EO - Het Politiebureau - vanaf 4 jan om 19:28 op Ned 1

Auteur Topic: EO - Het Politiebureau - vanaf 4 jan om 19:28 op Ned 1  (gelezen 38192 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 9 februari 2013, 10:44:16
Terwijl getuigen zeggen dat ie door rood reed, wellicht dat dit de komst van de VOA verklaart.
Goed punt. :)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #111 Gepost op: 9 februari 2013, 13:32:32
VOA-inzet wordt beoordeeld door de mensen van VOA (overleg tussen leidinggevende en VOA). Bij aanrijdingen met letsel óf aanrijdingen zonder letsel met omvangrijke schade én een onduidelijke oorzaak kan VOA ingezet worden  ;)
Wat bij ons een groot verschil is, bij een art.6 maakt VOA het verbaal op, bij een art.5 doet de verbalisant dit zelf.

Wat mij dan weer opvalt is dat er weinig gele hesjes gedragen worden en de zin van de vrouwelijke agente ''Ik kan wel een ambulance laten komen, maar dan wordt het een aanrijding met, dus ik heb hem verwezen naar de HAP'' of woorden van gelijke strekking  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #112 Gepost op: 9 februari 2013, 18:28:21
Ze drukt het wat ongelukkig uit, maar wellicht heeft ze gewoon vertrouwd op haar eigen kennis. Op zich helemaal niet mis.
Soms worden we wel erg makkelijk ter plaatse gevraagd door politie. Ik wil niet generaliseren, maar het komt wel eens neer op: ik zie bloed dus is een ambulance geïndiceerd.

Heel simpel: is het niet hoog energetisch (zie voor de kaders daarvan LPA 7.2) en loopt iemand gewoon rond en spuit het bloed niet in de rondte: HAP of huisarts. Dit is misschien wel heel kort door de bocht maar zo zou het wel kunnen zijn.

Bij aanrijdingen met letsel óf aanrijdingen zonder letsel met omvangrijke schade én een onduidelijke oorzaak kan VOA ingezet worden  

Dus gewoon een complex ongeval met een onduidelijke schuldvraag..? Dan hebben we nu de hier geldende indicatie toch?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 9 februari 2013, 20:06:20
Dat is niet overal zo, in principe komt in onze regio de VOA alleen voor art 6 en dus letsel. Bij hoge uitzondering (grote kettingbotsing bijv.) ook zonder letsel.

Voor wat betreft die ambu: Ik kan er helemaal inkomen wat jij zegt, aan de andere kant ben IK geen professional. Ik kan dus NIET inschatten dat er geen ambulance nodig is en IK wil het niet op mn geweten hebben dat er toch een nekwerveltje gaat schuiven als meneer/mevrouw naar huis rijdt.
Bij enige vorm van twijfel bestel ik dus gewoon een ambu en helaas rijden jullie dan wel eens (in jullie ogen) voor jan lul. Net zoals wij ook vaak genoeg voor jan lul ergens naartoe gestuurd worden.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 9 februari 2013, 20:42:11
En doel je dan alleen op politiedienstvoertuigen?

Dat bedoel ik inderdaad. Echter komt dan de VOA van een naburige regio.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #115 Gepost op: 10 februari 2013, 08:53:54
Op zich voor ons geen probleem als wij voor "jan LL" rijden, maar het is zo zonde voor de mensen die ons dan wel echt nodig hebben. Al is dat niet jullie en ons probleem maar het probleem van de meldkamer.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat er nog een nekwervel gaat verschuiven als iemand lekker in de rondte heeft gelopen en geen enkele klacht heeft. De wervelkolom is op zich een enorm stabiel geheel, wat echt wel een forse klap nodig heeft om wat te mankeren. Kijk, het kán mis gaan terwijl je onderuit gaat op de sneeuw, maar dat zijn de uitzonderingen. En dat zijn de mensen die direct na het ongeval al blijven zitten of liggen.
Het probleem is alleen dat vrij veel betrokkenen ongeveer een half uur na een ongeval (dus tijdens de afhandeling) last krijgen van hun nek. Dit is meestal een spierprobleem, wat voelbaar wordt nadat de eerste adrenaline is gezakt.

Kijk, bij een forse impact of direct veel pijn of duidelijke verwondingen worden wij natuurlijk terecht ter plaatse gevraagd!

Ik heb hier de richtlijnen voor een hoog energetisch trauma nog even bijeen gesprokkeld:

-Val > 5 m of 3x eigen lichaamslengte
-Verkeersongeval >65 km/h
-Voertuig: verkorting > 50 cm, deuk passagierszijde >30 cm, over de kop
-Slachtoffer uit voertuig geslingerd
-Mede inzittende overleden tgv het ongeval
-Voetganger / fietser met > 10 km/h

Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat er bij een lagere impact of andere impact niets aan de hand is.
Bij twijfel komen wij dus graag!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 10 februari 2013, 17:02:35
Ik weet dat jullie graag komen, het is ook niet verwijtend bedoeld!  O0

Wat ik ermee wil aangeven is dat wij geen experts zijn op medisch gebied, wij kunnen basis eerste hulp verlenen en zijn volledig afhankelijk van de ambulancedienst.
Als ik ook maar enige twijfel heb over het letsel laat ik er dus een ambulance bij komen, ik wil namelijk niet het risico lopen dat het wél iets ernstigs is en ik mag gaan uitleggen waarom ik geen ambulance heb laten komen. Laat staan dat het slo blijvend letsel overhoudt of zelfs overlijdt.
Het gaat dus niet alleen om aanrijdingen, maar allerlei soorten incidenten. Ik probeer een afweging te maken en op basis daarvan besluit ik of er wel of geen ambu komt, is ook een kwestie van de verantwoordelijkheid leggen waar hij hoort.
Dit wordt ons tijdens de opleiding ook aangeleerd.

Zonde voor de mensen die ons wel écht nodig hebben, dat is zo. Maar daar hebben wij ook mee te maken, als ik bezig ben met een 'flut' melding dan zal de MK mij ook niet meer oproepen voor een ander incident waar ik wel hard nodig ben met als gevolg een langere aanrijd-tijd. Er moeten immers van een ander bureau collega's naartoe. Heel incidenteel als het écht dringend is (reanimatie oid) vraagt de meldkamer wel of we weg kunnen, maar ook bij de flutmeldingen kan dit niet altijd.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #117 Gepost op: 11 februari 2013, 18:50:11
Het is denk ik een beetje een evenwicht zoeken tussen jezelf willen indekken en zelf bepalen wat wel en wat geen ernstig gezondheidsprobleem is. En dat is lastig, zeker voor een leek op dat gebied, dat besef ik me zeker wel.  

Wat ik hier op het topic steeds meer signaleer (rondom allerlei onderwerpen) is dat men alleen dingen doet om zichzelf in te dekken.

Voel je niet persoonlijk aangesproken hoor, het is meer in het algemeen bedoeld. Laten we met z'n allen eens lekker nuchter blijven denken en niet alles doen om onszelf maar in te dekken.

Ook ik laat hulpvragers (patiënten cq slachtoffers) ook wel eens ter plaatse zonder ze te vervoeren naar het ziekenhuis. Ik verwijs dan naar een huisarts of ik vertel mensen wat ze zelf aan het probleem kunnen doen. Natuurlijk kan dat een keer mis gaan, maar achteraf kan ik altijd verantwoorden waarom ik een bepaalde keuze heb gemaakt.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 11 februari 2013, 19:07:19
Jij kan die keuze maken omdat jij getrained bent in dat onderwerp, wat wij dus niet voldoende zijn om die keuze te maken. Overigens ben ik het met je eens hoor over het indekken, al denk ik dat dat op hoger niveau afgekaderd moet worden.
Ondanks dat het een leuke discussie is, back ontopic?!  O0

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 11 februari 2013, 19:35:45
Ondanks dat het een leuke discussie is, back ontopic?!  O0
Oftewel, s.v.p. even afsplitsen naar de blauwe kolom om daar verder te gaan over VOA-(of ambu-)inzetcriteria :)