Even twee schermpjes op de laptop open, want de reacties zijn wel leuk
(tikken en lezen: zie je wel dat een man ook 2 dingen tegelijk kan?? )
Ik kan mij herinneren dat wij op de politieschool de 7 gouden W´s moesten leren: wie, wat, waar, wanneer, waarom, welke wijze (en dat zijn er 6
) maar de strekking was in ieder geval dit:
Wel kan je bepaalde kenmerken naar voor schuiven waarvan empirisch gebleken is dat zij een nauwe samenhang hebben bij het plegen van criminaliteit. Het is natuurlijk belangrijk om hier niet zomaar een causaal verband in te zien.
Even alle redelijkheid op een rij: ik denk dat de meesten van ons blauwen wel kunnen "verzinnen" waar en wanneer criminaliteit op grond van bepaalde kenmerken plaats vindt. Daar is niet specifiek onderzoek (zoals in het artikel genoemd) voor nodig. Een nuchtere analytische blik (in het blauw ook wel IGP genoemd) kan dat ook opleveren. Een oude wijk met slecht hang-sluit werk zal meer inbraken opleveren dan een moderne wijk met HR++ glas en keurmerk sloten. En een rijke ouderen (mensen > 60 jaar) wijk meer oplichtingszaken dan een nieuwbouw wijk met 2-verdieners.
Dus in zoverre kan ik ook voorspellen (en het is niet eens mijn vakgebied!)
Iedereen is het er dus over eens dat bepaalde voorkennis noodzakelijk is om de criminaliteit in een bepaald gebied te laten afnemen. Echter als ik stel dat die criminaliteit in totaliteit niet (of bijna niet) zal af nemen denk ik dat ik er niet ver naast zit. Even een uitleg op mijn vakgebied: de criminaliteit bestaat uit hard rijden.
Als ik (als blauw) weet dat er in een bepaald gebied (lokatie 1) hard gereden wordt ga ik vaker controleren. Da's logisch. De burger zal minder hard gaan rijden in dat gebied (lokatie 1)omdat je anders een bon krijgt. Da's ook logisch! Maar omdat de burger toch op tijd thuis wil zijn zal hij ergens anders (lokatie 2) harder gaan rijden. (dat
lijkt mij logisch)
De logische conclusie die ik daar aan verbind: als blauw gaat handhaven op lokatie 2, gaat de burger daar niet meer hard rijden. Maar de burger ziet dat er op lokatie 1 niet meer gecontroleerd wordt en gaat daar dus weer hard rijden waardoor wij als blauw weer op lokatie 1 gaan handhaven etc etc.
Uiteraard zal je afvallers (en nieuwelingen) hebben, maar ik denk dat het cijfermatig geen barst uitmaakt waar en wanneer je ergens inzet pleegt (als blauw).
Het enige verschil dat je
KAN maken is het verschil bij de grote misdrijven waarbij snel
veel geld verdient kan worden. En dat is iets dat we niet kunnen voorspellen!
Want hoe ga je voorspellen dat er in Heerhugowaard een ramkraak plaats vind op een Saturn filiaal of in het tankstation aan de Burg. de Vluchtlaan in Amsterdam? Of een overval op een taxichauffeur in Oostzaan of zoals PietjePuk dat mooi omschrijft in zijn voorbeeld. Maar juist op die missers worden we vaak afgerekend
. En door dat afrekenen zijn de BoBo's zo ontzettend bang geworden dat er geen beslissing genomen wordt en vindingrijke oplossingen absoluut uit den boze zijn! (godzijdank op die enkele eigenwijze diender/ bobo na
)
Mijn stelling blijft dus dat het onmogelijk is criminaliteit te voorspellen: behalve als.... en het is niet het toeval die we moeten voorspellen maar de criminaliteit!
We moeten dus niet de boel blauw maken maar bijvoorbeeld camera's ophangen (zodat we kunnen filmen wie wat waar etc etc) spijkermatten inzetten, voorlichting geven, subsidie geven op hang-sluitwerk en HR++ ramen, 24/7 helikopters in de lucht, en luisteren naar de diender op straat en niet dat gewouwel achter het buro (want die ******* is alleen maar bang voor zijn job en niet voor die bankovervaller die hij toch niet tegen komt!)
En dat kostenplaatje?
Ik durf er mijn job op te zetten dat niet zo heel veel uitmaakt. Nog sterker: ik denk dat we als blauw door het bedrijfsleven én burger pas serieus genomen zullen worden als we nu eindelijk ons beste beentje KUNNEN en MOGEN voorzetten én dat de overheid er dan alleen maar beter van wordt....
Maar voorlopig gaan wij weer achter die boef aan met onze inferieure middelen
.... en strijden we met de middelen die we mogen hebben
Aldus moppersmurf