Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 64961 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #220 Gepost op: 5 juni 2012, 23:15:03
Of geen van beiden zijn pinda's: de bestuurder van de politieauto rijdt om begrijpelijke redenen zonder geluid, en vraagt met de blauwe lampen om voorrang. De volvobestuurder is van het principiële slag en geeft alleen voorrang aan iemand als hij dat moet. Strikt genomen is de Volvobestuurder juist bezig en de bestuurder van de politieauto zit in het grijze gebied. Moreel gezien is de politiebestuurder juist bezig en bevindt de volvobestuurder zich in grijs gebied. En zo valt alles vanuit meerdere perspectieven te zien...
Wout


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #221 Gepost op: 5 juni 2012, 23:39:12
Misschien domme opmerking maar zitten beide niet in het juiste gebied? Volgens mij heeft een agent ontheffing voor het rijden door rood voor het uitoefenen van zijn/haar functie, mits deze uiteraard niet artikel 5 overtreed. Volgens mij gaat het helemaal goed en stopt de agent tijdig, dus wie is er nou grijs?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #222 Gepost op: 6 juni 2012, 08:04:16
Misschien domme opmerking maar zitten beide niet in het juiste gebied? Volgens mij heeft een agent ontheffing voor het rijden door rood voor het uitoefenen van zijn/haar functie, mits deze uiteraard niet artikel 5 overtreed. Volgens mij gaat het helemaal goed en stopt de agent tijdig, dus wie is er nou grijs?

Dat zeg ik, Volvorijder goed, agent niet slim bezig. Hoezo rijdt de agent "om begrijpelijke redenen" zonder geluid ? Als de agent voorrang wilt hebben moet ie er om vragen: dus geluid erbij. En sinds wanneer mag er naar een steekpartij niet met optische en geluidssignalen worden gereden ? Volgens mij gewoon een prio-1 melding, dus licht en geluid. De agent sticht verwarring en bevindt zich in jou zogenaamde grijse gebied. En ook ik ben niet roomser als de paus en kunnen we met z'n allen een berg aan voorbeelden verzinnen waarin het "beter" is om met alleen het licht aan te rijden. Maar verwacht dan niet van de overige weggebruikers dat ze jou voorrang gaan verlenen..............want dat hoeven ze niet. En dus is de Volvo-rijder geen pinda. Enne, volgens mij is het rijden door rood licht, met alleen je blauwe lampen aan en dan geen voorrang verlenen voor verkeer dat wel groen licht heeft en ook nog eens stopt, of althans afremt omdat de politieauto door rood komt gewoon een art. 5 overtreding: gevaar of hinder veroorzaakt of kan veroorzaken.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #223 Gepost op: 6 juni 2012, 08:06:02
Het is maar net hoe je het bekijkt dus  ;) Er is nergens geregeld dat de politie met alleen blauw mag rijden en wat dat dan betekent. Er staat ook nergens dat het niet mag overigens...
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #224 Gepost op: 6 juni 2012, 08:11:25
7131, in het politiewerk is het vaak niet slim om je komst ruim van tevoren aan te kondigen. Ook naar een inbraak heterdaad mag het geluid aan. Doen we alleen niet. Blauwe lampen laten zien dat de politie haast heeft. 98% van de weggebruikers geeft ook voorrang als ze die blauwe lampen zien, omdat ze zelf ook graag snel geholpen willen worden als ze politie nodig hebben. Expres de politie niet voor laten gaan is strikt genomen juridisch juist, maar moreel verwerpelijk. Je zal maar degene zijn die op dat moment overvallen wordt...
Wout


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #225 Gepost op: 6 juni 2012, 09:20:38
Blauwe lampen laten zien dat de politie haast heeft. 98% van de weggebruikers geeft ook voorrang als ze die blauwe lampen zien
Goh, dat is een hoger percentage als met geluidsignalen   ;D
Hobby Bobby eenheid Den Haag


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #226 Gepost op: 6 juni 2012, 09:52:13
7131, in het politiewerk is het vaak niet slim om je komst ruim van tevoren aan te kondigen. Ook naar een inbraak heterdaad mag het geluid aan. Doen we alleen niet. Blauwe lampen laten zien dat de politie haast heeft. 98% van de weggebruikers geeft ook voorrang als ze die blauwe lampen zien, omdat ze zelf ook graag snel geholpen willen worden als ze politie nodig hebben. Expres de politie niet voor laten gaan is strikt genomen juridisch juist, maar moreel verwerpelijk. Je zal maar degene zijn die op dat moment overvallen wordt...

Uhuh, maar hij gaat hier niet naar een overval, ook geen inbraak heterdaad maar naar een steekpartij. Dus daar waar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een mensenleven in gevaar is, sprak hij met 18 dienstjaren.

Dus noem die volvo-bestuurder geen pinda. Naar een steekpartij rijden wij iig gewoon met optische en geluidssignalen. En dat deze collega er voor kiest om dat niet te doen moet ie zelf weten. Hij sticht daarmee echter verwarring en idd strikt formeel heeft de Volvo-rijder gelijk, maar het is zeker NIET moreel verwerpelijk. Immers, de collega is niet duidelijk. Doet ie het geluid aan, dan is ie wel duidelijk: hij heeft dan namelijk een dringende taak te vervullen want zo staat het in de wet. Iets waar hij zich aan heeft te houden, net als jij en ik. Doe je dat niet, om wat voor (al dan niet begrijpelijke) rede, dan heb je geen recht van spreken.


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #227 Gepost op: 6 juni 2012, 10:45:10
Persoonlijk vind ik deze discussie maar weer eens kans en zinloos, vragen en klagen over en naar de bekende weg..........
Iedereen heeft altijd wel IETS aan te merken op het rijgedrag van voertuigen die met OGS rijden.
Persoonlijk vind ik dat deze agent zeer netjes met OGS rijd en de krijspunten volgens het boekje benaderd, hij geeft andere en zichzelf de tijd en ruimte om op elkaar te kunnen reageren. Er zijn ook voertuigen die met OGS kansloos door ROOD knallen met de gedachte van ze zien en horen me wel dus komt goed. Genoeg foto's op het forum beschikbaar.....
Misschien rijd hij soms zonder sirenes om het MOBI verkeer goed mee te kunnen luisteren
ACH & HBT


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #228 Gepost op: 6 juni 2012, 11:22:46
Ik ben ook een keer naar zo'n melding gegaan waarbij iemand door het lint iemand anders bedreigde met een groot mes.
Later blijkt dat de boef niet heeft gestoken omdat hij de sirenes op 2 km afstand al hoorde en heeft zich uit de voeten gemaakt.
Soort amok verstoring.  Dus ja ik zou in zo'n geval ook voor sirene kiezen.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #229 Gepost op: 6 juni 2012, 12:30:59
Persoonlijk vind ik deze discussie maar weer eens kans en zinloos, vragen en klagen over en naar de bekende weg..........
Iedereen heeft altijd wel IETS aan te merken op het rijgedrag van voertuigen die met OGS rijden.
Persoonlijk vind ik dat deze agent zeer netjes met OGS rijd en de krijspunten volgens het boekje benaderd, hij geeft andere en zichzelf de tijd en ruimte om op elkaar te kunnen reageren. Er zijn ook voertuigen die met OGS kansloos door ROOD knallen met de gedachte van ze zien en horen me wel dus komt goed. Genoeg foto's op het forum beschikbaar.....
Misschien rijd hij soms zonder sirenes om het MOBI verkeer goed mee te kunnen luisteren

Geen enkele discussie is zinloos.
Het gaat ook niet over het wel of niet aanmerken op iemands rijgedrag. Ik stel alleen dat de Volvo-rijder in het desbetreffende filmpje niet de pinda is. De man/vrouw doet niets fout, dus noem hem dan ook niet zo. Als er al een opmerking gemaakt zou moeten worden doe dat dan over de bestuurder van het politievoertuig, die niet volgens de geldende richtlijnen handeld, en dan zeg ik helemaal niets over zijn motieven daartoe of de door hem getoonde rijstijl.