Hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 249201 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Gepost op: 12 januari 2005, 17:08:21
bij ons in het korps gaan we de HV vervangen nu willen we een dichte opbouw voor wat voorbeelden ben ik opzoek naar foto's van zo'n wagen




Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2005, 17:54:57
Wordt er met een dichte opbouw, niet een soort vrachtwagen opbouw bedoeld? Dus zonder (of bijna zonder) rolluiken aan de zijkanten. ???

zoals oa. Beverwijk

http://www.brandweer.org/voertuig_image_ae/beverwijk_671.jpg

en Alphen aan de Rijn

http://www.brandweer.org/voertuig_image_ae/alphen_ad_rijn_880_atego.jpg

Bron: www.brandweer.org
Brandwacht 1e klas + WVD


Foto Joop

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2005, 19:47:39
bij ons in het korps gaan we de HV vervangen nu willen we een dichte opbouw voor wat voorbeelden ben ik opzoek naar foto's van zo'n wagen

Vorig jaar heeft HDS er nog een geleverd op een Atego-chassis aan de brandweer Eibergen:
http://home.planet.nl/~hage0292/Voertuig40672l.JPG

en kijk op www.brandweereibergen.tk

Maar weeg de voor- en nadelen wel heel erg goed tegen elkaar af.... Ik ben er zelf geen voorstander van, hoewel er voor de argumenten van de korpsen best wel wat is te zeggen.

Groeten,

Joop


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2005, 20:15:58
Mensen,

volgens mij dwalen we nu af naar een topic over HV's in zijn algemeenheid.

De vraag had betrekking op hulpverleningsvoertuigen met een gesloten opbouw. Ik neem dan aan, een opbouw zonder rolluiken.

Of een kleppenopbouw wel bedoeld wordt, is mij niet bekend.

Bij ons in het korps (Geldrop) beschikken wij sinds 1984 over een HV met een gesloten bakopbouw, in 2002 is hiervoor een vervanger gekomen, eveneens met een gesloten bakopbouw.



De ervaringen zijn overwegend positief, maar er zijn ook zeker nadelen te bedenken.

De voordelen:
-de chauffeur heeft overzicht over het uitgegeven materiaal doordat er maar 1 toegang is
-Er is een mogelijkheid om bevuild gereedschap los te vervoeren en het op de kazerne weer schoon te maken en op te bergen.
-Goedkoop
-overzichtelijk, doordat alles te zien is zonder om de wagen heen te moeten lopen

De nadelen:
-de loopruimte is verloren ruimte
-door 1 ingang is materiaal minder makkelijk snel te pakken
-de toegang tot de opbouw verloopt bij plaatsing van een kraan achterop via de zijkant, waarmee je rekening moet houden bij opstellen voertuig (trap, zie foto).
-Hoge toegang tot de opbouw, doordat de vloer boven de wielen ligt.

Hieronder nog een opsomming van HV's met dichte opbouw, onderscheid naar kleppen en bakopbouw

kleppenopbouw:
Deurne: Daf 45 met ziegler opbouw
Renkum: Volvo met Willemsenopbouw + kraan
Duiven: Daf 55 met dubbele cabine en Mostard-opbouw + kraan
Eindhoven: Daf LF met Gemco opbouw
Sittard: Mercedes 1117F37 met Mostard opbouw

Gesloten bakopbouw:
Beverwijk: Daf 45
Eibergen: Mercedes Atego met dubbele cabine en HDS opbouw
Rijswijk: Mercedes 1117 met Ajax-Ziegler opbouw en kraan
Loosdrecht: Volvo met Touw opbouw
Hilversum: Mercedes 1222 met Renova opbouw
Katwijk: Mercedes Atego met akkermans-opbouw
Alphen ad Rijn: idem
Laren: Mercedes met dubbele cabine en Ziegler opbouw
Oud-Beijerland: Daf 45 met Smit-opbouw>
Geldrop: Daf 65 FF met Karsmakers opbouw + kraan
Edam: MAN met Mucar? opbouw
Purmerend: MAN met Mucar opbouw
Meerssen (Bunde): Daf FF600 met Lücker opbouw

Met vriendelijke groeten,
Guus Mahler


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2005, 20:42:58
Hey mooi die foto's. Heb vandaag een rondje Gooi gedaan en gekeken bij Hilversum Loosdrecht en Laren. Moet zeggen dat die van Laren en Loosdrecht me erg aanspraken. Die van Laren had een Mooi uidraai redset dat is wel handig. De rede dat hun een dichte HV genomen hebben met manschap kabine is dat bij hun de HV zelfstandig uitrukt als een losse eenheid. En de dichte opbouw is voor op de Snelwege die hun hebben. Zo word de chaufeur bij het pakken van de gereedschappen minder snel voor de sokken gerede. En als 2e voordeel bij nat of sneeuw weer krijg je niet al het opspattende water + pekel in je wagen want je hebt geen luiken. weer veel geleerd vandaag


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2005, 17:07:18
en waar een HV met dichte opbouw nog meer handig voor is:

http://www.rbgv.nl/Loosdrecht/0801051307.htm

 ::)

groetjes,
Guus


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2005, 17:18:21
HAHAHA die tak droogt in hoor dat is brandgevaarlijk mag dat wel ??? En dat zijn dan brandweermannen  ???

Groet Ronald.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2005, 20:15:50
HAHAHA die tak droogt in hoor dat is brandgevaarlijk mag dat wel ??? En dat zijn dan brandweermannen  ???

Groet Ronald.

Impregneren ;).
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2005, 20:22:33
Nou eentje gevonden met een dichte opbouw, een hijskraan en dan ook nog een lange manschappencabine. Doet dienst bij de brandweer Duiven

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Niels.

  • Hobby Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 732
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2005, 21:50:25
hier De Hv Van Culemborg


en nog een mooie van vooraf genomen