Ik weet dat jullie graag komen, het is ook niet verwijtend bedoeld!
Wat ik ermee wil aangeven is dat wij geen experts zijn op medisch gebied, wij kunnen basis eerste hulp verlenen en zijn volledig afhankelijk van de ambulancedienst.
Als ik ook maar enige twijfel heb over het letsel laat ik er dus een ambulance bij komen, ik wil namelijk niet het risico lopen dat het wél iets ernstigs is en ik mag gaan uitleggen waarom ik geen ambulance heb laten komen. Laat staan dat het slo blijvend letsel overhoudt of zelfs overlijdt.
Het gaat dus niet alleen om aanrijdingen, maar allerlei soorten incidenten. Ik probeer een afweging te maken en op basis daarvan besluit ik of er wel of geen ambu komt, is ook een kwestie van de verantwoordelijkheid leggen waar hij hoort.
Dit wordt ons tijdens de opleiding ook aangeleerd.
Zonde voor de mensen die ons wel écht nodig hebben, dat is zo. Maar daar hebben wij ook mee te maken, als ik bezig ben met een 'flut' melding dan zal de MK mij ook niet meer oproepen voor een ander incident waar ik wel hard nodig ben met als gevolg een langere aanrijd-tijd. Er moeten immers van een ander bureau collega's naartoe. Heel incidenteel als het écht dringend is (reanimatie oid) vraagt de meldkamer wel of we weg kunnen, maar ook bij de flutmeldingen kan dit niet altijd.