergeef me, maar wat is AVK?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2012, 00:01:02
Nog vrij nieuw in de wereld van EHBO, dus vergeef me, maar wat is AVK?

ambulanceverpleegkundige


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 13 januari 2012, 00:08:45
Ik denk dat hier juist de schoen wringt. Ik ben een escalatie tussen het publiek en de EHBO liever voor. Als er iemand in het publiek is die ook EHBO heeft en inschat dat het om een rea gaat, ziet dat er een AED is meegenomen door de EHBO maar deze niet aansluit, kan het maar zo zijn dat die persoon commentaar gaat geven of zich er mee wil gaan bemoeien. Op dat moment ontstaat er een sitatie die naar mijn mening snel uit de hand kan lopen. Als dan nog een spoed overplaatsing moet worden georganiseerd is dat naar mijn idee te laat.

Laat ik hierin dan ook eens een nuance aanbrengen. Als deze onwelwording zich voordoet in een van de verkoop tenten van een standhouder, dan kan er ook voor gekozen worden deze tent te sluiten, iedereen te vragen naar buiten te gaan en dan dus achter gesloten deuren verder te handelen naar de wensen van het SO. Dan blijf je alleen weer zitten met een waarschijnlijk overleden SO, midden op een evenementen terrein.

Heb jij de reanimatie in de arena gezien ?
Op een stampvolle tribune werd er gereanimeerd.
Misschien 20 mensen hebben iets in de gaten hadden.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #43 Gepost op: 13 januari 2012, 00:20:15
Heb jij de reanimatie in de arena gezien ?
Op een stampvolle tribune werd er gereanimeerd.
Misschien 20 mensen hebben iets in de gaten hadden.

Ik ken de beelden, gaat mij echter om de situatie waarbij er niet begonnen/gestaakt wordt. (voordat de ambulance(s) ter plaatse zijn)

Daarmee samenhangend komt het protocol overleden op het evenement, welke ook nog geschreven gaat worden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #44 Gepost op: 13 januari 2012, 01:47:47
Volgens mij, maar wie ben ik, moeten we anders naar reanimatie gaan kijken.
Juridische teksten worden gebruikt om morele waarden uitgedragen.

Ik kan het standpunt van Willem begrijpen, als hij het aan de professionele hulpverleners wil overlaten.
Ik zie dat anders, maar dat wil niet zeggen, dat mijn mening beter of slechter is.
  
Iedereen die begaan is met een slachtoffer, wil perfect hulpverlenen.

Ik ga er van uit, dat zo iemand, alles uit de kast haalt wat hij op dat moment kan doen.
Als hij beter gekunnen had, en daar ben ik van overtuigd, zal hij het zeker beter gedaan hebben.
Ergo hij kon niet beter, dus is het perfect.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 13 januari 2012, 11:08:21
De protocollen op een evenement als er word gereanimeerd zijn vaak heel duidelijk.. En in nagenoeg alle gevallen gaat het slachtoffer mee met de ambu. en er is er de gebruikelijke nazorg, en communicatie naar het publiek.

De protocollen wanneer er iemand overlijdt, zijn stiekum net even anders, en per evenement en of het een deelnemer, publiek, VIP, personeel, zal er andere communicatie procedures zijn.  

Ik zie het breder dan alleen het werk van de EHBO-ers maar ook de organisatoren moeten dit verwerken in hun plannen.

Perfect hulpverlenen bestaat niet.. Naar beste vermogen onder die omstandigheden wel.  De psychologische drempel is echt anders.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2012, 18:47:44
Het aantreffen van de niet reanimatie penning is iedere avond weer bij de Reanimatie lessen HET onderwerp van gesprek..

De Groep 1 zegt ik ga toch door en zie zogenaamd dat ding niet zitten, zeker als er al een tijdje is gereanimeerd en bij het aansluiten van de AED de penning pas ziet. Groep 2 zegt te stoppen en de derde groep heeft geen idee hoe hier op te reageren.

Aan het eind van de avond zijn we het dus ook nog steeds niet eens.. Natuurlijk dien je het te respecteren, maar wat als je inderdaad tussen een groep (vaak al wat drank op ) zit en "niks" doet?

Zelf (los van alle regels) zou gewoon simpelweg de methode pakken wat soms (helaas) door de ambulance medewerkers gedaan moet worden.. oftewel oppakken en weg, naar een andere plek achter de schermen en daar wachten op verdere instructies en de prof. hulpverlening.

Let wel, dit is alleen in het geval van een "natuurlijke dood" is het een misdrijf dan moet je het so laten liggen (logisch).
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #47 Gepost op: 15 januari 2012, 19:23:24
...
Let wel, dit is alleen in het geval van een "natuurlijke dood" is het een misdrijf dan moet je het so laten liggen (logisch).
En hoe wou je vaststellen of het gaat om een natuurlijke dood? Volgens mij is dat niet aan de EHBO'er.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #48 Gepost op: 15 januari 2012, 19:36:52
En hoe wou je vaststellen of het gaat om een natuurlijke dood? Volgens mij is dat niet aan de EHBO'er.

ja heb het iets verkeerd verwoord, bedoelde gewoon dat wanneer je aankomt je niet kan zien dat het so is neergestoken etc.. Dus eigenlijk wanneer er geen geweld is geweest..

Natuurlijk weet je dat nooit 100% zeker. immers hoef je maar een klap op de verkeerde plek te hebben gehad en je bent er niet meer.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #49 Gepost op: 15 januari 2012, 21:54:26
Een korte reactie uit de blauwe hoek.

Voor ons telt de waarheidsvinding. En dat is in deze situatie een lastige. Is het so. natuurlijk of niet natuurlijk overleden? Wie zijn de getuigen, wat hebben ze gezien/gedaan/niet gedaan? Evt. sporen, die zijn allemaal verdwenen, zeker als je het pd verlaat. Op een festival zou het kunnen zijn dat iets dat een natuurlijk overlijden lijkt, het niet is...
Digitaal onderzoek