Mee eens, maar ik denk wel dat er een discussie aan gewaagt zou kunnen worden in hoeverre je het wel in de wet kunt vastleggen om alleen met OS voorrang te krijgen ná schemering en vóór zonsopgang. In de donkere uren slapen de meeste mensen, wegen zijn minder druk en alleen OS valt prima op bij donker. Daarbij voorkom je weer een hele puist aan klachten van zeurneuzen mensen die zich store aan de sirenes 's-nachts.
Ik persoonlijk zou dat een serieuze optie vinden, bij licht OGS, bij donker OS met G wanneer noodzakelijk in het verkeersbeeld. E dan als zodanig wettelijk vastleggen.
Helemaal mee eens. Wat een verstandige opmerking.
Ik werk in de witte kolom en in mijn regio rijden we gemiddeld 10 A1 ritten in de nacht weg. Geen 1 daarvan is met sirene.
Ik stook wel eens een vuurtje onder de collegae om ze te overtuigen dat WEL te doen. Lekker een maandje alle nachtelijke ritten met sirene en ik zeg je: daar komen Kamervragen over. Want niemand in het centrum van de stad heeft nog een beetje nachtrust (we rukken uit vanuit het midden van de stad, vandaar). Wat valt op: geen 1 collega durft dat aan. Want: "anti-sociaal", "dat kun je niet maken", "hallo, mijn vrouw en vrienden slapen hier ook", "doei, ik ben de brandweer niet".
Maar allemaal nemen we bewust het risico dat we bij onverwachte problemen te maken krijgen met een verkeersrechtelijk vraagstuk: was je nu een voorrangsvoertuig of niet. Je had immers je sirene niet aan.
Mijn stelling: verander de wetgeving in: voorrangsvoertuig met alleen optische signalen. Een voorrangsvoertuig moet voorrang KRIJGEN niet nemen. Dus die sirene is alleen nodig als je als professional inschat dat dat op dat moment veiliger / wenselijker is OF omdat je merkt dat iemand je niet gaat zien. Het verkeersbeeld wordt daardoor zelfs RUSTIGER omdat alleen -zeker met toepassing van KAR- alleen de kruisende verkeersstroom en de meerijdende verkeersstroom hoeft te anticiperen. Ik oefen regelmatig bij grotere afstanden: Bijvoorbeeld naar een brandwondencentrum of kinderziekenhuis: sirene alleen aan bij drukke kruisingen, moeilijke situaties. Dat wil zeggen: 75% geen sirene. Ritten verlopen perfect en egaal. Er zijn meer middelen in je rijgedrag om de aandacht te vragen en dat behoeft lang niet altijd een sirene.
Je voelt hem aankomen: ik ben voorstander van verandering in wetgeving dat optische signalen voldoende zijn om gebruik te maken van de ontheffingen die horen bij een voorrangsvoertuig. Sirene naar inzicht van de bestuurder. Het is je rij-attitude die maakt of mensen ook zonder sirene de weg vrij maken. Dat lukt meestal niet in een hele drukke straat, maar vaak wel in de overige situaties.
En zeg nu zelf: hoe vaak horen automobilisten eigenlijk de sirene wel op tijd ? Die 110 dB is lang niet altijd toereikend om ruim op tijd door te dringen in de luxere personenwagens die ook een muziekje aan hebben op de achtergrond.