1 kg poederblusser is schijnveiligheid.
Wat een onzin! Dat is volkomen afhankelijk van de grootte van de brand die je moet bestrijden. Aan een 6kG-schuimblusser heb je ook totaal niets als je slaapkamer in de gloria blijkt te staan. En sterker nog; Als je denkt dat je een brand wel kunt bestrijden met meer middel en dat blijkt tegen te vallen, dan breng je jezelf júist in gevaar.
Ik heb een 2kG-poederblusser op m'n overloop hangen. Brand in een (bad)kamer? Bellen met 112, ding leegspuiten in de ruimte, voor zover dat veilig kan, deur dichttrekken en wegwezen. (Waarschijnlijk richting kazerne
)
Dat wil overigens niet zeggen dat ik over een paar jaar toch overstap naar een schuimblusser. Natuurlijk is de kans op nevenschade groot. Maar liever de brand geblust of getemperd met een poederblusser, dan niets kunnen doen en nog een aantal extra minuten op een rode auto moeten wachten.
Ik ben een keer bij een zolderbrand geweest waar de bewoner een 1kG-poederblusser op had losgelaten. Had 'ie toevallig net uit z'n boot gehaald die de winterstalling in ging. Met deze actie heeft hij een flinke uitbreiding weten te voorkomen, en dat gaf mij voldoende rust om m'n poederblusser voorlopig nog maar even te laten hangen.
#gezondboerenverstand