Mensen,
volgens mij dwalen we nu af naar een topic over HV's in zijn algemeenheid.
De vraag had betrekking op hulpverleningsvoertuigen met een gesloten opbouw. Ik neem dan aan, een opbouw zonder rolluiken.
Of een kleppenopbouw wel bedoeld wordt, is mij niet bekend.
Bij ons in het korps (Geldrop) beschikken wij sinds 1984 over een HV met een gesloten bakopbouw, in 2002 is hiervoor een vervanger gekomen, eveneens met een gesloten bakopbouw.
De ervaringen zijn overwegend positief, maar er zijn ook zeker nadelen te bedenken.
De voordelen:
-de chauffeur heeft overzicht over het uitgegeven materiaal doordat er maar 1 toegang is
-Er is een mogelijkheid om bevuild gereedschap los te vervoeren en het op de kazerne weer schoon te maken en op te bergen.
-Goedkoop
-overzichtelijk, doordat alles te zien is zonder om de wagen heen te moeten lopen
De nadelen:
-de loopruimte is verloren ruimte
-door 1 ingang is materiaal minder makkelijk snel te pakken
-de toegang tot de opbouw verloopt bij plaatsing van een kraan achterop via de zijkant, waarmee je rekening moet houden bij opstellen voertuig (trap, zie foto).
-Hoge toegang tot de opbouw, doordat de vloer boven de wielen ligt.
Hieronder nog een opsomming van HV's met dichte opbouw, onderscheid naar kleppen en bakopbouw
kleppenopbouw:
Deurne: Daf 45 met ziegler opbouw
Renkum: Volvo met Willemsenopbouw + kraan
Duiven: Daf 55 met dubbele cabine en Mostard-opbouw + kraan
Eindhoven: Daf LF met Gemco opbouw
Sittard: Mercedes 1117F37 met Mostard opbouw
Gesloten bakopbouw:
Beverwijk: Daf 45
Eibergen: Mercedes Atego met dubbele cabine en HDS opbouw
Rijswijk: Mercedes 1117 met Ajax-Ziegler opbouw en kraan
Loosdrecht: Volvo met Touw opbouw
Hilversum: Mercedes 1222 met Renova opbouw
Katwijk: Mercedes Atego met akkermans-opbouw
Alphen ad Rijn: idem
Laren: Mercedes met dubbele cabine en Ziegler opbouw
Oud-Beijerland: Daf 45 met Smit-opbouw>
Geldrop: Daf 65 FF met Karsmakers opbouw + kraan
Edam: MAN met Mucar? opbouw
Purmerend: MAN met Mucar opbouw
Meerssen (Bunde): Daf FF600 met Lücker opbouw
Met vriendelijke groeten,
Guus Mahler