EO - Het Politiebureau - vanaf 4 jan om 19:28 op Ned 1

Auteur Topic: EO - Het Politiebureau - vanaf 4 jan om 19:28 op Ned 1  (gelezen 38094 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 21 november 2012, 20:45:03
Ik weet dat het op meerdere locaties gebeurd in elk geval...
Het is overigens ook geen verwijt, meer een vraag. Wij zorgen er gewoon voor dat ze ver van elkaar worden ingesloten of op verschillende wijkteams, maar ik snap goed dat dit in Amsterdam makkelijker is als op het platteland.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 21 november 2012, 20:47:47
Het is overigens ook geen verwijt, meer een vraag. Wij zorgen er gewoon voor dat ze ver van elkaar worden ingesloten of op verschillende wijkteams, maar ik snap goed dat dit in Amsterdam makkelijker is als op het platteland.  ;)
Zo vatte ik het ook niet op in elk geval. ;)

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 21 november 2012, 21:07:40
Niet dat Vlissingen het platteland is, maar ik begrijp wat je bedoelt. Waar ik dan ook gelijk benieuwd naar ben; waarom worden de winkeldieven geboeid afgevoerd? Is er iets gebeurd wat wij niet hebben gezien, of wordt dat standaard gedaan?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #63 Gepost op: 22 november 2012, 14:45:20
Ik weet niet precies hoe het met de wetgeving zit, maar denk dat het opendraaien van de radio wel kan. Wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer dit voor langere tijd is en/of wanneer dit gebeurt in de nacht. Puur persoonlijke opvatting, heb geen wettelijke onderbouwing ;)

Niet dat Vlissingen het platteland is, maar ik begrijp wat je bedoelt. Waar ik dan ook gelijk benieuwd naar ben; waarom worden de winkeldieven geboeid afgevoerd? Is er iets gebeurd wat wij niet hebben gezien, of wordt dat standaard gedaan?
Je weet niet wat er is gebeurd bij de aanhouding door het winkelpersoneel. Misschien hebben ze verzet gepleegd en hebben ze geprobeerd zich aan een aanhouding te onttrekken. In de praktijk wordt overigens door sommige collega's erg veel geboeid. Ik ben nog zo groen als gras, maar moet zeggen dat het verschil tussen de praktijk en de theorie soms nogal groot is.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 22 november 2012, 15:28:44
Je weet niet wat er is gebeurd bij de aanhouding door het winkelpersoneel. Misschien hebben ze verzet gepleegd en hebben ze geprobeerd zich aan een aanhouding te onttrekken. In de praktijk wordt overigens door sommige collega's erg veel geboeid. Ik ben nog zo groen als gras, maar moet zeggen dat het verschil tussen de praktijk en de theorie soms nogal groot is.

Of het is een 'bekende', waardoor er feiten en omstandigheden zijn 'gelegen in de persoon die van zijn vrijheid is beroofd'. Eigenlijk allemaal speculatie.
Zie voor een andere discussie over het gebruik van de transportboeien (n.a.v. een vergelijkbare casus): http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63373.0
Senior GGP / Oost-Brabant

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #65 Gepost op: 22 november 2012, 18:47:02
Bij veel diensten word geadviseerd om bij vervoer van een aangehouden persoon in een gewone surveillance auto deze persoon te boeien (deze mogelijkheid bied de ambtsinstructie ook). Ben daar zelf ook een grote voorstander van, al hangt alles natuurlijk wel af van de persoon zelf. Doet hij normaal dan doe ik ook normaal terug.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 22 november 2012, 19:06:30
Ik weet niet precies hoe het met de wetgeving zit, maar denk dat het opendraaien van de radio wel kan. Wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer dit voor langere tijd is en/of wanneer dit gebeurt in de nacht. Puur persoonlijke opvatting, heb geen wettelijke onderbouwing ;)
Voor alles wat de politie doet in het kader van strafvordering en een inbreuk geeft op de grondrechten van een persoon cq. verdachte, moet gestoeld zijn op een bevoegdheid uit een wet. Artikel 1 van het Wetboek van Strafvordering schrijft dat voor. Er wordt al aangegeven dat de muziek niet is ter vermaak maar in feite dus een strafvorderlijk doel beoogt, daarvoor zal dus een bevoegdheid moeten zijn. En of die er is... Leuke casus!
Citaat van: Artikel 1 WvSv
Strafvordering heeft alleen plaats op de wijze bij de wet voorzien.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #67 Gepost op: 23 november 2012, 17:50:22
Voor alles wat de politie doet in het kader van strafvordering en een inbreuk geeft op de grondrechten van een persoon cq. verdachte, moet gestoeld zijn op een bevoegdheid uit een wet. Artikel 1 van het Wetboek van Strafvordering schrijft dat voor. Er wordt al aangegeven dat de muziek niet is ter vermaak maar in feite dus een strafvorderlijk doel beoogt, daarvoor zal dus een bevoegdheid moeten zijn. En of die er is... Leuke casus!
In het kader van strafvordering EN inbreuk maakt op de grondrechten....
Ik vraag me af of een luide stereo inbreuk maakt op de grondrechten, ik denk het eigenlijk niet.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 23 november 2012, 18:22:50
In het kader van strafvordering EN inbreuk maakt op de grondrechten....
Ik vraag me af of een luide stereo inbreuk maakt op de grondrechten, ik denk het eigenlijk niet.
In zoverre dat het je thuis kan worden verboden, kroegen geluidsrestricties hebben in vergunningen etc. Dus ik denk dat je dit zeker kunt scharen onder het schenden van de persoonlijke levenssfeer dan wel lichamelijke integriteit.

Leuk artikel, opzich niet heel verschillend: http://www.geluidnieuws.nl/2008/dec2008/mosquito.html

Overigens, waar jij het woordje en dikdrukt, zou best of kunnen staan. Het is mijn eigen tekst en ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Slechts een hardnekkige zienswijze ;)

PWB

• Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 5 december 2012, 19:30:10
Seizoen 2 voorbij?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.