GRIP 3 Zeer grote compagnie brand (Theater) 't Speelhuis Speelhuisplein - Helmond 29-12-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote compagnie brand (Theater) 't Speelhuis Speelhuisplein - Helmond 29-12-2011  (gelezen 63356 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
21:35 @bibliotheekhp - Bieb Helmond-Peel

Laatste nieuws vanuit onze directeur: bibliotheek is in elk geval vrijdag en zaterdag gesloten vanzelfsprekend. Er is rook en waterschade.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Nu ook een Live video stream op http://www.omroepbrabant.nl/
Samen sterk in de hulpverlening!


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,367
Ik weet niet hoe het daar is op het moment mbt de wind maar hier in West-Brabant waait het behoorlijk hard...


goldfire2000

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Geluk bij een ongeluk, kanaal ligt op iets meer dan 100 meter afstand........
Voormalig vrijwilliger met 19 jaar ervaring, waarvan de laatste 9 jaar als bevelvoerder.


P2000-Marvin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
  • Delft, Haaglanden (15)
Op twitter:
omroepbrabant Omroep Brabant
Volgens verslaggever Rob van Kaathoven worden de vlammen minder bij de #brand in 't #Speelhuis in #Helmond: brabantn.ws/wvO

Net op tv:
Volgens omroep Brabant tv is de brand  min of meer onder controle. (Volgens hun)
Redacteur & Fotograaf voor District8.net


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Brand 't Speelhuis Helmond onder controle, nog geen sein brand meester
Laatst gewijzigd: donderdag 29 december 2011 - 21:58
HELMOND - In Theater 't Speelhuis in Helmond is donderdag aan het eind van de middag een grote, uitslaande brand uitgebroken. Volgens de politie is de brand onder controle, maar is er nog geen sein brand meester. 't Speelhuis kan door de brand als verloren worden beschouwd.

Het dak werd door de brand verzwolgen door de vlammen. De gemeente Helmond heeft omwonenden opgeroepen deuren en ramen gesloten te houden. Twintig woningen en appartementencomplex Kloosterhof zijn ontruimd. Twee kubuswoningen naast het theater staan ook in brand.

Einde in zicht
Volgens burgemeester Jacobs lijkt er een einde in zicht. "We zouden zeker vier uur nodig hebben om het sein brandmeester te geven. We zijn optimistischer geworden," vertelt de burgemeester aan Omroep Brabant. "De bibliotheek is in ieder geval gespaard gebleven, met uitzondering van water en rookschade. Van de paalwoningen kan ik in ieder geval zeggen dat er vier bedreigd worden, waarvan er zeker twee als verloren moeten beschouwd worden. We houden er rekening mee dat er van het gebouw niets meer overblijft en dat is heel triest."
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1672471043/Brand+t+Speelhuis+Helmond+onder+controle,+nog+geen+sein+brand+meester.aspx


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Volgens mij staat het woord "ramp" los van de GRIP-classificaties. GRIP 3 betekent niet meer dan dat er bevolkingszorg nodig is en dat het gemeentelijk beleidsteam (plus uiteraard de nodige gemeentelijke actiecentra) operationeel wordt.

Het hoeft ook niet een 'ramp' te zijn (immers, een stroomstoring is zo nu en dan ook GRIP 3 of 4), maar ik dacht vrij zeker te weten (maarja, nu ga ik toch twijfelen ;D) dat er vanaf GRIP 3 echt over een ramp gesproken kan worden -volgens de wet dan natuurlijk, met alle daaraan verbonden bevoegdheden voor de burgemeester cum suis.
Maarten zal dit vast en zeker nog wel beter kunnen toelichten :P
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
10:08 @gemeenteHelmond - Gemeente Helmond

Persconferentie om 22.30 uur over brand #speelhuis


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
@PimSedeeRTL Pim Sedee
Blussen nog bezig #helmond brand yfrog.com/kl180snj
5 minuten geleden



@PimSedeeRTL Pim Sedee
#Kubuswoningen #helmond branden nog yfrog.com/h0sy2nmj
7 minuten geleden

Samen sterk in de hulpverlening!


goldfire2000

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Het hoeft ook niet een 'ramp' te zijn (immers, een stroomstoring is zo nu en dan ook GRIP 3 of 4), maar ik dacht vrij zeker te weten (maarja, nu ga ik toch twijfelen ;D) dat er vanaf GRIP 3 echt over een ramp gesproken kan worden -volgens de wet dan natuurlijk, met alle daaraan verbonden bevoegdheden voor de burgemeester cum suis.
Maarten zal dit vast en zeker nog wel beter kunnen toelichten :P

Volgens mij staat heel de term RAMP los van GRIP 1, 2, 3 of 4. Is gewoon een aanduiding uit de nederlandse taal wat gebruikt wordt voor iets wat als heel erg schokkend ervaren wordt. Dat kan voor sommige mensen iets kleins zijn, voor anderen niet groot genoeg helaas.....  >:( IK geloof dus ook niet dat er wettelijke bepalingen zijn voor wat nou wel en wat nou niet als ramp geklassificeerd kan worden......

Kortom: Ik schaar me aan de zijde van @Enrique
Voormalig vrijwilliger met 19 jaar ervaring, waarvan de laatste 9 jaar als bevelvoerder.